/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
skift fra 38mm lysstofrør til smalle rør
Fra : Tornedo
Vist : 261 gange
100 point
Dato : 14-07-20 20:28

Jeg har et dobbelt lysstof amatur fra 70erne. Det blinker så jeg skal nok snart skifte rør. Dem der sidder deri er de tykke 38mm rør på 20w. Kan jeg bare skifte dem ud med de tynde og hvad med glimtænderen. Vh Svend

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 14-07-20 20:47

Du skal skifte armatur, da dit nuværende sikkert har glimtænder og moderne rør bruger elektronisk tænder.

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 14-07-20 20:47

moderne rør bruger elektronisk tænder.

Mener jeg...

Kommentar
Fra : Tornedo

Dato : 14-07-20 20:53

Ok men hvis jeg skal skifte armatur, kan jeg lige så godt sætte et led armatur op.....

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 14-07-20 21:32

Sikkert, men læs mere på nettet, de er vist ikke så gode som man skulle tro.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 14-07-20 21:43

Det kan være du ikke behøver skifte rør, men blot glimtænder for at få nuværende til at fungere.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 100 point
Dato : 15-07-20 08:46

Hvis et lysrør står og blinker eller bare er mørkt indvendig i enderne, er det på høje tid at skifte det.

når man skifter lysrør er det en god ide samtidig at skifet glimtænderen. kontroller at glimtænderen er til en effekt svarende til lysrøret.
De nyere lysrør er lidt tyndere og med et lidt mindre effekt, men samme lysudbytte.
Det haedder typisk 18 W i stedet for 20 w . De kan umiddebart bruges i samme armatur.

Men energimæssigt kan dert svare sig at gå over til led i stedet.
Man kan få nogle led rør som kan sættes i det eksisterende lysrørsarmetur. Glimtænderen skal så skiftes til noget andet,som er med i pakken med LED røret.
De fås bl.a. hos Harald Nyborg.

Godkendelse af svar
Fra : Tornedo

Dato : 15-07-20 15:31

Tak for svaret transor.