/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
SSD "harddiske" tvivl
Fra : Eyvind
Vist : 347 gange
100 point
Dato : 08-01-21 12:09

På en ny windows 10 med ssd "harddisk fylder installationen 70 GB og da jeg har tænkt at lave en total backup ville jeg gerne bruge et renseprogran.......................må man det på en SSD ????

Ps. Jeg har hørt at de ikke kan tåle renseprogrammerne.

Accepteret svar
Fra : Bille1948

Modtaget 110 point
Dato : 08-01-21 12:25

Det kommer an på, hvad det er for et "rense program". Hvis det blot rydder op og fjerne unødvendige filer, gør det ikke noget. jeg bruger Glary utilities med jævne mellemrum

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 08-01-21 15:35

Du kan bruge alt til oprydning, men ALDRIG bruge defragmentering.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-01-21 17:16

Ok tak ababa

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-01-21 19:29

Jeg har hentet Glary utilities og kørt lidt med den....................
men
Jeg er nok et vane menneske for jeg elsker CCleaner
Må jeg bruge den til SSD "harddiske"

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-01-21 20:07

Øh jeg fik lige kigget lidt nærmere på den "Glary" og den er jo slet ikke så tosset.
Så den skal afprøves lidt mere.

Ps. Jeg skal nemlig rense en helt ny computer efter installationen, via TeamViewer 150 km væk.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 10-01-21 02:59
Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-01-21 11:04

Tja så fik jeg lige afprøvet den "Glary" på min egen oldnordiske computer med win 10.
Jeg fik nok rodet lidt for meget, og nu er jeg rigtig glad for min Aomei backupper, som lige smed mine gemte system filer og lidt .......................til bage på harddisken.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-01-21 11:06

Nu vil jeg prøve denne easeus, og se hvad den kan.

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 10-01-21 14:07

Brug Windows eget, efter en ny install kan det sikker finde mange GB der ikke skal bruges og du sletter ikke noget vigtigt.
Kør oprydning og start oprydning på C: vælg så Ryd op i systemfiler og programmet genstarter.

https://www.google.com/search?q=windows+10+diskoprydning&oq=win+10+diskopry&aqs=chrome.1.69i57j0i22i30.12185j1j4&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-01-21 16:56

Tak abbaba den må jeg også lige kigge på. ??

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 10-01-21 20:16

I samme forbindelse kan jeg kun anbefale dette = gratis program.
Noget af det bedste der findes for genskabelse af PC efter diverse uheld.
Sjovt nok at store Danske firmaer ikke brugte det, da de blev angrebet af Ransomware.
Selv har jeg brugt det i over 10 år og ingen problemer, det er GRATIS udgaven.
Minder lidt om Aomie, der skal bare en genstart til og alt er på plads igen.
https://horizondatasys.com/reboot-restore-rx/

https://www.google.com/search?q=rollback+rx&sxsrf=ALeKk003F7INXfrlScQ60ynKoG-X6DI2AA:1610305820045&source=lnms&tbm=vid&sa=X&ved=2ahUKEwjgoIjTiJLuAhXkkIsKHXhoDtUQ_AUoA3oECAQQBQ&biw=1154&bih=666

Godkendelse af svar
Fra : Eyvind

Dato : 11-01-21 13:50

Tak for svaret Bille1948. Jeg vil arbejde lidt med den "Glary utilities" og prøve at blive lidt klogere på funktionerne........................men jeg kan godt se, at det vist ikke er legetøj.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 11-01-21 14:49

Den rydder pænt op. Jeg bruger den ca. hver 14. dag.