/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Nyt bilbatteri er fladt efter 14 dage?
Fra : cristian2
Vist : 310 gange
50 point
Dato : 22-12-20 00:08

Jeg har købt en brugt KIA Picanto, der (tydeligvis på udseendet) har fået nyt batteri, hvilket sælger også påpegede. Men nu tror jeg, jeg ved hvorfor. Den kan nemlig ikke starte hvis bilen har stået ubenyttet i 14 dage, så er batteriet fladt, og jeg skal have fat i Falck. Jeg kan ikke se, at der er en lampe et sted, der lyser og derved tapper al strømmen. Hvad kan der være galt?

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 22-12-20 00:12

Har du checket, at der er destilleret vand på batteriet.

Er det er "nyt gammelt" batteri?

Hvis du fjerner den ene pol og sætter den til et voltmeter som du forbinder den anden ledning til, så burde du kunne se, om der er forbrug.

Kommentar
Fra : gm9

Dato : 22-12-20 00:51

Lader din generator?
Har du kørt korte ture med meget strømforbrug - varmeblæser mm så batteriet aldrig er blevet ladet rigtigt op?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 22-12-20 17:08

Der kan være to ting galt.
1 Din generator lader ikke ordentligt

2 Der er noget i bilen som bruger strøm, selv når den står stille. Denne sidste fejl er mest sandsynlig.

Jeg har oplevet en bagagerumslampe, som ikke slukkede når runnet var lukket.
Hvis et bagsæde kan nedfælds, er det nenmt at kontrollere.
det kan også være computeren som ikke går i dvale . en defekt dørkontakt , en kølerhjelm på klem eller lignende er nok til at holde computeren i gang . Den kan tømme batteriet på 1 uge .

En dygtig autoelektrikker kan båd måle strømforbrug og ladererens tilstand

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 50 point
Dato : 22-12-20 17:15

Og til bille 88 . Sådan kan man ikke måle strømforbruget på en moderne bil. Der skal bruges et (milli) amperemeter som indskydes uden at afbryde forbindelsen til batteriet først.

I det øjeblik man kobler batteriet til vil der altid komme et ret kraftigt strømstød. Det er bla til opladning af reserve kredsløb for aierbags og til computeren, som lige skal teste tilstanden.

Med et voltmeter i kredsen vil disse aldrig få strøm nok, så man vil hele tiden se den fulde batterispænding på voltmeteret. Det er intetsigende.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 22-12-20 20:28

Man kan tage sikringer ud og måle strømmen, og dermed også indkredse hvor forbruget er.

Det krævet et multimeter og et par papirklips.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 22-12-20 22:12

=> transor: så avanceret en bil har jeg ikke.

Godkendelse af svar
Fra : cristian2

Dato : 17-01-21 21:24

Tak for svaret transor.