/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Fremstilling af ”Bright water”/ECA vand
Fra : boyelauritzen
Vist : 376 gange
210 point
Dato : 02-05-20 08:46

Jeg vil gerne fremstille ”Bright water” eller ECA vand hjemme https://da.hypochlorousacid.com/

Hvad er specifikationerne på den halv gennemtræklige membran, som kun tillade vand at passere.
og hvor kan membran købes?

NB: "Membranen er lavet af en polymer, som tillader kun positive ioner at passere den over mod katode kammeret.

Kommentar
Fra : netop

Dato : 02-05-20 09:39

Det ved du sikkert meget mere om end du giver indtryk af - spørgsmålet er vist kun for at være interessant...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-05-20 09:59

Du skal da bare købe et såkaldt omvendt osmose anlæg
https://www.google.com/search?q=osmose+anl%C3%A6g&oq=osmose+anl%C3%A6g&aqs=chrome..69i57.3644j0j8&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Så kan du trække H²O ud.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 02-05-20 10:42

Det link du henviser til indeholder adskillige hanve sandheder og kvarte løgne. specielt det om hypokloritten er forkert.

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 02-05-20 10:54

Da jeg har delene pånær filtret.
Ønsker jeg blot, at købe filtret,
og udfører mon egen applikation.

Transor: at ECA vand virker mod bakterier - i den korte tid, det er aktivt - er anerkendt viden, og når jeg læser ingeniøren, ...

Kommentar
Fra : transor

Dato : 02-05-20 11:41

Det er ikke forkert alt sammen hvad er står i linket. Det er bare ikke den fulde sandhed. Dertil nogen direkte fordrejede sammenligning med hypoklorit.

HClO hedder på dansk klorundersyrling. det fås nemmest ud fra klorkalk opløsning, som danner HClO i opløsning. Tilsættes syre fås frit klor.

Hvis du vil alt besværet med elektolyse kan du sikkert bruge en lertøjsurtepotte, uden hul forstås.
Hvis den er svær at skaffe kan man vel forsegle hullet med silicone.
Sæt en elektrode ind i potten og den anden udenfor. Husk elektroder af kemisk passivt materiale.

Du kan ikke få membram, som kun tillader en polaritet at passere,.
Formålet er at det primært er di små vandmolekyler og ioner som skal passere, hvorimod klorfobindelserne tilbageholdes.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 02-05-20 12:28

Elektroder til transors elektrolyseforslag kan du formodentlig lave af kulstænger fra et gammeldags brunstenselement, hvis du skrubber dem godt i varmt vand og dernæst koger dem i vand og endelig bruger dem som elektrolyseelektroder, hvor du smider første hold væk.
Brunstenselement = gammeldags battericelle, altså IKKE alkaline. Kan måske endnu findes i billigbutikket til 10 for en tier.
Hvis det der halløj virker mod bakterier, og det er den ønskede virkning, hvad så med at bruge brintoverilte. I denne coronatid er det måske smartere at bruge ascorbinsyre. Det er en af de stærkeste placeboer mod både bakterier og virus. Jeg skriver placebo, fordi de fleste etablerede læger mener, det ikke virker, sagt meget skråsikkert efter eksperimenter med 100 mg om dagen, hvor daglige brugere tager 5 - 25 gram om dagen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-05-20 17:12

boyelauritzen se her, hvor de skriver om de filtre / membran du har brug for.
https://rent-postevand.dk/alt-omvendt-osmose.shtml

Kommentar
Fra : transor

Dato : 02-05-20 17:42

Eyvind
omvendt osmose er en form for filtrering. Det har ikke noget at gøre med elektrolyse.
Membranerne er af en helt anden art.

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 03-05-20 09:45

Tak for alle svar.

Jeg synes godt om transor forslag:
En ler krukker som mulig membran - er mit næste forsøg.

Frit klor blev forsøgt anvendt som ”nerve”-gift mod soldater i skyttegravene - under verdenskrigen.

”Bright water” fremstillet ved elektro lyse tænkt anvendt f.eks. til at holde stillestående vand fri for mikrofilm – regnvandsbeholder, hvis jeg kan skille saltvandet fra ?

Fremstilling og anvendelse som beskrevet i Ingeniøren d. 24. april 2020.
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10222860661449597&set=pcb.10222860676249967&type=3&theater

Kommentar
Fra : transor

Dato : 03-05-20 16:32

Husk det skal være lervare uden glasur og ikke hårdtbrændt som stentøj. En en ganske almindelig gammeldags urtepotte, som også efterhånden bliver fugtig på ydersiden, hvis den fyldes med vand.

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 04-05-20 11:49

Til første prototype forventer jeg, at bruge lerkrukke som membran i en cisterne til toilet der sjælden bruges men alligevel ofte skal rengøres.

Strøm, salt og vand til fremstilling af ”Bright water” direkte i cisternen til klosettet kan enkelt etablere - som jeg ser det -, og derved reducere rengøring og brug af rengøringsmidler.

Kommentarer til første prototype ønskes, hvor jeg forventer at bruge lerkrukke som membran?

Inspireret af fremstilling og anvendelse af ”Bright water” som beskrevet på Ingeniøren Bagside d. 24. april 2020.
Strøm, salt og vand og dermed fremstilling af ”Bright water” direkte i cisternen til klosettet kan enkelt etablere - som jeg ser det -, og derved reducere rengøring og brug af rengøringsmidler.

Kommentarer til første prototype ønskes, hvor jeg forventer at bruge lerkrukke som membran?

Inspireret af fremstilling og anvendelse af ”Bright water” som beskrevet på Ingeniøren Bagside d. 24. april 2020.

https://www.facebook.com/boye.lauritzen

Kommentar
Fra : transor

Dato : 05-05-20 09:00

Snavset i toilettet er ofte bunden af kalk afsætninger. Så rengøringen hovedsageligt går på at bruge en syre til at "opløse" kalken.
Der hjælper dit klorvand ikke . selv om det gør det af med mikriberne, ser det ikke renere ud.

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 06-05-20 08:22

Positivt: der er også mulighed for, at de elektriske elektroder påvirkning og binder kalken i cisternen ...

Ellers vil elektrode af Zink, sandsynligvis kunne afhjælpe problem
Ligesom den ekstra ilt i cisternen, muligvis også har gavnlig virkning på kalk aflejringer.

Hvilken pol bør sættes inden i lertøjspotterne?

Mine gæt: Jeg er ikke kemiker.

NB: Jeg forventer at sætte to potter sammen - inde i cisternen - top mod top.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 06-05-20 12:09

Hvis du vil lave HOCl så er det nemmeste at bruge fortyndet klorin (Som også indeholde natriumioner).

Men du kan købe noget ionbytter materiale og fjerne Na+ ionerne - så har du kun HOCl tilbage.

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 07-05-20 06:52

Thomas_Mygind:

Problem er den forventede gavnlige virkning af HOCl, kun opnås ved konstant brug.

Og det er ikke en sjov tjans, jeg gerne vil slippe for, ligesom jeg ønsker at begrænse brug af rengørings middel mest mulig.

Hvorfor HOCl anlæg bør køre automatisk - næsten uden vedligeholdelse - for at reducere brug af syre - rengørings middel og børste.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 07-05-20 18:19

Du skal ikke forvente at dit magiske klorvand kan erstatte hverken syre eller børste.

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 08-05-20 07:11

Transor

Fra dag et - er forsøgsanlæg også blot tænkt som supplement til den mekanisk rengøring.

Ved lejlighed er jeg villig til bruge tid på eksperiment.

Blot de har en teoretisk chance for succes.

Overvejer opsamling mulighed af den frie brint, og vågeflamme, så jeg har indikation af om anlæg kører.

NB: Hvad brugte luftskibe?

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 10-05-20 12:19

Kommentar/svar til plan for test opstilling i toilet cisterne søges:
- 4 små lertøjs urtepotter, sættes sammen parvis - top mod top - til henholdsvis anode og katode.
- huller i bunden af potte stoppes med f.eks. kork prop, ….
Låg på cisterne til 24 Volt DC lidt til el-ledning og rør ud med ilt og brint.
- Gennem øverste kork prob trækkes 24 V DC plus eller minus ledning.
- Gennem øverste kork prob trækkes 20 cm tyndt alu-rør – hvis det er nok til at forhindre ild gennem rør?
- De to øverste urtepotter mættes med Vandglas, silikone, lak, plastik pose, gummislange, glas, …
Og til potter bliver tætte nok til, at der kan komme henholdsvis Ilt og Brint i rør – hvis det er praktisk muligt?
- Alle lerpotter pladsers under vand i cisternen.
- 24 V DC forsyning, med indikation af strømforbrug - før og efter, der er kommet salt i cisterne.
- Glas med køkkensalt sættes i bund af cisterne.
- To (2) fyrfad lys pladsers under rør munding fra udløb, og 3. fyrfad lys som reference – hvis det er muligt, at se forskel.

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 10-05-20 12:22

NB:
- Hvor længe kan alu-rør holde til transport af ren Ilt eller Brint, og hvor længe?
- Kan tynde alu-rør minimere risiko for ild kommer gennem rør?
- Er der risiko for, at kunne antænde alu-rør – med den smule ilt der er i rør?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-05-20 14:59

Hvad er fidusen her...............
At lave vand altså kun H²O for, at holde en cisterne ren.

Eller tager jeg helt fejl i det du vil lave.

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 10-05-20 22:32

Eyvind fidusen er at,
- Uden tiltag har - lidt brugte - cisternen en bio-film af bakterier på alle dele i -, og på vand.
- Bio-filmen fra cisternen sætter sig på - den ellers rene - fajance ved første skyld, og toilet fremstår som uren, upåagtet det netop er rengjort.
- ”Bright water” produceret i cisternen, forventes at kunne holde cisterne vandet fri for bio-film.

Og kunne reducere rengøring, - af sjældent brugt toilet,
- mindst til et normalt niveau
- og forhåbentligt bedre.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 10-05-20 23:42

Lyder mere som om du skal fjerne kalket i stedet.

I så fald skal du bruge en ionbytter i stedet. Du kan købe en tank på 2-6 liter som holder et helt år og som kan genbruges.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 11-05-20 00:56

Du laver hverken ikke ilt på den måde. Da der er Na+ og Cl- ioner i væsken får du i princippet natrium og klor ved elektroderne. Men natrium reagerer med vandet og danner brint og hydroxid ioner . disse ville reagere med klor. Derfor skal du adskille med den semipermiable membram.

Læs en bog om elektrokemi inden du fortsætter.

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 11-05-20 07:47

Hej Transor

Jeg forstår ikke hvad du skriver:

Bør jeg ikke med adskille anode og katode med to membraner?

Eller skriver du at skitsen fra Ingeniørens bagside d. 24 april 2020 er for simpel?

Kopi af bagsiden burde du kunne læse på link til min facebook:
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10222860661729604&set=pcb.10222860676249967&type=3&theater

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-05-20 10:47

Der er masser af ulemper ved brug af vand.

Kalk afsætning (kan ionbyttes væk)

Okker / jern ( kan mekanisk filtreres væk efter aml. luftning / iltning)

Resten af de forskellige salte og andet kan evaporeres væk (destillation)
og der er kun H²O tilbage som vist ikke indeholder nogen film.