/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Benzin
Fra : omahexen
Vist : 415 gange
200 point
Dato : 22-09-20 11:02

Har prøvet at tanke 100 oktan benzin,men kan ikke mærke nogen forskel,er der nogen der har testet det ?

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 22-09-20 12:20

Har ikke set det - endnu

Accepteret svar
Fra : abbaba

Modtaget 200 point
Dato : 22-09-20 12:27

Kan ikke mærke forskel, min bil har 61HK og tvivler på at andre kan mærke det.
men mener at have læst at visse biler over 100Hk får 4-6Hk ekstra.
https://www.boosted.dk/den-store-benzintest-v-power-eller-ok-100/

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-09-20 13:55

Så vidt jeg ved så skal bilen justeres til det oktantal man vil køre med.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 22-09-20 14:04

Det er i dag de færreste biler, som vil få nogen fordel af 100 oktan benzin.
Det er kun hvis fabrikanten også foreskriver det.

Alle nyere biler med indsprøjtning har også en bankesensor, som hvis oktantallet er for lavt så det giver bankning, automatisk vil justere tænding og indsprøjtningsmængde så der alligevel ikke sker mere bankning. Dette giver lidt mindre maksimalt motorkraft og lidt dårligere virkningsgrad. Dette gælder kun de få biler som har ekstrem høj kompressionsforhold eller turbolader.

Men hvis bilen er konstrueret til 92 eller 95 oktan uden at banke, hjælper det overhovedet ikke at hæve oktantallet til 100. Man kommer bare af med flere penge, og kun benzinselskabet tjener på det.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 22-09-20 14:06

Hej Eyvind . Det med at justere motor eftwr oktantal , gælder kun for veteranbiler. På de sidste 20 års biler er der ikke noget at stille på.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 22-09-20 16:25

Hvis du heller ikke kan mærke forskel, der ingen grund til at betale ekstra....

For mange mennesker er forskel på dyr og billig rødvin kun prisen...

Kommentar
Fra : AbeloneRap

Dato : 22-09-20 16:28

transor har helt ret, både med veteran biler, og
Citat
Dette gælder kun de få biler som har ekstrem høj kompressionsforhold eller turbolader.
F.eks. ekstreme sportsvogne.
Iøvrigt er oktan 92/95 det samme, nemlig oktan 95, i begge tanke. Ialtfald hvor jeg tanker benzin.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-09-20 19:08

Jammen transor - nu vil jeg stryge hen til min mekaniker, og få nogle af mine penge igen.
Især hvis blandingsforholdet og tændingstidspunktet ikke har kunnet justeres i de sidste 20 år.

Min Xantia runder sit 21. år om et par måneder.

Veteranbiler skal vist være over 35 år, før de kan kaldes veteraner.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 22-09-20 20:59

Siden 1990 har alle nye biler skullet have katalysator. De fleste modeller fik samtidig et computerstyret indsprøjtningssystem og tændingssystem. Så var det slut med at justere på noget, med mindre man ændrede i computerprogrammet hvilket er ulovligt i de fleste tilfælde.
Der var dog enkelte bilmodeller som nogle år beholdt karburator og traditionelt tændingssystem. Det kunne gøres ved en elektronisk regulering af karburatoren efter signal fra lambda sonden. Med disse modeller kunne der stadig stilles på tændingstidspunktet.

Kommentar
Fra : edison

Dato : 22-09-20 22:34

De eneste biler der får noget ud af 100 oktan, er højtydene turbo biler. Altså højtkomprimerede motore.

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 23-09-20 16:01
Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 25-09-20 00:34
Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 25-09-20 22:30

det står også ved benzin dækslet

Kommentar
Fra : transor

Dato : 26-09-20 10:44

De gamle biler, som måske ikke tåler ret meget alkohol i brændstoffet er jo nok fra en tid, hvor der ikke står noget i dækslet om det. Selv min nyere , som tåler det ,har ingen tekst på dækslet om det.

Godkendelse af svar
Fra : omahexen

Dato : 30-09-20 10:51

Tak for svaret abbaba.