/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Finansiere bilkøb gennem eksist. huslån?
Fra : palle22
Vist : 171 gange
124 point
Dato : 17-10-20 06:47

Hej

Jeg bor i et hus, som vi har lånt 3.000.000 til at købe. 1% med afdrag over 30 år. Vi fik udbetalt et provenu på 600.000,-. De penge står nu i banken/aktier.

Vi vil gerne købe en bil til 350.000,-. Hvordan gør vi det billigst? Vores bankmand foreslår at vi bruger af pengene fra huslånet, men bliver det ikke meget dyrt over 30 år? Var det ikke bedre at afdrage 600.000 på det 30-årige lån, og fx låne 350.000 i et 10-årigt -0,5 % lån? Eller bliver det for dyrt i optagelsesgebyrer etc, og kommer vi til at presse os selv på de månedlige ydelser, der vel vil stige en del?

Håber I kan komme med gode forslag.

Mvh

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-10-20 06:34

Det afhænger selvfølgelig af hvordan din økonomi i øvrigt har set, og hvordan det 30 årige lån eller er skruet sammen.
Det kan være et obligationslån hvor renten er fastlåst for hele perioden , eller det kan være på anden måde med variabel rente.
Det sidste kan være ret uhyggeligt hvis rentenivauet pludselig stiger så daglige økonomi bliver slået helt i stykker.
du kan være ret sikker på at et 10 årligt banklån til bil bliver væsentligt dyere en hvad du formentlig får ud af dine 600.000 i bank og aktier.

så hvis du absolut vil bruge de penge på en bil, så er det ikke nogen dårlig ide at tage af de 600.000.
Du ved vel allerede at bil er den absolut dårligste investering man kan gøre.