/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Hvilken betydning har disse dimser?
Fra : Desimule
Vist : 376 gange
100 point
Dato : 26-04-20 17:18

Jeg har afmonteret et blandingsbatteri, hvor der ved pakningen var en slags skive, som jeg ikke har set før. Jeg kunne ikke umiddelbart få den på igen, og vil gerne vide, om den er nødvendig? Hvilken betydning har den? Hvor skal den sidde? På den ene sad den under gummipakningen ved vandtilførslen og på den anden sad den over gummipakningen ved kobberrøret.

https://ibb.co/1z709HN

https://ibb.co/QHh0MzT

Kommentar
Fra : poten

Dato : 26-04-20 17:52

Hallo! Hvad tror du selv?
Hvis de var der da du skruede det fra hinanden, har de selvfølgelig en betydning...

Det ligner i øvrigt nogle spændeskiver som er fleksible.

Forhør den lokale VVS'er

Accepteret svar
Fra : dogvillestar

Modtaget 100 point
Dato : 27-04-20 07:04

Disse 'skiver' SKAL være der, da det faktisk er dem der som en slags låseringe går ind og 'bider' i kobberøret for at holde røret fast i omløberen der sidder på det galvaniserede vandrør, gummipakningen er der for at gøre det tæt!

Hvis du ikke sætter dem på, så vil vandtrykket presse kobberrøret ud af omløberen, og så kan du bare håbe på at du er hjemme når det sker, og at forsikringen er betalt
(tror dog ikke forsikringen dækker i det tilfælde)

Skift omløberne til nye, hver gang du skiller sådan noget ad.

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 27-04-20 07:07

Du kan se nederst - 1 til 14 - på denne guide - https://www.bolius.dk/saadan-reparerer-eller-skifter-du-en-vandhane-37794

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-04-20 09:52

Hvis du ikke monterer disse låseskiver kan kobberøret smutte ud - med oversvømmelse til følge.

De låser når der spændes.

De skal monteres således:

sekskantet omløber - låseskive med buen væk fra omløber ) - pakning - røret den monteres på.

Godkendelse af svar
Fra : Desimule

Dato : 27-04-20 10:12

Tak for udførligt og sagligt svar dogvillestar

Også tak til Eyvind.

Kommentar
Fra : dogvillestar