/ Forside/ Teknologi / Hardware / Grafikkort / Spørgsmål
10  transor 1240
Installere ekstra grafikkort
Fra : jeanettesmor
Vist : 343 gange
500 point
Dato : 15-05-20 19:25

God aften

Mit M5A 78L-M PLUS bundkort har onboard Radeon 3000 grafikkort. Det har virket upåklageligt lige indtil for et par dage siden. Efter den seneste Windows 10 opdatering vil eller kan det ikke vise højere opløsning end 1280 x 1024 og det er alt for groft til min 27" skærm. Forsøg på at opdatere driveren siger bare at den nyeste er allerede installeret.

Så er det jeg gerne vil spørge: ville et ekstra grafikkort blive accepteret og virke? Der er jo plads til et på bundkortet.

Jeg kunne selvfølgelig slette Windows og installere min gamle skive med v 1607 (tror jeg det er) igen og lade være med at hente den nyeste v hjem . Jeg ville dog langt foretrække at tilføje et grafikkort.

God aften og weekend

Vh jeanettesmor

Accepteret svar
Fra : Klaudi

Modtaget 500 point
Dato : 15-05-20 21:21

Du kan godt sætte et grafik kort i og så deaktivere det interne i bios.

Men har du prøvet at gå tilbage til forrige driver?

Win-tast + X, vælg Enhedshåndtering, find Skærmkort og fold ud,
find dit kort og dobbeltklik på det, så åbner Egenskaber,
vælg fanen Driver og klik på Annuller driveropdatering.

Måske det virker!

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 15-05-20 21:42

Du skal bruge kortets software til at justere med, ikke Windows.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 15-05-20 21:53

Citat
Du skal bruge kortets software til at justere med, ikke Windows.

Burde give samme resultat.

Radeon 3000 kort understøttes ikke af Windows 10 ifølge denne liste:

https://www.amd.com/es/support/kb/faq/gpu-615

Citat
The following is a list of graphics products that do not support Windows® 10:

ATI Radeon™ HD 4000 Series /ATI Mobility Radeon™ HD 4000 Series Graphics
ATI Radeon™ HD 3000 Series /ATI Mobility Radeon™ HD 3000 Series Graphics
ATI Radeon™ HD 2000 Series /ATI Mobility Radeon™ HD 2000 Series Graphics
ATI Radeon™ X1### Series/ATI Mobility Radeon™ X1### Series Graphics
ATI Radeon™ X### Series/ATI Mobility Radeon™ X### Series Graphics
ATI Radeon™ 9000 Series Graphics
ATI Radeon™ 8500 Graphics
ATI Radeon™ 7500 Graphics
ATI Radeon™ DDR Graphics
ATI Radeon™ 7000 Graphics
ATI Radeon™ 7000VE Graphics
ATI Radeon™ 7000LE Graphics

Dette kort vil kunne bruges: https://www.edbpriser.dk/produkt/msi-n730-2gd3v1/#specstab
Passmark på 839. Max. Opløsning: DVI: 2560 x 1600 / HDMI: 4096 x 2160

Dit nuværende har en Passmark på 89

Kommentar
Fra : jeanettesmor

Dato : 16-05-20 10:14

Tusind tak for svar, Alle Tre

Der skete noget meget-meget mærkeligt.

Jeg foretrak at sætte et nyt grafikkort ind - tilbagerulning af Windows tror jeg ikke holder i længden.

Fik deaktiveret/fjernet onboard-grafikkortet og gestartede pc'en og ville gå i BIOS. Nåede ikke så langt fordi mobilen ringede og da jeg var færdig med den, var Windows læst ind.
Og nu ser alt helt normalt ud, skærmopløsning på de anbefalede 1920 x 1080.

Det er jo ikke til at vide hvor længe denne tilstand holder, men går det galt igen, ved jeg hvordan jeg knækker halsen på problemet.

Tak for hjælpen - en glad jeanettesmor

Godkendelse af svar
Fra : jeanettesmor

Dato : 16-05-20 11:37

Tak for svaret Klaudi.

Du har altid været en knag til gode råd

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 16-05-20 12:15

velbekomme