/ Forside/ Teknologi / Hardware / Skærme / Spørgsmål
10  peet49 1562
Forskellige skærmopløsninger
Fra : sdam
Vist : 378 gange
200 point
Dato : 08-10-20 17:27

Hvorfor ændres der utilsigtede skærmindstilling, uden man selv har bedt om det?
Rettere, kan man lave det således, at man er sikker på, at det er den samme skærmopløsning der kommer frem ved hver opstart..?

Kommentar
Fra : for_lækker

Dato : 08-10-20 18:14

Jeg går ud fra at du har Windows 10.

Højreklik et tomt sted på skrivebord og vælg "Skærmindstillinger"

I det nye vindue går du ned til skærmopløsning og trykker på pil ned i højre side af boksen.

Der åbner så de muligheder du har for at ændre din skærmopløsning.
Jeg har valgt 1920 x 1080 på min skærm.

Når du har valgt kommer der et nyt vindue hvor du skal trykke "Bevar ændringer" hvis opløsningen passer, ellers trykker du på "Gendan" og prøver en anden opløsning.
Dit valg skulle nu forblive som du har valgt medmindre du giver tilladelse til at andre programmer må ændre det.
God fornøjelse

Kommentar
Fra : transor

Dato : 11-10-20 09:08

Det indstillingssted som for lækker nævner er korrekt nok. Jeg kan supplere med at man under forsøg med forskellige indstillinger kan komme til at vælge en som grafikkort eller skærm ikke kan håndtere. Så får man en sort skærm. når bare man venter ryger indstillinge automatisk tilbage til den gamle. Så kan man se igen.

Først når man har valgt bevar ændring gælder det konstant fremover.

så ved sort skærm skal man holde sig fra paniske museklip og bare vente.

Kommentar
Fra : for_lækker

Dato : 15-10-20 10:54

sdam> Det ville være rart at du kom med en tilbagemelding, når nu jeg har forsøgt at hjælpe dig.

Kommentar
Fra : sdam

Dato : 21-10-20 15:24

Ja, undskyld for_lækker! Jeg har været forhindret i at svare dig, men det er bestemt ikke af ond vilje!
Det er Windows 10 jeg har i maskinen. Den "løsningsforslag" du kommer med her, kan jeg ikke bruge, da jeg ikke får muligheden for at vælge den skærmopløsning jeg her brug for/bedst kan bruge. Den jeg skal bruge, er den der hedder 1600x900, men den kommer ikke frem nogen steds, hvor jeg kan vælge den frem for andre størrelser.
Det er sådan, hvis jeg lukker maskinen ned og op igen - et par eller 3 gange, så kommer den ovennævnte størrelse frem, men ellers er det 1920x1080 den kommer med..
Det nærmer sig hekseri

Kommentar
Fra : for_lækker

Dato : 21-10-20 22:25

Har du lagt mærke til den lille pil i højre side af boksen hvor skærmopløsningen står? Prøv at tryk på den pil så vil alle de skærmopløsninger du kan vælge komme frem og helt sikkert også den du ønsker.

Kommentar
Fra : sdam

Dato : 03-11-20 10:33

"Den jeg skal bruge, er den der hedder 1600x900, men den kommer ikke frem nogen steds, hvor jeg kan vælge den frem for andre størrelser.
Det er sådan, hvis jeg lukker maskinen ned og op igen - et par eller 3 gange, så kommer den ovennævnte størrelse frem, men ellers er det 1920x1080 den kommer med.."
Jeg er nødsaget til at skal have det skåret ud i pap, da jeg ikke kan få den til det - altså at blive på den ønske skærmopløsning (1600x900)

Accepteret svar
Fra : Odada

Modtaget 200 point
Dato : 12-11-20 14:27

Hej sdam,
Du kan indsætte skærmen som en ny monitor, så du kan vælge 1600x900. Se det i videoen her:
https://www.youtube.com/watch?v=iNavuUhYgYs
Spændende. Jeg har dog ikke selv forsøgt.

Måske kan en utilsigtet skærmindstilling hindres under >Indstillinger >Skærm >Skalering og layout >Avancerede skaleringsindstillinger >Slå fra "Lade Windows forsøge at reparere apps, så de ikke er sløret". >Hvis det er det der er problemet.
Hilsen Odada

Godkendelse af svar
Fra : sdam

Dato : 22-11-20 12:30

Tak for svaret Odada.