/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Åbne asbest plader indvendig
Fra : svenliss
Vist : 198 gange
52 point
Dato : 12-04-20 15:15

Min gamle garage/værksted har tag af asbest plader. Udvendigt er de dækket af et nyere ståltag, men indvendig ligger de frit, med risiko for drys ned i området. Vel ikke så smart, tænker jeg. Hvordan kan jeg neutralisere risikoen? Fjerne pladerne, overmale dem, lukke dem inde ved at beklæde spærene? eller din geniale idé?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 12-04-20 16:59

Det nemmeste er at male dem.
Jeg går udfra at det er cementbunden asbest (eternit) .Det drysser kun hvis cementen bliver nedbrudt af vind og vejr, eller man beskadiger den fysisk. så faren er ikke så stor indvendig.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-04-20 17:09

Sprøjtemale så alle kroge bliver lukket.

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 13-04-20 19:39

Det er ikke fordi jeg har nogen forstand på det, men var det ikke bedre at lave isolering og loft/beklædning under spærene. Så har man da slået 2 fluer med en smæk som man siger,

Kommentar
Fra : BilstrupV

Dato : 14-04-20 10:32

Hvor meget har du googlet omkring denne problematik?
Som slet ikke ekspert har jeg over tid fået den opfattelse, at så længe man ikke kommer i direkte kontakt med pladerne, er der så lille risiko, at man nærmest øger risikoen ved at gå i gang med noget arbejde med pladerne.
Det fremgår dog ikke om pladerne direkte er begyndt at drysse; selv gamle men intakte asbestplader har vist ikke tendenser til at gå i opløsning, når det er de "gode gamle asbestplader".

Men klogt at have opmærksomheden rette mod problematikken.

Held og lykke med en løsning.

Mvh