/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Andet telekom. / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 810
Spørgsmål om fastnet med flere stationer
Fra : Oldboston
Vist : 424 gange
500 point
Dato : 07-05-20 10:30

Er der en bruger med forstand på telefoni? Jeg har fået installeret fibernet; det er virkelig godt til wifi og fastnettelefoni. Betaler nu 19 kr. i stedet for 190 kr. om måneden for telefonabonnement og samtaler.
Men: den gamle TDC-telefon var forbundet med kobberkabel til to ekstrapparater andre steder i huset. Med fibernet er det kun det ene apparat , der er direkte forbundet til Fiberboksen. Hvordan kan jeg skabe forbindelse ud til de to andre ekstraapparater.
Leverandøren siger, jeg bare skal købe trådløse DECT-telefoner i stedet. Men jeg vil ikke have trådløse telefoner med stråling; jeg vil holde fast ved kabelbaserede telefoner. Kan der føres et kabel fra Fiberboksen ud til de andre stationer? Eller kan det eksisterende kobberkabel bruges?
Jeg håber meget, at der er en ekspert her.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 07-05-20 11:04

Der er vel ikke mere "stråling" i det end der er i dit wifi

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-05-20 11:12

Du bør kunne have flere telefoner på samme fiberforbindelse.

Hvordan ser boksen ud - er der ikke et lille videreførelsesstik.

Ps. Min kone og jeg kan også bedst lide faste forbindelser.

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 07-05-20 11:48

Eyvind; boksen har flere udgange. Bl. a. 2 udgange til telefonforbindelse. Det ene af disse udgange bruger jeg til den "gammeldags" fastnettelefon. Den anden udgang er ikke aktiveret, måske er den til et eventuelt sekundært telefonnummer. Men når der blot er den ene udgang, som jeg bruger, synes jeg det må være muligt at skabe forbindelse videre til andre steder i huset.
Boksen er fra Fibia.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 07-05-20 11:56

Fiber bruger et digitalt signal, hvor det "gamle" kobber bruger et andet type signal.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 07-05-20 12:45

Citat
Fiber bruger et digitalt signal, hvor det "gamle" kobber bruger et andet type signal.

Alle fiberbokse indeholder konvertering til de gamle kobberbaserede analoge telefoner! Den eneste forskel er at fiberboksen ikke forstår drejeskiveimpulser, men dette findes der også løsninger på.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 07-05-20 13:01

Du skriver ikke noget om dine telefoner blot sidder parallelt eller om de havde forskellige numre. Hvis de blot sidder parallelt så skal du blot finde det sted i huset hvor din gamle analoge forbindelse går ind, det kan enten være en lille ofte klokkeformet samledåse mange steder ude på husmuren, eller det første telefonstik. Her frakobler du blot jordkablet, det gøres let ved at skrue lederne løse og skubber dem væk fra skrueterminalerne. Bare rolig, der er højst 50 volt i ledningerne, og det er ikke nok til jeg selv har kunnet mærke det.

Når du har fået frakoblet forbindelsen ud af huset så er det blot at koble den analoge telefonudgang fra fiberboksen til et af telefonstikkene i huset. Dette kan du gøre met let ved hjælt af en almindelig telefonledning med et modularsik som passer til fiberboksen i den ene ende og et trepolet telefonstik i den anden. Så bør det virke.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-05-20 18:45

Oldboston.........

fibernetkabel................[ hvad sidder der her ]..............[ internet router ]

Din telefon er vel den gamle - hvor er den sat til

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 08-05-20 01:23

Eyvind, hans fiberforbindelse er garanteret lavet som min egen. Her er fibertrådende ført direkte ind gennem husmuren (jeg så det selv da den blev installeret) og ind til fiberboksen. Denne har en indbygget router til netværk og IP-telefoniadapter med to analoge porte som man kan slutte sine gamle analoge telefoner og evt. fax til.

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 08-05-20 07:48

Tusind tak for svarene fra Eyvind og Søren Steen Nielsen. I er ved at være tæt på en løsning, og det er rigtigt, som Søren antager. at min fiberboks er placeret som du skriver og har de udgange, du nævner. Så min analoge telefon (den er dog ikke med drejeskive) er sat direkte til et stik i boksen. Men kobberkablet fra oprindelig TDC er ført ind et andet sted i huset, og derfra er der så i sin tid lagt kabel videre ud til to andre punkter i huset, ´hvor der også står analoge fastnettelefoner.
Det ene af de to gamle analoge stik sidder kun 20 centimeter fra den nye fiberboks, så jeg tænker, at det er lige præcis her der skal laves en forbindelse (hvilken type kabel?) mellem fiberboksen og kobberkablet. Men nu siger min elektriker, at hele det gamle kobberkabel inde i huset helt frem til de telefonstik, jeg nævner, tilhører telefonselskabet. Så man kan ikke bare bruge kablet, som man selv vil, når jeg ikke længere har abonnement hos TDC. Men jeg er netop gået væk fra TC fordi de kræver 190 kr. om måneden for det, som jeg betaler 19 kr. for hos Fibia.
Hvis man følger Sørens beskrivelse, kan jeg da cutte forbindelsen der, hvor kablet føres ind i huset og så forbinde fiberboks med det nærmeste gamle analoge stik? Det lyder logisk, for så vil der være kobberkabelforbindelse hele vejen rundt. Risikerer jeg at gøre noget forkert i forhold til TDC, så de kan kræve betaling ?
Jeg håber meget på opfølgning, selv om vi måske er meget nede i detaljerne nu.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 08-05-20 10:01

Din elektriker tager formentlig fejl.
Med hensyn til den gamle kobber tdc-forbindelse er det nu sådan at der er et skillested mellem den del der hører til tdc og den del, som er din egen. Typisk sidder skillestedet lige hvor de gamle ledninger komer ind fra centralen. I enfamilie huse er det normalt lige hvor jordkablet dukker op.

I etage boliger kan det være så mange steder. Men du kan gå ud fra at telefonledningerne inde i boligen er dine egne. kablet skal så bare afbrydes, ligehvor det kommer ind udefra. derefter kan det frit fortsat bruges til at forbinde dine telefoner.
der kan være det problem at det er begrænset hvor mange telefonringere som din nye boks kan trække strøm nok fra. Så antallet af telefoner du kan have på afhænger af telefonernes ringeforbrug. Specielt de smarte B&O telefoner bruger særlig meget strøm for at kunne ringe.

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 500 point
Dato : 08-05-20 10:04

Altså - din analoge telefon er sat i boksen med et lille kvadratisk stik og hvilket stik er der i den anden ende - altså i den ende der sidder i telefonen.

fiber.........nye Boks - kvadratisk stik.........hvilket stik - telefon

Udgangen fra din nye boks kan føres over i det gamle stik med speciel ledning og dermed koble de andre telefoner til den nye forbindelse, så de alle er forbundet samtidig på samme telefonnummer.

Ps. Der hvor det gamle telefonkabel kommer ind i huset og gennem en "rund metalboks" og videre ind til den gamle installation og fordeling af kabler til ekstra apparaterne.
Du skal sikre at ledningerne i denne boks ikke er forbundet til noget men skal være adskilt og isoleret.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-05-20 10:27

Jeg skrev mens transor sendte.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 08-05-20 10:46

Din elektriker er helt forkert på den, eller også prøver han at narre dig til at betale ham for lidt ekstra arbejde. Det er mange år siden at reglerne er blevet ændret således at man reelt kan gøre hvad man vil fra skellet og ind.

Forbindelsen til centralen er formentlig blevet afbrudt da den analoge forbindelse blev opsagt. Hvis du har et voltmeter så kan du sikre dig ved at måle på de tre ledninger. Den gule er jord, og på de to andre skal der være 48 - 56 volt hvis forbindelsen IKKE er afbrudt. Hvis forbindelsen IKKE er afbrudt så vil en kortslutning stadig ikke betyde noget (du vil blot aktivere et relæ), men sætter du 230 volt til telefonledningen vil de opleve en gnistregn på centralen (kendte engang en som gjore det). Er forbindelsen blevet afbrudt så kan du stort set gøre alt uden at gøre nogen skade.

Den ledning som du skal bruge mellem fiberboks og telefonstik er fuldstændig samme type som man i gamle dage brugte til modemmer. Et firkantet modularstik i den ene ende og et almindeligt telefonstik i den anden. Nogle af disse ledninger er endda med et telefonstik hvor kan sætte endnu et telefonstik oveni, måske en fordel?

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 08-05-20 10:49

Den samme type telefonledning bruges forresten også til fax.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-05-20 12:04

Hvis det er som vi nok tror det ser ud hos dig - så har jeg den ledning du skal bruge, og kan sende den til dig.

Oldboston prøv om du kan svare på dette spørgsmål.

Altså - din analoge telefon er sat i boksen med et lille kvadratisk stik og hvilket stik er der i den anden ende - altså i den ende der sidder i telefonen.

den nye fiber forbindelse.........nye Boks - kvadratisk stik.........hvilket stik i telefonen

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-05-20 11:03

Citat
Det ene af de to gamle analoge stik sidder kun 20 centimeter fra den nye fiberboks, så jeg tænker, at det er lige præcis her der skal laves en forbindelse (hvilken type kabel?) mellem fiberboksen og kobberkablet.

Dette er hvad jeg tror du skal bruge.

https://ibb.co/6wg7xQD

Det lille stik sættes ind i din nye fiberboks.
Det store stik sættes ind i det gamle vægstik, og så er der forbindelse ud til de andre telefoner.
Oveni det store stik kan der også sættes en analog telefon

Husk nu at den gamle forbindelse ud af huset til tdc skal afbrydes / isoleres.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 09-05-20 13:49

Jeg er fuldstændig enig med Eyvind i at det er sådan et kabel der skal bruges. Og forbindelsen ud af huset skal også frakobles, her vil jeg anbefale min vejledning af den 07-05-20 13:01 ovenover.

Citat
Her frakobler du blot jordkablet, det gøres let ved at skrue lederne løse og skubber dem væk fra skrueterminalerne.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-05-20 19:23

Oldboston - jeg kan sende sådan en ledning til dig..............gratis.

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 10-05-20 14:43

Jeg er utrolig glad for jeres svar. Nu vil jeg vise svarene til elektrikeren; detmå kunn elade sig gøre at klare problemet ud fra de gode svar. som så ofte før, ville jeg ønske at jeg kunne fordel en masse point til flere forskellige.

Jeg vender tilbage med points senere.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-05-20 14:49

Det var godt - for jeg har lige opdaget at den ledning jeg ville sende til dig er defekt.
Sorry

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 11-05-20 11:02

Citat
Jeg er utrolig glad for jeres svar. Nu vil jeg vise svarene til elektrikeren; detmå kunn elade sig gøre at klare problemet ud fra de gode svar.

Helt sikkert. Der hvor jeg boede indtil for seks år siden gjore jeg nogenlunde som jeg beskrev. Jeg frakoblede jordkablet i samledåsen som sad lige indenfor hoveddøren, herfra var der forbindelse både til stuen og mit arbejdsværelse. Og i arbejdsværelset havde jeg computer og udstyr til IP-telefoni. Her fjernede jeg telefonstikket i væggen og koblede ledningen, som ikke kunne nå, sammen med en længere telefonledning som jeg så sluttede IP-telefoniudstyr. På den måde kunne jeg nu også ringe via mit IP-telefoniudstyr inde fra stuen, og min kones datter kunne ringe direkte da hun var gravid.

Godkendelse af svar
Fra : Oldboston

Dato : 20-07-20 22:58

Tak for svaret Eyvind, som løste problemet. Også tak til jer andre, der supplerede. Desværre kan jeg ikke opdele points'ene, men tak.