/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Stukket hul med en kniv - fryseren lugte
Fra : kipumi
Vist : 992 gange
300 point
Dato : 29-07-20 20:55

Min datter står med 3 små børn og en fuld fryser/køleskab. Hun har stukket et lille bitte hul , for at få isen af fryseren, og nu lugter den og også køleskabet af gas, siger hun. Hun er fortvivlet - der er 4 timers kørsel mellem os, så jeg må spørge jer , om hun kan spise maden , om hun kan lade køleskabet stå tændt - og bruge maden heri, og /eller det er farligt for hende og børnene - køleskabet er ikke mere end 10 år. Akut brug for hjælp.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 29-07-20 23:36

Kølemidlet er propan og lugter af gas. Et lille bitte hul og fyldningen er væk = skabet er qva alderen værdiløst, forstået således at det er væsentligt for dyrt at få det repareret qva hvad et nyt koster. Gassen har ikke ødelagt fødevarer. Det er kun ammoniak der spolerer alt hvad den kommer i nærheden af. Propan er "kun" brandbart og lugter pga sporstofferne. At lade skabet stå tændt ødelægger bare skabet fuldkommen, da kompressoren vil suge luft og fugt ind i kølekredsen. Bestil et nyt skab.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 29-07-20 23:45

Der sidder et lille skilt i skabet og derpå står der hvad kølemidlet er. Formentlig R600 (isobutan) eller R290. Begge svarende til lightergas eller flaskegas. Kun hvis der står R717 (ammoniak) ville jeg bekymre mig.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 29-07-20 23:46

Men smid skabet ud og køb et nyt reparationen overstiger væsentlig værdien af skabe som det er idag.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 30-07-20 16:45

Kvinder kan være hysteriske med lugt. Det afhænger helt af hvad hun har stukket hulpå om det kan være farligt.

Nu er kølemiddelsystemet med metalrør. Stål eller Aluminium, så man stikker ikke så let hul på dem ved en lille fejl.
Hun kan måske blot have stukket hul på en plasrtdækning af isoleringen, så hun nu lugter opskumningsmidlet. der skal man være decideret hysterisk for at tage den lugt alvorligt.
Når køleskabet er 10 år vil der være god økonomi i en udskiftning.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 30-07-20 16:47

Jeg forstår ikke hvad børneantallet har med sagen at gøre. Det ville være bedre at få oplyst hvor hun stak med kniven.

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 300 point
Dato : 30-07-20 18:14

Som sædvanligt Transor. Når du nu alligevel intet aner om emnet, så bland dig da uden om. Hvor er der is i frostbokse? Hvis en ingeniør ikke kan regne ud at der er på frostboksens koldeste dele, så lad være med at gætte. Isen dannes for fordamperen, En spids kniv kan snildt trykke hul på de tynde aluminiumsrør en sådan er lavet af. Gassen der render ud er med stor sansynlighed isubutan eller anden beslægtet gas OG LUGTER. Konen er skam ikke hysterisk. Hun har bare lavet en fejl. Omkostningen til reparation af noget sådan overstiger skabets værdi. Så er den ikke meget længere. Maden behøver man ikke kassere, med mindre den har været optøet. Gassen er som sådan ugiftig. Mængden af kølemiddel der er i et skab er stærkt begrænset. Og nu vi er ved køl Transor. Hvordan gik det for dig med at finde airconditionanlæg med naturlige og brændbare gasser? (fra sidst du gættede et svar og tog fejl igen igen!)!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-07-20 18:57

transor dit fjols.........................hvis det er et camping køleskab, er det ret så farligt.
Så kan det indeholde ammoniak og det kan give vand i lungerne, med det resultat, at man drukner.

Jeg har selv været indlagt til observation en hel dag, efter at have været i et rum med et ret utæt ammoniak køleskab.

Hellere sikker end ked af det.

Godkendelse af svar
Fra : kipumi

Dato : 30-07-20 20:46

Tak for svaret 3773. Det har hjulpet med : Jeg vil sige at der er forskel på om man er alene eller man har 3 små bærn, der skal have morgenmad og madpakker med. Det er nok lidt mere akut TREVOR med 3 børn end ellers !! - Dejligt at få den hjælp man eftersøger, 3773,

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 30-07-20 21:21

Det er da godt nok en træls oplevelse, - og hun er ikke den eneste...
https://www.lav-det-selv.dk/forum/t/110835/s/laek-paa-fryser