/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Data recover
Fra : olarsen
Vist : 334 gange
300 point
Dato : 19-11-20 17:14

Jeg har en SATA disk med data på som jeg skal genskabe, da mine data på 2 stk backupdiske er korrupte. Jeg har taget SATA-disken ud af sit kabinet (en WD Netværksdisk) sat den i en SATA adapter, og så opstår problemet, windows vil have disken formatteret inden jeg kan 'bruge' den, hvordan kommer jeg om ved det? (Det er billeder fra 2 ferier som er 'gået i stykker)

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 19-11-20 22:14
Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 19-11-20 22:18
Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 19-11-20 22:19
Kommentar
Fra : transor

Dato : 20-11-20 01:14

Din netværksenhed ,hvor harddisken sad, bruger formentlig et diskformat eller komprimering, som systemet i din computer ikke kan forstå.
Det vil sige at den kun kan læses via netærket og i din originale enhed, eller en lignende.

Hvis du ikke kan få forbindelse med den via din nuværende computer og netværk, kan du prøve om enheden har en usb-tilslutning, som kan anvendes.

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 20-11-20 07:11

mig bekendt kører WD Netværksdisk ikke med RAID da der kun er en disk, men med FAT tabel, og det er problemet, måske.

Jeg kan læse Netværks diske (FAT) gennem min telefon via et USB - OTG kabel

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 20-11-20 07:29

Prøv at ungå adapteren.

Find en anden stationær computer med SATA stik, og forsøg at kopiere data over på denne anden computer.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 20-11-20 15:02

de fleste netværksdrev kaldes NAS og de kører intern med et Linus system med harddisken formateret med "extended file system"

så det kan være at du skal have fat i en computer med linus for at læse din harddisk.

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 20-11-20 15:59

Eller en cd der kører fra dvd eller usb
https://linuxconfig.org/live-cd-dvd-linux-download

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 21-11-20 15:15

Jeg har installeret 'magicunerase', men når programmet har scannet mine korrupte filer og jeg vil se billeder, skal jeg først betale 100$, det samme gælder for 'Stella', så der er ikke meget free trial over de programmer. Jeg skal jo 'bare' finde at recover program som kan reparerer mine filer på mit USB drev, ikke nødvendigvis på det WD drev fra min gamle NAS.

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 21-11-20 21:43

Jeg har forsøgt med forskellige recover programmer, men ingen er i stand tilat læse filerne. De står som værende JPG filer, meget naturligt da det er billeder, men de kan ikke repareres - det er så bare ærgerligt.

Accepteret svar
Fra : abbaba

Modtaget 300 point
Dato : 22-11-20 08:11
Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 22-11-20 11:54

abbaba, jeg har også prøvet magicunerase, men de vil se 100$ før jeg får lov til at åbne en fil!

Godkendelse af svar
Fra : olarsen

Dato : 23-11-20 10:29

Tak for svaret abbaba.

De private beskeder du havde sendt kan jeg ikke se mere, ved ikke lige hvad der er sket