/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Råd til boligfinansering
Fra : adamsahar
Vist : 469 gange
46 point
Dato : 11-10-20 16:13

Hej alle

Førstegangskøbere søger råd.

Vi kommer med ca. 200.000 kr på lommen.

Vores samlede indkomst er pt. 770.000 før skat, men stiger til ca. 1.008.000 kr før skat om ca. 2 ½ år.

Vi har forsøgt at forstå lån og økonomi, men må erkende, at det nok ikke er vores stærkeste side.

Vi har kikket på et hus til 3 mio. kr som vi ønsker at købe.

Vi har tænkt på et lån med en afdragsfrihed på 5 år. Tanken hermed er, at jeg om ca. 2½ år vil stige med ca. 20.000 kr pr. mdr. før skat.

råd og vejledning modtages med kyshånd.

jeg ved ikke om vores tanke er helt hul i hovedet

Accepteret svar
Fra : Bille1948

Modtaget 56 point
Dato : 11-10-20 16:20

Hvad siger banken?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-10-20 19:05

Banken ved mere, for de kender også resten af jeres økonomi.

Godkendelse af svar
Fra : adamsahar

Dato : 12-10-20 22:03

Tak for svaret Bille1948.

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 12-10-20 23:20

Hej adamsahar

Hvis jeg skal være lidt kynisk, er banken fuldstændig ligeglad med hvordan din/jeres økonomi er/bliver om ca. 2 ½ år. De ser på jeres økonomi her og nu og ikke om 2-5 10 år.
Det samme kan siges om afdragsfrihed. Alt efter hvor i landet boligen ligger kan banken sige at lånet skal være et fastforrentet boliglån. Men tage en snak med jeres bankrådgiver når i har fået et samlet overblik. De skal nok hjælpe jer med alle udregninger m.m.

Indtil da..... Et godt værktøj til af få et overblik i forhold til boligkøb, kunne være Danske Bank boligværktøj. Det eneste det kræver, er at du/I opretter en profil og indtaster alle tænkelige udgifter og indtægter i måtte havde. (nuværende bolig/kommende bolig).
Det gælder alt, lige fra forsikringer, el, varme, vand, vedligeholdelse af bolig, boliglån, bil, benzin, anden gæld, tv, internet, mobil, opsparing/buffer m.m.... Hvilke udgifter har i nu, kontra kommende bolig.

I sidste ende ser banken på jeres samlet gæld og indtægter, samt hvilket rådighedsbeløb i har tilbage når alt er betalt. Desto flere I er (børn) desto større rådighedsbeløb.
Dertil skal i også regne med at der komme en mereomkostning i fohold til flytteomkostninger m.m.. Både hvad angår der hvor i bor nu, og huset i flytter ind i. I grove træk kan man sige, at en flytning nemt kan koster godt og vel 2-3% af boligen pris.

McBobo

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 12-10-20 23:22

Super svar Bille1948