/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
hvilken canon eller
Fra : cobran
Vist : 384 gange
90 point
Dato : 23-04-20 22:38

Hej.

Jeg har prøvet at tage smukke billeder af tordenbyger med go pro 4, og vil nu gå skridtet videre og prøve med et nikon eller Canon system Camera til omkring 10.000.

Da jeg mest skal bruge det til at tage billeder af lyn så skal den være god i low light.

Håber i kan hjælpe mig lidt videre så jeg har en idé om hvad jeg skal gå efter.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 23-04-20 23:25

Jeg sværger til Canon, men det skyldes nok mest mine gode erfaringer med deres objektiver og deres opløsning.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 24-04-20 10:36

Til Lyn skal den da ikke være god til low light..., Det kan alle kamera....

Men hvis du har et budget på 10K kan du købet meget godt brugt lidt brugt udstyr. Rigtig mange køber kamera og skifter dette ud igen, grundlæggnede fordi de ikke sætter sig ind hvad det udstyr de allerede har kan.

Hvis du vil have full frame, kan du købe 5D MkII eller 5D MkIII Megge super gode.

Men da Lyn er noget af det letteste at lave billeder af, synes jeg du skal dyrke lidt, hvad du vil anvende udstyret til, når der ikke er tordenvejr...

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 24-04-20 11:05
Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 24-04-20 11:24
Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 24-04-20 12:22
Kommentar
Fra : cobran

Dato : 24-04-20 21:29

mange tak for svarene.

Hej Benjamin.Hansen

glemte at nævne at som du siger var det ret nemt at tage billeder af lyn om aftenen men optage en video, så blev kvaliteten grumset om aftenen selv på et Sony AX33 4K Handycam.

:-/

Kommentar
Fra : cobran

Dato : 24-04-20 21:49

udover lyn så filmer jeg generelt naturen, bygninger og øver i at tage dem på nogen sjove måder så jeg kan lægge dem ind i photoshop eller premiere pro og lave nogen sjove ting med dem.

Kommentar
Fra : for_lækker

Dato : 24-04-20 23:08

Stil dit spørgsmål i dette forum hvor der sikkert er eksperter indenfor dine områder
https://www.fotostart.dk/forum/
God fornøjelse

Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 90 point
Dato : 24-04-20 23:23

Dine grumsede billeder, er det lavet med AUTO ISO ?

Hvis kamera vælger en stor følsomhed, kommer der lettere støj og de bliver grumset.

Hvis du ønsker at køre med lang lukketid, kan det være en fordel af anvende en lille blændeåbning, og et højt blændetal.

Hvis man ikke har godt styr på sin anvendelse af ISO og som følge deraf ikke ved hvornår der komme støj på billeder, vil et dyre kamera ikke lige hjælpe på dette. Men dette kan øve på ved at lave billeder indendørs med lidt lys, her kan man så finde grænsen for ISO værdier, hvor kamera ikke laver støj.

Full frame kamera, med stor sensor, vil være bedre til håndtering af mindre lys, der der er et større sensorareal.

Til Film fik Canon 5D Mk III gode anmeldelser, Der er en del biograffilm film hvor dette huse er brugt til video optagelser. Jeg har dog også været til nogle TV optagelser, hvor de anvendte Canon 7D som er ned Cropsensor.

Jeg tænker du vil være godt tjent med en 5D mk III Da den kan skaffes til en fornuftig pris.

Godkendelse af svar
Fra : cobran

Dato : 26-04-20 15:28

Tak for svaret Benjamin.Hansen. Jeg lytter til dine ord og prøver at sætte mig mere ind i ISO og prøver at finde et Canon 5DIII.

Jeg har prøvet at lege lidt med iso på mit action camera sidste år så jeg vil forsætte med det, og JA mit grumsede billede på AX33 var generelt på AUTO.

Det eneste jeg ændrede dér var Auto focus da det ødelagde de flotteste store lyn :( suk! Der lærte jeg det på den hårde måde!