/ Forside/ Interesser / Helbred / Motion / Spørgsmål
10  ans 380
Ønske om gåtur, lovlig ærinde f. kørsel?
Fra : boyelauritzen
Vist : 413 gange
100 point
Dato : 29-04-20 23:58

Når vi pt. bruger gåture som motion, ønsker vi at gå i vandkanten på forskellige strande.
Men det er sparsomt med adgangsveje til stranden.

www.krak.dk fandt jeg Bogøvej, Rudkøbing - forbi nr. 14 og nr. 16 til stranden, og hvad jeg troede var en "offentlig vej"
https://url12.mailanyone.net/v1/?m=1jTWPB-000bVC-3u&i=57e1b682&c=A0Pbo7GhJo1lwbBgPL2Cjqba3RX5AK2WxXgx1r5fWSNl6kaSqxb7SFwdk6IZrklQlZkByAz6-gBf8NV9-OkZBsmPOol6ny95Y1mKZWDhsiPNBlAYH9VrBMaxpVYiStfei4ufZUBbHO-1sJyhRjJH4pVtWNAPrDw4O7gEoRkmSfXsFp-NaSC74LSEs0n7lUgg_Ea-eXVHc1FEqRU3_nMGs8kh7_dYVAyFYqa7rJ4t4iQ til

Er brev til postkasse et lovlig ærinde for kørsel af private vej?
Er ønske om gåtur ved stranden, et lovlig ærinde for kørsel af private vej?

NB: Kommunale og statsveje finder jeg i dag på
https://drift.kortinfo.net/Map.aspx?Site=Langeland&Page=Turistside
Der er flere klasser af Kommunale veje derfor bør jeg slå alle 4 lag til af vej typer.

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 30-04-20 00:06

www.Krak.dk og kørsel til stranden: Bogøvej 16B, Rudkøbing.

Kommentar
Fra : poten

Dato : 30-04-20 00:14

Alle strande er offentligt tilgængelige uanset hvad der skrives af PRIVATE skilte...

https://friluftsraadet.dk/nyheder/halvdelen-danskerne-ved-ikke-man-godt-maa-bade-paa-private-strande

Accepteret svar
Fra : bodillouise

Modtaget 100 point
Dato : 30-04-20 06:52

Hvis der er en p plads er det lovligt at kører ned at holde der. Hvis du kører ned til huset og holder der, skal du have et lovlig grund til st holde der - evt besøg i huset. Du kan godt kører derned med et brev mm men så kører du med det samme Kører igen. Hvis du kender beboer i huset, kan du nok få lov til st holde der og gå tur.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 30-04-20 08:10

http://asp.vejtid.dk/Artikler/2007/11/5066.pdf

1 . Private veje og stier i det åbne land
Dansk rets hovedregel om offentlighedens adgang til at færdes på veje og stier findes i Mark- og Vejfredslovens § 17, der ifølge mark- og vejfredslovens § 2, stk. 3, også gælder for stier. Efter mark- og vejfredslovens § 17 har offentligheden adgang til at færdes på veje og stier – men ejeren kan ved skiltning helt eller delvis forbyde adgangen.
Mark og vejfredslovens § 17: Den som uden ejerens tilladelse eller anden særlig hjemmel færdes på anden mands grund eller som færdes ad en privat vej, hvor det ved færdselstavle eller andet lovligt opslag er tilkendegivet, at færdsel af den pågældende art er forbudt, straffes med bøde.

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 30-04-20 16:42

I landzoner har offentligheden ret til at færdes på private fællesveje til fods, på cykel og til hest. Det følger af Naturbeskyttelseslo-vens bestemmelser. Men retten til at færdes i bil gælder kun for de vejberettigede.
På private fællesveje i byzoner må alle almindeligvis færdes, også i bil.

https://www.bolius.dk/hvad-er-en-privat-faellesvej-16048

Godkendelse af svar
Fra : boyelauritzen

Dato : 05-05-20 08:28

Tak for svaret bodillouise.
Og jeg formoder - at en lovlig grund - ikke er ønske om en gåtur ved stranden.