/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Andet telekom. / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 810
Fastnettelefoner, kan nogen anbefale nog
Fra : IBQD
Vist : 337 gange
75 point
Dato : 29-08-20 14:04

Hej!

Vi er nødt til at skifte selve fastnettelefonapparaterne - 2 korresponderende -, da de gamle er helt kaput; vi kigger på forskelligt - kan nogen anbefale noget?
Vi har set på denne:
https://www.elgiganten.dk/product/mobil-gps/fastnettelefon/GIGAA170DUO/gigaset-a170-tradlost-telefonsat
- det lader til, at der bare ar Doro og Giga på markedet

Andet spørgsmål: hvor smidigt fungerer systemet, når man vil skifte fra et telefonnummer til et andet? (Vi har et gammelt nummer fra tidligere kommune-bopæl der, men bor nu i en anden kommune gennem omkring 20 år og vil gerne, at denne fremgår af nummeret.

Venlig hilsen
Maria

Accepteret svar
Fra : Bille1948

Modtaget 85 point
Dato : 29-08-20 14:08

Fastnet telefoni er gammeldags og dyrt.

Der er sikkert en grund til, at de har fjernet sort set alle telefonbokse.

Man kan sagtens "nøjes" med sin mobiltelefon.

Kommentar
Fra : Otnob

Dato : 29-08-20 14:49

Citat
Man kan sagtens "nøjes" med sin mobiltelefon.

Der er faktisk mange ældre mennesker som ønsker at have en fastnet telefon der giver dem nogle muligheder der ikke findes med mobil. F.eks. svagtseende kan få store tydelige tal, de svagthørende kan få en ekstra klokke sat op og lettere demente ved altid hvor telefonen står, der er utvivlsomt flere andre fordele ved fastnet, men det er rigtigt at det er dyrere og derfor er spørgsmålet relevant.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 29-08-20 19:07

Kig på dba.dk. Her kan man finde mange gode fastnetapparater som sælges af folk som ikke længere har fastnettelefon.

Citat
Man kan sagtens "nøjes" med sin mobiltelefon.

Ja det er rigtigt. Men som Otnob siger så kan der være mange gode grunde til at beholde fastnettelefonen.

Citat
Der er sikkert en grund til, at de har fjernet sort set alle telefonbokse.

Grunden er udbredelsen af mobiltelefonen. De blev ganske enkelt brugt for lidt til sidst.

Til det andet spørgsmål så tror jeg ikke at der er noget i vejen for at du kan få et nyt nummer, men det må du tale med TDC om. Jeg har allerede for mange år siden konverteret mine fastnetnumre til IP-telefoni og har derved stadig mine numre fra nordsjælland selvom at jeg for flere år siden flyttede til sydsjælland. Ulempen ved at skifte nummer er at man skal informere allr man kender om det nye nummer.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 29-08-20 19:14

Bille, man kan sagtens nøjes med fastnet telefon.

Jeg er gået væk fra trådløs, da signalet ikke kan findes, her hvor jeg bor! Men kig her
https://senio.dk/traadloes-fastnettelefon/

Overvej ikke at skifte nummer, det vil forvirre familie og venner, der gennem 20 år har tastet jeres nuværende nummer!

Den tid er forbi, hvor man knytter nummeret til området!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-08-20 21:53

Jeg er en af de gamle som beholder fastnettelefonen.
Det er YouSee / TDC / KTAS som vi altid har brugt.

Den virker også under strømafbrydelse.
Alle dem som lever endnu kender mit nummer.
Internettet kører over samme linje ( 50-12)
3 stk paralel apparater.
Kraftig ringeklokke der kan høres i haven.

Og så lige fire mobil telefoner med taletidskort á 10 kr. md, fra ok til at lege med.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 30-08-20 16:02

Citat
Den tid er forbi, hvor man knytter nummeret til området!

Dette er helt korrekt. Jeg mener faktisk at der er flere årtier siden at de droppede det.

Citat
Jeg er en af de gamle som beholder fastnettelefonen.
Det er YouSee / TDC / KTAS som vi altid har brugt.

Den virker også under strømafbrydelse.

Her hvor jeg bor er der også nødstrøm på mobiltelefonerne. Det erfarede jeg under en lokal strømafbrydelse hvor fibernettet, og dermed mine IP-telefoner gik ned, medens mobiltelefonerne stadig virkede. Jeg har for nyligt set de store nødstrømbatterier til den lokale mast.

Citat
Overvej ikke at skifte nummer, det vil forvirre familie og venner, der gennem 20 år har tastet jeres nuværende nummer!

Korrekt, jeg beholder stadig det nummer som jeg har haft i 40 år. Det kan man heldigvis selvom at det er ændret til IP-telefoni.

Godkendelse af svar
Fra : IBQD

Dato : 31-08-20 07:53

Tak for svaret Bille1948.

Kommentar
Fra : IBQD

Dato : 31-08-20 07:55

Hej allesammen, der har besvaret mit spørgsmål!
Det har klaret nogle af de overvejelser, jeg har gjort mig
Venlig hilsen
Maria

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 31-08-20 16:19

Tusind mange tak for point