/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Hastighed
Fra : sdam
Vist : 330 gange
200 point
Dato : 30-06-20 16:47

Min maskine er blevet mega langsom til det hele, hvilket den bestemt ikke plejer at være. Jeg har været inde for at slette et par programmer, men det burde ikke have noget med det at gøre.
Jeg fornemmer, at der kører noget inde "bag ved" og er med til at tage pippet fra maskinen!
Hvor ser jeg bedst hvad der kører af programmer i maskinen, og hvilke muligheder har jeg ellers?

Kommentar
Fra : netop

Dato : 30-06-20 17:01

Du kunne jo prøve at køre en tur med Ccleaner https://www.ccleaner.com/ det kan i mange tilfælde hjælpe noget på det...

Brug linket her, for at få den originale udgave uden alt muligt andet...

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 30-06-20 17:18

Højreklik på proceslinjen nederst og vælg Jobliste, der kan du se, hvad der kører på din PC.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 30-06-20 18:26

Kunne vi måske få lidt detaljer:
Er der en SSD i maskinen?
Er det en bærbar?
Hvor meget RAM?
Er der et dedikeret grafikkort, eller kun onboard?

Kør CCleaner som 'Netop' skriver. Download Advanced System Care og kør den med fluebene i følgende: Opstartsoptimering, Registreringsdatabaseoprydning, Defragmentering af Registreringsdatabsen, Spyware Fjernelse, Sletning af uønskede filer, Internet Boost, Genvejdsrettelse, System optimering, Disk optimering.

Gratisversion kan downloades her: https://www.iobit.com/downloadcenter.php?product=dk-advanced-systemcare-free

Hvis du har en almindelig HD i maskinen, så download Iobit Smartdefrag Free:
https://www.iobit.com/downloadcenter.php?product=dk-smart-defrag-free

Vælg "Defragmenter & Optimer i rulle menuen. (PS. defragmentering køres når alle de andre oprydninger er foretaget)

Og så er der jo lige Windows's indbyggede diskoprydning.

Skriv diskoprydning i søgefeltet, Klik på Diskoprydning App

Der åbner en boks, hvor dit systemdrev står i feltet

Klik på OK

Efter et stykke tid kommer der en ny boks, hvor forskellige muligheder kan krydses af

Klik på knappen "Ryd op i systemfilerne"

Boksen med dit systemdrev kommer frem igen

Klik OK

Efter et stykke/lang tid kommer boksen med afkrydsnings mulighederne frem igen.

Gå listen igennem, og kryds de muligheder af, du vil have ryddet op i.

Klik "OK".

Vælg "Ja" i boksen der kommer frem.

Kommentar
Fra : sdam

Dato : 01-07-20 09:39

Er der en SSD i maskinen? - JA
Er det en bærbar? - JA
Hvor meget RAM? - 128
Er der et dedikeret grafikkort, eller kun onboard? - DEDIKERET GRAFIKKORT

Vedr. de her "gratis download programmer" er nok også gode, men når det der er fundet urenheder som skal fjernes, kommer de hele tiden og forlanger en "PRO-version" som koster!

Accepteret svar
Fra : Brassovitski

Modtaget 200 point
Dato : 01-07-20 15:50

Citat
Vedr. de her "gratis download programmer" er nok også gode, men når det der er fundet urenheder som skal fjernes, kommer de hele tiden og forlanger en "PRO-version" som koster!
Nej ikke dem jeg har linket til. De komme rgodt nok med tilbud om opgradering for at rense mere effektivt, men det de gør har i hvert fald en virkning.
En maskine med SSD og 128 GB RAM, burde overhovedet ikke blive langsom, uden at der er noget 'snavs' der bruger Resource i baggrunden. 128 GB RAM lyder voldsomt. Det skull evel ikke være SSD'n der er på 128 GB?

Godkendelse af svar
Fra : sdam

Dato : 14-07-20 11:27

Tak for svaret Brassovitski.