/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Sekund lim på granit bordplade
Fra : boyelauritzen
Vist : 439 gange
100 point
Dato : 25-04-20 07:49

Ved skødeløs omgang med sekund lim - panik -, fik jeg efterladt dråbe lim på granit bord plade.
Jeg prøvede mekanisk, at bearbejde klat væk , med skaftet på gryde slev.
Det var ikke nemt, og tog tid.
Inden jeg var færdig, havde anden prøve at skære det væk, med skarp kniv.

Med et lille sår på granit pladen - som resultat.

Kunne jeg have, valgt bedre løsning på problem, end at bruge træ?
Og er der mulighed for, at udbedre den meget lille skade
- som er,
at den ellers sorte blanke marmor plade har fået en - nålehoved stort - hvid og spejlende plet.
Fordybningen er så lille, at fordybningen kun kan føles?

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 25-04-20 09:52

https://www.youtube.com/watch?v=QjuWqBzO7qY

Du skulle nok have brug vandslibepapir korn 1000 eller 2000

Kommentar
Fra : Jorgen_ros

Dato : 25-04-20 10:04

Lidt Stenlille slører det måske for en tid

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 25-04-20 11:01

Uden at vide det, ville jeg umiddelbart tænke en smule acetone på en vatpind!
Mon ikke du skal acceptere nålehovedet, jeg frygter det kun kan blive værre
Ellers ring eller skriv
https://granitop.dk/vedligeholdelse-af-stenbordplader/

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 25-04-20 16:49

Jeg ved det: Acetone på en tot vat for en anden gangs skyld.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 26-04-20 09:58

Et sted skriver du granitplade og et andet sted at det er marmor.

Problemet er at rå marmor er ret sart. derfor er marmorpladeborde normalt dækket med en klar lak. den tåler ikke skarpe knive og heller ikke acetone.
Hvis det var granit skal der meget til for at skade den med en kniv.

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 26-04-20 12:33

Tak. Skrive fejl, det er en sort granit køkken-bords-plade importeret, brudt, og bearbejdet i Kina.
Tak, men jeg vil ikke risikere at skade forøges ved at bruge Acetone på granitsten, der består af - for mig - ukendte mineraler.
Tak for link til https://granitop.dk/vedligeholdelse-af-stenbordplader/
Tak for link til https://www.youtube.com/watch?v=QjuWqBzO7qY

Transor: Da det er en natur sten - armeret med stål lister forbi vask - er styrken ukendt, og såret i granit pladen kan ses som et stenslag på bilens forrude - fra udvalgte vinkler.

Vil søge et slibe middel, tilsvarende oprindelig brugt på granit.
Også fordi grantipladen har svag misfarvning, hvor jeg fik sekund lim væk med træ slev.

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 100 point
Dato : 26-04-20 14:46

Undgå nu lige at det bliver værre, og spørg de, der arbejder med granit, inden du foretager dig mere. Blot lige et velmenende råd!
https://diapol.dk/blog/vedligeholdelse-af-bordplader-af-granit/

Godkendelse af svar
Fra : boyelauritzen

Dato : 29-04-20 23:20

Tak for svaret katekismus.
Jeg følge dit råd, og lever med det lille sår.
Hellere det end at løbe en risiko for, at gøre skaden større.