/ Forside/ Teknologi / Hardware / Skærme / Spørgsmål
10  peet49 1562
Nyt tv
Fra : modersvilje
Vist : 359 gange
500 point
Dato : 01-08-20 16:01

Vi har i vor familie bestemt os for at købe et 43 tommer smart tv!
Men hvad er et smart tv? Men hvad er dette (smart tv)?
Jeg så et = Samsung 43" Q60T 4K UHD QLED Smart-TV QE43Q60TAU (2020) = det er jeg ikke blevet klogere af!
Jeg så også = Samsung 43" TU7172 4K UHD Smart TV UE43TU7172 og Philips 43" PUS7505 4K UHD Smart TV 43PUS7505/12

Hvorfor skal jeg vælge det dyre? Eller skal jeg vælge det dyre?
Sidst men ikke mindst hvad er forskellen?
Mvh
MV2

Accepteret svar
Fra : McBobo

Modtaget 500 point
Dato : 01-08-20 17:22

I korte træk er et smart tv en kombination af en computer og et TV, hvor du kan tjekke din mail, surfe på nettet eller streame film, serier og høre musik via forskellige streamingtjenester, når du har tilsluttet tv´et til internettet . Disse streamingtjenester kan du f.eks styre ved hjælp af forskellige apps.
(Netflix, Spotify,Viaplay, dPlay, HBO Nordic m.m)

I bund og grund fungerer et smart tv, som en smartphone, bare med en større skærm. +/-

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 01-08-20 18:24

QLED er bedre til at slukke for lyset... Men det er svært at se forskel medmindre man har dem ved siden af hinanden.

Smart TV kan du bruge til at se f.eks DRTV udsendelser via nettet. Hvis din internetforbindelser er fornuftig hurtig. McBobo.

Du kan formentlig også sætte en ekstern Harddisk til, og så optage TV udsendelser, og se dem når det passer for dig. Det har jeg selv meget glæde af på mit samsung, da jeg ikke gider være bundet til at se TV når det passer DR.

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 01-08-20 19:03

Afhængig af hvad du er vandt til, ville jeg vælge det billigste dog et SMART.
Hvor man kan se film fra en harddisk, samt du kan kople PC og telefon til det, trådløst eller med kabel.
UHD og almindelig 1080P kan du sikkert ikke se forskel på alligevel, så skal du have et større tv.
UHD er opløsninger på over 1920X ___ (1080P)

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 01-08-20 19:05
Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 01-08-20 23:09

Mit motto er:
Hvis du ikke kan finde ud af om det ene produkt har bedre kvalitet end det andet - så skal man købe det billigste produkt.

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 02-08-20 01:12

Hvis jeg forstår ret så kan mine to pc-er et forbundet med kapel og et trådløst køre samtidigt med at jeg har smart tv kørende? Min største udfordring bliver betjeningen! Kan jeg evt sætte et 32gb memory-stik og optage et program og samtidigt se et andet program - google eller hvad jeg kan finde på? Jeg har set manualer og de fleste er ikke letforståelige for mig, men jeg kan vel altid spørge her?
Mvh
MV2
PS Hvad er Mcbobo?

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 02-08-20 06:12

Kabel eller Wifi? mit tv kan kun en ting af gangen? eller bare mig der ikke har prøvet andet.
Kan sikkert sættes op til begge dele, men man bliver hurtig træt af SMART og bruger det bare som et almindeligt tv
Det kan se både min telefon/ lille media boks og PC.
Mit kan kun optage det du ser - låst kanal, ikke noget med at skifte kanaler eller andet.
Så det er rimeligt træls.

Mit er et 43*

https://www.harald-nyborg.dk/produkt/arena-43-fhd-d-led-smart-tv

Kommentar
Fra : transor

Dato : 02-08-20 07:36

Jeg har prøvet forskellige smart tv og smart blue ray afspikkere. der er meget stor forskel på hvad de kan i praksis. Nde fleste smart tv er langt fra særlig smarte. fuktionerne ker begrænsede og hastigheden og betjeningen så svær og langsam at man hurtigt bliver træt af det.
Så læg mer vægt på om det duer som almindeligt tv.
Man kan sætte forskellige krav. Efterhånden er de forskellige typer LED skærme acceptable. Fabrikanderne giver dem meget smarte navne,men teknikken bag er den samme.

Oled vil sikker være fremtiden, men indtil nu er udbudet begrænset og ret dyrt. Der er næppe den høje pris bedre.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 02-08-20 08:58

Jeg har også droppet at bruge Smart-TV på et par TV. Måden man bruger Smart-TV på er altid så bøvlet, så det er nemmere alligevel at bruge ens tablet/mobil/computer i stedet.

Det eneste smarte som er rigtig godt er at have, er en TV-computer på en af HDMI portene og så en trådløs mus+tastatur. Så kan børnene se Netflix, man kan se film fra harddisken, se Ultra, se TV-avisen, og jeg kan vise foto fra Onedrive via TV-computeren, og konen kan se TV2-play m.v.

(Min TV-computer er en 500 kr gammel bærbar computer. Når man bevæger musen vågner den - det har selv de små børn kunne finde ud af).

Godkendelse af svar
Fra : modersvilje

Dato : 02-08-20 12:05

Tak for svaret McBobo. nu fandt jeg ud af hvad McBobo er!
MV2