/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Kan ikke finde eksterne harddiske
Fra : Oldboston
Vist : 367 gange
500 point
Dato : 05-01-21 23:20

Hvem kan hjælpe her?
Jeg har to eksterne harddiske, Toshiba 500 og 1000 GB. De er ikke nye, men fra 2014 og 15. Jeg har to PCëre, den ene er en Lenovo, ret ny med Windows 10. På den kan jeg sagtens finde mine to Toshiba harddiske.
Men på den ældre PC, som jeg bruger hver dag, en ASUS fra 2014 med Windows 7 home, kan jeg ikke finde de to Toshiba harddiske. Det kunne jeg for et år siden, og når jeg bruger f. eks. Speccy eller andre programmer, der viser, hvad der er i gang på min PC, kan jeg sagtens se de to Toshiba'er med lagerplads, forbrug og det hele.
Men jeg kan ikke finde dem, når jeg åbner Denne Computer. Eller Enheder.
Jeg har forsøgt forskellige former for driver-opdatering og fejlløsning, men uden held.
Så jeg tænker nu: Findes der et program, der kan både genkende og åbne eksterne harddiske?
Det er lidt vigtigt for mig, så jeg sætter det til 500 points. Jeg ved, der er dygtige folk på kandu.dk, som har hjulpet mig før. Så jeg appellerer til, om en af jer vil hjælpe.

Kommentar
Fra : ThomasCSR

Dato : 05-01-21 23:25

Forbinder du dem med USB eller sidder de som netværksdrev?

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 05-01-21 23:35

Jeg bruger USB-stik til de to harddiske. Nej , forresten, det er USB 2.0 i den ene ende, nemlig på harddisken, men usb2 på PC'en.

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 05-01-21 23:35

Lukker ned for i aften, men håber på flere svar.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 06-01-21 00:51

Jeg kunnne ikke finde min gamle eksterne. HD fordi den var formatereret anderledes .
Ingelein

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 06-01-21 10:27

Start = Søg i hjælp = bare skriv hardware, samme sted søg på Computeradministration og gå til enhedshåndtering og se efter gule kryds

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 06-01-21 10:29

Tjek driver med dette.
https://driver-checker.jaleco.com/

Kommentar
Fra : ThomasCSR

Dato : 06-01-21 10:35

En mulighed er selvfølgelig at lave backup af diskene med den maskine, der kan "se" dem og efterfølgende formatere dem.
Det er besværligt og tidskrævende, og er ikke nogen garanti for at de kan ses efterfølgende.

Kommentar
Fra : ThomasCSR

Dato : 06-01-21 10:40

Du kan prøve at starte "partition manager" (søg efter den i menuen START).
Det er Microsofts eget diskværktøj. Pas på.... du kan virkelig lave ravage, hvis du klikker forkert der.

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 06-01-21 10:55

Jeg har næsten lige lavet en ny install af win7 og jeg mangler stadig en BUS driver som vist kun kan hentes hos MS men de kan ikke opdatere driveren.
I samme forbindelse kunne jeg heller ikke opdatere en WiFi dongle, og så gik den vilde Driver jagt ind.
USB fandt jeg nemt på fabrikantens hjemmeside, men BUS driver mangler jeg stadig, SÅ prøv om fabrikanten Toshiba har noget du kan bruge

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-01-21 11:37

USB harddiske bør som regel først tilsluttes EFTER at computeren er startet helt op.

Til gengæld kan USB harddiske og andet forblive tilsluttet til næste gang man starter op.

Der er også problemet med harddiskens formaterings type.

Fat 32 er et ældre filsystem som kan læses af computere der er installeret med Fat 32 eller NTFS

Computere der er installeret med Fat 32 system kan kun læse harddiske med Fat 32

Windows 10 computere er normalt installeret med NTFS og kan derfor læse begge systemer

I stifinder på windows 10 kan du høreklikke på den eksterne harddisks drev bogstav og så vælge egenskaber og kig så på filsystemet

Kommentar
Fra : edison

Dato : 06-01-21 12:25

Prøv at køre PowerShell, som administrator, som er indbygget i windows. og skriv sfc /scannow og vent til den er færdig, hvis der er beskadiget filer i din windows bliver de repareret.

Fortæl mig hvad det er for en pc, Mærke og model.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 06-01-21 12:53

Har du prøvet at højreklikke på "Computer" ikon på skrivebord (eller i Stifinder) og vælge "Administrer" og i vinduet der åbner vælge "Diskhåndtering", hvis du kan se den der så højreklik på den og vælg "Skift drevbogstav og sti" tildel så et drevbogstav som ikke er i brug.

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 06-01-21 17:54

Eyvind omtaler filsystemet. Jeg kan se på min Windows 10-PC, at filsystemet på de to Toshiba harddiske er NTFS. Den PC, der ikke vil åbne Toshiba-diskene, er en ASUS fra 2014 med Windows 7 Home Premium 64 . Jeg er ikke hgelt klar over, om den kan åbne filer efter NTFS-systemet eller kun Fat 32. Kan jeg se det nogen steder? Jeg har et program, Speccy, der stort set kan oplyse om alt på min PC, men ved ikke, hvad jeg skal kigge efter.
Kan der downloades et eller andet, der kan åbne den type filer?

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 06-01-21 17:54

Også tak til jer andre.- Jeg har prøvet de forslag, I skriver om, men desværre uden held.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 06-01-21 18:03

Win 7 virker med både NTFS og FAT32, din HD får åbentbart ikke tildelt et drevbogstav, når du kan se dem i Speccy må de jo virke, så prøv at gå i DISKHÅNDTERING som tidligere skrevet!

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 06-01-21 18:08

PC'en hedder AsUS Notebook. Den er fra 2014.
WIndows 7 Home pemium er installeret i 2017. Der står flg oplysninger i Speccy:
Windows 7 Home Premium 64-bit SP1
Computer type: Notebook
Installation Date: 04-10-2017 07:25:39

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 06-01-21 18:24

Vil tilføje, at mine to eksterne harddiske har USB 3.0 stik, hvis detbetyder noget

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 06-01-21 18:57

Citat
Vil tilføje, at mine to eksterne harddiske har USB 3.0 stik, hvis detbetyder noget

Citat
At sikre kompatibilitet med ældre interfaces har også været centralt under udviklingen af USB 3.0. Vi oplevede ingen problemer, da vi sluttede vores drev-etui til en gammel USB 2.0-tilslutning - Windows 7 skyndte sig dog at rapportere om, at enheden arbejdede ved nedsat hastighed, og at det naturligvis kunne gøres mere tjept.

Fundet i denne tråd:
https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/925012

Citat
USB 3.0 understøtter USB 1.0, USB 1.1 og USB 2.0. Dette vil give en glat overgang fra de nuværende USB 1.0 og 2.0 til USB 3.0. Hastighedsforøgelsen kommer fra ekstra ben på USB 3.0 stikket. USB 3.0 har 9 ben i modsætning til USB 2.0, der kun har 4 ben. Det ekstra ben betyder også at hvor USB 2.0 leverede 500 mA, kan USB 3.0 levere 900 mA. Det kan fjerne behovet for flere strømforsyninger, der tidligere var nødvendige pga. denne begrænsning.

Så hvis dine eksterne diske er USB 3.0, og de ikke har en ekstra strømforsyning, tror jeg problemet måske ligge i at de ikke får strøm nok.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-01-21 19:00

Citat
Win 7 virker med både NTFS og FAT32

Nej ikke hvis styresystemet er installeret på en harddisk der er formateret med Fat 32.

En af mine ældre computere kører med windows 10 ......................formateret med Fat 32
Det er en HP Pavilion Entertainment PC med oprindelig Vista og nu med windows 10 Pro.

Ps. Jeg ved godt at New TechnologyFil System eksisterede allerede til win 2000, men derfor kan ældre og yngre computere godt køre med både Fat 32 og NTFS

Oldboston - jeg har ikke nogen win 7 computer ved hånden og kan ikke huske hvor du kan se hvilken formatering din harddisk har.

Det er noget med computer og system / egenskaber-

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 06-01-21 19:13

Hvad med at starte helt lavpraktisk og kontrollere om en af dine USB-diske har fået et drev bogstav eller prøver at bruge et som allerede er i bruge, fx d, e eller f som for det meste bliver tager ad cd-rom drev.

Accepteret svar
Fra : Klaudi

Modtaget 500 point
Dato : 06-01-21 19:44

Citat
Hvad med at starte helt lavpraktisk og kontrollere om en af dine USB-diske har fået et drev bogstav

Det har jeg foreslået 2 gange men er ikke sikker på oldboston har forsøgt det!

Når de har kunne læses for et år siden og Speccy kan "se" dem er det jo enten manglende drevbogstav eller fejl i usb driver!

Windows 7 kan både læse NTFS og FAT32...

Godkendelse af svar
Fra : Oldboston

Dato : 06-01-21 20:43

Tak for svaret Klaudi. Ja, faktisk tusind tak, for du ramte plet. Og især tak, fordi du var så vedholdende, for jeg havde jo slet ikke fuldt din anvisning rigtigt i første omgang. Nu har jeg lært noget om diskhåndtering og tildeling af drevbogstaver. Begge mine Toshiba eksterne harddiske kører nu fint, også på den PC, der bruger Windows 7. Filsystemet viste sig også at være NTSF på begge pc'er og også på de to harddiske, så det havde ikke noget med FAT 32 at gøre. Men mange tak - også til Eyvind, hvis svar også var meget hjælpsomme. I burde have 500 points hver.
Jeg brugte Kandu mere for nogle år siden, jeg kan også se, der er færre, der bruger den nu. Men jeg er taknemlig for jeres hjælp, så måske bør jeg gå ind og være lidt mere aktiv og hjælpe indenfor de områder, jeg kender til.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 06-01-21 21:22

velbekomme, godt det virker igen