/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Rosenoern
Fra : svendgiversen
Vist : 2507 gange
250 point
Dato : 02-07-03 21:45

En af mine Mogensen slægtninge,
(min mors familie fra Baandrup ved Simested)
påstår at vi er i familie med Rosenørn familien.

Kan det være rigtigt?

Først,
hvem har oplysninger om Rosenørn familien,
(der bl.a. kan ses i Hersom Kirke).

Derefter,
hvem kan finde relationer til min mormor (Niels)Signe (Marie) Madsen fra Guldager født 1882
med forældre
Poul Madsen, 1857 Gislum til 1919 Simested
og
Else Kirstine Nielsdatter, 1856 Simested til 1936 Simested.

På forhånd tak, Svend Giversen

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 03-07-03 17:05

Hej Svend!
Prøv også at lægge din efterlysning i Sognetræf under sognene Simested og Hersom. I sidstnævnte var der en godsejer Rosenørn. Måske er der nogen, som har interesser i disse sogne, som der kan hjælpe dig.

Der er én der slægtsforsker både i Rosenørn og Simested:
http://216.239.37.104/search?q=cache:FtMPlPaXE0oJ:www.dis-danmark.dk/medlhjem/medl_oz.htm+rosen%C3%B8rn+simested&hl=da&ie=UTF-8

Hilsen Jeannie

Kommentar
Fra : senta

Dato : 03-07-03 17:44

Liste over slægts bøger med navnet Rosenørn, der er bla.den her
Rosenørn Reitzel, Poul: Assessor Peder Madsen Rosenørns samtlige
Efterkommere. DK [fb],
den er interessant, men prøv at låne de andre på biblioteket.

http://home.online.no/~cfscheel/SL-RO.HTM
FFamily History Literature ¦ Slektslitteratur amily History Literature ¦ Slektslitteratur
Rosenørn   DAA slægtsoversigt: DAA 1887 Bd. IV / DAA 1932 Bd. XLIX
[A] [_*]

Rosenørn   Krogh, F.: Dansk Adelskalender. DK Kbh. 1878. - Se også
[Internet][ka][A]

Rosenørn   Reitzel, P.: Blade af en slægts historie. Familien
Rosenørn. DK 1932. 240pp. [ep].

Rosenørn   Reitzel, Poul: Assessor Peder Madsen Rosenørns samtlige
Efterkommere. DK [fb]

Rosenørn-Lehn   Krogh, F.: Dansk Adelskalender. DK Kbh. 1878.
- Se også [Internet][ka][A]

pøv at besøge adelslfamilien Revenlows hjemmeside ,du kan måske finde noget du kan bruge der.

http://www.reventlow.dk/cgi-bin/igmsrch.cgi
Senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-07-03 20:59

Tak,
rart så hurtigt at høre fra nogle af kandu' s mest erfarne slægtsforskere.

Og rigtigt Jeannie,
holder Rosenørn slægtskabet, er vi i familie med Poul Erik Steffansen,
(Ane Rosenørn ser ud til at være en fælles slægtning).

Og endnu mere blåt blod, Senta.
er vi også Reventlow, m. fl.?

Men jeg tog fejl, med hensyn til min mormor som Rosenørn ætling?

Ifølge min fætters oplysninger, er det min oldemor, min morfars mor,
der nedstammer fra Rosenørn familien:
Ikke Nielssigne, men Jenssigne Nielsen 1856-1930.
(gårdmandsdatter fra Baandrup, men vist også fra Guldager ?)

Men skal vi ikke først finde oplysninger om Rosenørn familien,
jeg forudser at det kræver en større indsats at relatere min tipoldefar
med det kendte navn Lars Jensen til Rosenørn familien.

Så de første 200 points gives til den der kan fortælle, hvem Rosenørn familien er,
fra den første kendte Rosenørn, til ham der betalte for at restaurere Hersom kirke,
og videre til Ane Rosenørn og hendes efterkommere,
(da min svoger præsenterede min søster som en Rosenørn ved Hersom kirke,
fik de en ekstraordinær rundvisning, et trick jeg hermed videregiver).

Med klædelig beskedenhed, Svend Rosenørn Giversen.

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 04-07-03 18:31

Hej Svend!
en start?
..................Fremdeles af Niels Jakobsens Børn Nr. 3, Anne Nielsdatter, som var gift med Borgemester
Mads Povlsen i Randers, havde 2 Sønner og 1 Datter. I.) Peder Lassen ejede Brusgård og var
gift med Marie Vorm og med hende 1 Søn, Ole Vorm Lassen eller Ole von Lassen, som nu
bor på Bustrup i Salling. II.) Peder Madsen, som lod sig nobilitere 1671 og blev kaldet
Rosenørn; han var Kancelliråd og ejede Tvilum, avlede med Anne de Hemmer: a) Povl
Rosenørn, som bode på Mejlgård, var Oberst og avlede med Mette Bentzon 5 Børn. b)
Kristoffer Rosenørn, som ejer Hersom og Korsøgård, avlede med Karen de Hemmer 5 Børn.
c) Mathias Rosenørn til Damsgård, Oberst, havde ved 2 Fruer 1 Søn og 1 Datter. III.) Kirsten
Madsdatter Rosenørn, hun blev nobiliteret tilligemed sin Broder l671; hun var først gift med
Klemen Klemensen,.......................

og:

..............Man ser således heraf, at alle disse forskellige Familier, som har ejet en Del af Herregårdene
her i Egnen og Herredet, er nogenledes så at sige udsprungne af 1 Rod og af Bondestand,
hvorpå vel synes at passe sig F. Rostgårds Rim:
En Bonde Adam var og måtte Ploven køre,
Så måtte Adams Barn og vore Fædre gøre,
En Del har alt spændt fra, en Del kør Plov endnu,
De kan og spænde fra engang så vel som du.
Ellers er at agte, at nogle af disse Familier på fædrene Side er af deres Udkomst af andre
Folk.
1. Povlsener. Hr. Bertel var Præst i Tavlov, hans Søn var Povl Bertelsen, Rådmand i
Kolding, hans Søn var Jens Povlsen på Søbygård, som havde forskrevne Maren
Madsdatter. Deres Barn er de Povlsoner, som i min Tid har floreret, hvoraf de trende,
Mathias, Niels og Jokum, lod sig nobilitere i Året 1718.
2. Jespersener. Lavrids Jakobsen, Rådmand i Randers, hans Hustru Gertrud Pallesdatter,
deres Søn var Jesper Lavridsen, Borgemester i Randers, som havde forbemeldte Karen
Nielsdatter, som var Niels Jakobsens Datter.
3. Rosenørner. Niels Povlsen var født i Korning i Synderlyng Herred, bode i Randers;
hans søn var Povl Nielsen, Borgemester i Randers, som var gift med Kirsten Madsdatter
og havde med hende 10 Børn, deriblandt Mads Povlsen, Borgemester i Randers, som
havde forbemeldte Anne Nielsdatter, Niels Jakobsens Datter, og er denne Mads Povlsen
Stamfader for de Rosenørner......................

Se det på Rinds Herreds Knaber:
http://www.creativepartners.se/ole/downloads/RindsKNABER.pdf

Hvem var det, der betalte for restaureringen for Hersom kirke, navn og tidsangivelse.

Hilsen Jeannie

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 04-07-03 18:40

Du kan købe:
REITZEL, POUL: Blade af en slægts historie. Familien Rosenørn. 1932. Illustr. (#32355) kr. 100

hos:
http://www.corsaren.dk/b69.html

Hilsen Jeannie

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 05-07-03 01:32

Hejsa

jeg kunne pludselig huske jeg havde din overskrift her forleden, og kan hermed fortælle dig at der på tv2 østjylland arbejder en der hedder Søren Rosenørn, det kan være han ved noget om noget....

tv2 østjylland har Tlf 87 42 42 42

hilsen Melander

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-07-03 08:54

Tak Melander,

der er over 100 nulevende Rosenørn familier,
så jeg vil vente lidt med at ringe rundt.

Det bliver måske nødvendigt, når jeg skal til at forbinde:
min tip tip oldefar Lars Jensen 1823-1902
med min mulige tip tip tip tip tip tip oldemor Ane Rosenørn 1701-58

foreløbig prøver jeg via nettet at samle informationer om slægten.

Og Jeannie:
Det var vistnok Peder Rosenørn, der restaurerede Hersom kirke,
men er det den Peder, der oprindelig hed Peder Madsen og blev adlet?
(Peder Madsen som vor mælkekusk, kaldet Perry Mason hjemme i Skals)
eller er der en ældre Peder (Madsen) Rosenørn??

>Peder Madsen, som lod sig nobilitere 1671 og blev kaldet
Rosenørn; han var Kancelliråd og ejede Tvilum, avlede med Anne de Hemmer,

Det lyder rigtigt, men hvordan nobilitere? Blev man ikke adlet af kongen??
(hvad har Peder gjort sig fortjent til, og hvem anerkendte det).

Peder, der ligger begravet i Hersom kirke, havde vist ingen børn,
hvordan videreføres slægten så; til/med Ane Rosenørn, min 6 gange tip???

Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 06-07-03 17:55

Kender du disse sider ?
Peter Rosenørn på Tvilumgård.

http://lokalhistoriskarkivgjern.adr.dk/Gjern_kommune/Tvilum_sogn/tvilum.htm

Tre restaureringer

Der i tidens løb foretaget i hvert fald tre restaureringer af altertavlen, Den første fandt sted i 1691, foretaget af Peter Rosenørn på Tvilumgård. Den næste restaurering daterer sig til 1858, foretaget af kirkens daværende ejer, lensgreve Emil Frijs til Frijsenborg. Endelig fandt den sidste restaurering sted i 1942, hvor tavlen fik sine nuværende farver.
http://home.worldonline.dk/bat/ane2.html

582. CHRISTOPHER ROSENØRN f. 18 JUL 1672, TVILUMGÅRD.TVILUM SOGN, stilling: GODSEJER, g. 16 MAJ 1699, i KLARUPGÅRD.KLARUP SOGN, KAREN DE HEMMER. CHRISTOPHER død 27 APR 1745, HERSOMGÅRD.HERSOM SOGN., begravet: 7 MAJ 1745, HERSOM KIRKE.

2329. ANNE NIELSDATTER f. 17 SEP 1601, RANDERS, d. 1663, begravet: 1663, TVILUM KIRKE.

Hersom Sogn
http://home.worldonline.dk/bat/HERSOM.html

http://www.blast.net/niels/niels.html
de Hemmer, Anna
Senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 06-07-03 18:01

prøv at læse denne historie, du finder måske forklaringen på navnet Rosenørn her.
http://www.creativepartners.se/ole/downloads/RindsKNABER.pdf
Senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-07-03 21:00

Her er hvad min fætter Henrik Mogensen ved om vor Rosenørn familie,
"
Kære Svend
Tak for mails - Hersom kirke har jeg til gode endnu, men Peder Madsen finder du nu ikke i Hersom, kun sønnen. Han blev først begravet i Tvilum kirke - han havde Tvilumgård d.v.s. alle land- og skovområderne mellem Randers og Silkeborg (ca.), senere blev han flyttet til Skt. Mortens i Randers. Han er ganske rigtig den første Rosenørn og blodet er da ikke mere tyndt end så meget andet. Han bliver adlet i 1669 akkurat som alle andre adelige er blevet det i tidens løb og i 1669 var den enevældige konge jo nærmest indsat af Gud så det er da ikke så ringe. Hans far og farfar og morfar o.s.v var borgmestre i Randers inkl. ham der var født i Simested og de havde r.... fuld af penge og lånte bl. a. ud til kongen så det hjalp måske. Konen fra Aalborg som han gifter sig med er lige så belastet af borgmestre og penge. En af de Hollandske forfædre udstyrer også et af sine skibe med kanoner og bombarderer svenskerne ud af Aalborg, så der er nok at interessere sig for. Her er der nu også nogle adelige - Munk og selv om de er fra Skåne så er de lensmænd for den danske konge. Din kontakt fra Kandu mener jeg ikke har noget med os at gøre og jeg skal nok lige sende ham nogle data på sønner af Peder Madsen for kun en af dem kan være den omtalte oberst. Der er kun den ene Rosenørn familie. Hvis du får kontakt med nogle der ved en masse om Peder Madsen Rosenørn så vil jeg da gerne høre om det.
"

Så du har nok ret Senta, med hensyn til Tvilum, jeg kender kun til Hersom,
(dit sidste link er jo netop det Jeannie citerer).

Nu er der da vist endnu flere løse Rosenørn ender ?
selv holder jeg forskudt ferie og skal på arbejde i morgen,
hilsen Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 06-07-03 21:26

Er det ikke din ane
SURNAME:
Rosenørn
GIVEN NAME:
Peder Madsen
SEX:
M
BORN:
10 Oct 1635 Randers

DEAD:
26 Aug 1706 Tvilumgaard

RECORD LAST UPDATED: 23 Oct 2002
http://www.reventlow.dk/cgi-bin/igmget.cgi/n=reventlow?I12168

Senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-07-03 21:45

Det tror jeg nok, Senta,

jeg videregiver spørgsmålet til min fætter Henrik Mogensen,
(der iøvrigt lige har spurgt om noget andet, fra Ullits, i "konkurrenten" DIS).

Hilsen Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-07-03 08:18

I et sent nattesvar fra min fætter Henrik Mogensen,
bekræfter han at Senta har fundet data for den ældste Rosenørn, Peder Madsen.

Videre, han som er begravet i Hersom er sønnen Christopher, gift med Karen de Hemmer,
med datter Anne Rosenørn, min måske 6 gange tip oldemor.

Det er dog noget der undrer mig,
i våbenhuset i Hersom kirke læste jeg noget om at ? Rosdenørn var barnløs
og vist adobterede noget familie?

Måske husker jeg forkert,
hvem kommer forbi Hersom kirke, eller har materialet der ligger fremme der??
Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 07-07-03 20:05

har du denne adresse
http://home.worldonline.dk/bat/ALBORG.HTML

jeg tror de har haft børn se denne side
http://home.worldonline.dk/bat/HERSOM.html

SURNAME:
Rosenørn
GIVEN NAME:
Christopher
SEX:
M
BORN:
18 Jul 1672 Tvilumgaard, Tvilum, Skanderborg, Danmark

DEAD:
27 Apr 1745 Hersom, Viborg, Danmark

RECORD LAST UPDATED: 1 Jan 2003

Father: Peder Madsen Rosenørn 10 Oct 1635 - 26 Aug 1706
Mother: Anna de Hemmer 23 Feb 1637 - 5 Apr 1703

Spouse 1:
Karen de Hemmer 23 Apr 1673 - 27 Jun 1746
Children:
Christopher Rosenørn 1 Jul 1700 - 12 Oct 1727
Anna Rosenørn 1 Jun 1701 - 30 Mar 1758
Helene Rosenørn May 1703 - 16 Jul 1748
Sidsel Catharine Rosenørn 14 Jul 1704 - 1 Aug 1742
Anne Elisabeth Rosenørn 14 Jul 1704 - 21 Mar 1767
Peder Rosenørn 30 Oct 1706 - 30 Dec 1708
Peder Rosenørn 22 Aug 1708 - 1 Jun 1775

Sources:

Title: The Rosenørn_Lanng Familytree
Author: Mike Rosenørn-Lanng
Publication: http://www.lanng.demon.co.uk/mtree/

Pedigree Chart
Descendency Chart
Extract GEDCOM
Show Source
Show Family
Senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-07-03 20:38

Flotte oversigter, Senta.

Og ingen barnløse? jeg må jo huske forkert??
(jeg læste flygtigt et lille notat i plastik omslag, der lå i våbenhuset).

I følge min fætter er det Sidsel Busch der viderefører vor gren,
hun gifter sig med Chr. Bertelsen og så ophører de fine navne.
Herom senere i et nyt "fra Rosenørn til Mogensen" afsnit.

Der er mere på vej om Rosenørn familien, så jeg lader spørgsmålet stå lidt endnu,
Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 07-07-03 21:02

Fundet på FS. udfra dette er SIDSEL BUSCH født og død i 1723,der må være andre børn.

Husband
FRIDERIC BUSCH Pedigree

Birth:
Christening:
Marriage:
Death:
Burial:

--------------------------------------------------------------------------------

Wife
ANNA ROSENORN Pedigree

Birth:
Christening:
Marriage:
Death:
Burial:

--------------------------------------------------------------------------------

Children

--------------------------------------------------------------------------------

1. SIDSEL BUSCH Pedigree
Female

Birth: 1723 , , Denmark
Christening:
Death: 1723
Burial:

Senta

--------------------------------------------------------------------------------

Kommentar
Fra : senta

Dato : 07-07-03 21:12

Introduction Update history Families Images Index Gedcom

Printet from

The Reventlow Genealogical Database

--------------------------------------------------------------------------------

Sidsel Busch

--------------------------------------------------------------------------------

SURNAME:
Busch
GIVEN NAME:
Sidsel
SEX:
F
BORN:
RECORD LAST UPDATED: 23 Oct 2002

Father: Frederik Busch 1686 - 30 Sep 1756
Mother: Anna Rosenørn 1 Jun 1701 - 30 Mar 1758

Sources:

Title: The Rosenørn_Lanng Familytree
Author: Mike Rosenørn-Lanng
Publication: http://www.lanng.demon.co.uk/mtree/

Pedigree Chart
Extract GEDCOM
Show Source
Show Family
SURNAME:
Busch
GIVEN NAME:
Anna Maria
SEX:
F
BORN:
RECORD LAST UPDATED: 23 Oct 2002

Father: Frederik Busch 1686 - 30 Sep 1756
Mother: Anna Rosenørn 1 Jun 1701 - 30 Mar 1758

Sources:

Title: The Rosenørn_Lanng Familytree
Author: Mike Rosenørn-Lanng
Publication: http://www.lanng.demon.co.uk/mtree/

Pedigree Chart
Extract GEDCOM
Show Source
Show Family
Alt er fra The Reventlow Genealogical Database hvor der er flere oplysninger at hente.
Senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-07-03 21:37

ifølge Henrik Mogensen:

Sidsel Busch 1726-79 gift med Chr. Bertelsen 1719-97,
hun har sikkert haft en storesøster, der døde som spæd;

mærkeligt at man ofte gentager navne på sådanne nære afdøde,
(ikke så meget "bedre held næste gang", snare opkaldt efter farmor eller mormor).

Sidsel havde mindst en datter, Kirsten Christiansdatter 1751-1825 ...

Svend

Accepteret svar
Fra : Varla

Modtaget 250 point
Dato : 08-07-03 17:21

Som et supplement til Rosenørn forskningen har jeg for en kortere periode givet adgang til en zip-fil med Peder MAdsen Rosenørn samt yderligere 451 personer.

Der er tale om Familie og slægt, såvel Aner som efterkommere.

http://www.varla.dk/Rosenoern.zip

Jeg ønsker god fornøjelse.

mvh. Ejvind

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-07-03 18:19

Tak for svaret Varla.

Ikke kun links til allerede eksisterende Rosenørn databaser,
men din egen mange timers Rosenørn forskning.

Tak til Ejvind, ikke Varla?
Svend

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 08-07-03 18:24

Ejvind@varla.dk

Kommentar
Fra : SChristensen

Dato : 18-02-14 12:20

Vi har Peder Madsen Rosenørn f. 10 okt.1635 Randers ( som 4. generation ) det er første generation der bærer navnet Rosenørn .......hans far var Mads Povelsøn f. 10 juni 1600.....hans ff. var Poul Nielsen f.11 jun 1551,Randers .........hans fff. var Niels Poulsøn f. 1514,Kvorning..... håber der er nogen der kan hjælpe os videre.