/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Ny pc, men hvilken?
Fra : Troldepige
Vist : 453 gange
200 point
Dato : 05-04-20 00:45

Min gamle stationære blev dødsdømt for knap halvandet år siden, og jeg købte en bærbar. Jeg blev anbefalet Lenovo, bl.a. fordi intel core processor skulle være bedre end AMD.

Men nu er den gået i stykker, den knirkede i hængslet, og pludselig var den godt igang med at skilles ad i rammen. Er det et generelt problem med Lenovo?
Jeg håber garantien dækker, men uanset hvad skal jeg jo have en anden pc.

Hvad skal jeg kigge efter. Jeg tænker på, om nogle processorer er bedre end andre, og andre gode råd.

Jeg har snust lidt rundt, og jeg synes de bedste bud findes hos Bilka og Føtex.

Den jeg har nu har 8 GB ram, 128 mb (grafik?), 237 GB (plads på harddisken). Grafikken og harddisken kunne vist være bedre, eller?

Jeg synes de fleste med bedre grafik og harddisk er med AMD-processor, kan det passe?

Jeg ville foretrække, at prisen blev holdt på 4.000 - 4.500, men mit max. er 6.000 kr.

Kommentar
Fra : kivi

Dato : 05-04-20 07:29

køb en acer den kører godt og rimelig hurtig gå ind på elgiganten de har et par gode tilbud i den prisklasse du søger

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 05-04-20 07:31

Vil du helst se efter desktop eller labtop ?

Det store spørgsmål er om du vil spille noget med 3D (Battlefields, GTA...) - hvis ikke skal spille grafisk krævende spil, så kan du få meget computer for 3.000 kr.

Accepteret svar
Fra : webnoob

Modtaget 200 point
Dato : 05-04-20 10:02

Det er fuldstændigt hvilken computer du køber, indmaden i alle computerene kommer fra samme producenter, det er kun designet der er anderledes. Mit eneste råd er, købe ALDRIG en computer med en processor mindre end en Core-i5 og 8gb ram. Med i3, pentium, core-duo eller amd'er, oplever du hurtigt at din computer begynder at hænge, er længe om at åbne et tredje program/vindue.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 05-04-20 10:14

Citat
køb en acer

Hvad er det, der gør acer bedre end andre?

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 05-04-20 10:17

Citat
Vil du helst se efter desktop eller labtop ?

Hvad er forskellen?

Jeg spiller slet ikke på min pc, men under min søgning så jeg et par HP'er, som var gamer pc, til ca. 6.000 kr. De så mere solide ud end andre jeg har set. Men så vidt jeg husker var de med AMD processor.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 05-04-20 10:23

Citat
Det er fuldstændigt hvilken computer du køber, indmaden i alle computerene kommer fra samme producenter, det er kun designet der er anderledes.

Tænkte jeg nok.

Citat
Mit eneste råd er, købe ALDRIG en computer med en processor mindre end en Core-i5 og 8gb ram.

Det kunne jeg heller ikke finde på. Min nuværende har 8 GB og intel core i5. Den nye pc skal jo helt være bare lidt bedre end den forrige.

Citat
Med i3, pentium, core-duo eller amd'er, oplever du hurtigt at din computer begynder at hænge, er længe om at åbne et tredje program/vindue.

Ok, så det er altså rigtig nok det med, at jeg skal gå efter en intel core fremfor andre. Mange tak for forklaring på hvad problemet er med de andre.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 05-04-20 10:43

Pentium og i3 kan være udemærkede - det kommer an hvad computeren skal bruges til.

Hvis der til alm kontorarb. web, officepakke, se TV m.v. så er Pentium og I3 alt rigeligt.

Hvis du skal lave grafisk design, arb. med databaser eller virtualiserede maskiner så skal du op i en højere Liga.

De fleste gamere i dag har 4 kerner - og flere er med i3'ere som også har 4 kerne.

Jeg har et par gode råd:
1) Køb noget der er nyere end et par år.
2) Få en SSD'er på mindst 256 GB

Det vigtigste at finde ud af er hvad du vil bruge computeren til.

NB: En desktop er en computer der kobles en skærm til. En labtop er en bærbar computer.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 05-04-20 11:30

Citat
Jeg har et par gode råd:
1) Køb noget der er nyere end et par år.
2) Få en SSD'er på mindst 256 GB

1). Jeg forstår ikke hvad du mener.
2). Er det grafik eller harddisk?

Citat
NB: En desktop er en computer der kobles en skærm til. En labtop er en bærbar computer.

Tak for forklaring, og jo, nu kan jeg jo godt se logikken. En desktop er en stationær.

Jeg skal have en bærbar, ligesom jeg har nu. Blev lidt træt af alt det "isenkram" i stuen.

Kommentar
Fra : kivi

Dato : 05-04-20 11:58

min erfaring er at aser og hp tilsyneladende er ens så synes jeg at aser er hurtigere og nemmere at sætte op

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 05-04-20 12:23

Citat
min erfaring er at aser og hp tilsyneladende er ens så synes jeg at aser er hurtigere og nemmere at sætte op

Nemmere end Lenovo?

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 05-04-20 13:50

Det jeg mente med er par år mere var at computeren helst skal være af nyere dato - altså helt fra 2018 eller nyere.

Omkring mærket - HP / Lenovo / Acer m.v. så har alle producenterne forskellige serier - så man kan ikke generelt sige at nogen producenter er bedre/billigere end andre. Måske kan man sige at Acer generelt laver lidt billigere computere - men de går efter sigende også lidt nemmere i stykker.

Jeg ville foreslå denne her:
https://www.elgiganten.dk/product/pc-tablets/barbar-computer/82390/lenovo-ideapad-s145-14-barbar-computer-sort

Denne computer er den nyeste og har 8 GB ram og stor SSD.

Hvilken skærmstørrelse skal det være - hvad skal computeren bruges til ?

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 05-04-20 14:57

Citat
Det jeg mente med er par år mere var at computeren helst skal være af nyere dato - altså helt fra 2018 eller nyere.
Ok, så er jeg med.

Citat
Omkring mærket - HP / Lenovo / Acer m.v. så har alle producenterne forskellige serier - så man kan ikke generelt sige at nogen producenter er bedre/billigere end andre. Måske kan man sige at Acer generelt laver lidt billigere computere - men de går efter sigende også lidt nemmere i stykker.

Rart at vide. Tak.

Citat
Hvilken skærmstørrelse skal det være - hvad skal computeren bruges til ?

Jeg vil gerne have samme skærmstørrelse, som den nuværende, 15,6"

Jeg bruger min pc til alt muligt på nettet. Debat-fora, facebook, shopping, net-bank, søgen efter viden o.s.v o.s.v. Og til dokumenter, i forb. med alt muligt håndarbejde og i forb. med bestyrelsesarbejde.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 05-04-20 15:43

Jeg har en Lenovo med 256 GB SSD (harddisk som kan sammenlignes med en stor USB) de arbejder meget hurtigt.

Jeg har i3 processor og 8 GB RAM, og det fungerer fint.

Laver ca. det samme som dig.

Fungerer fint.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 05-04-20 16:04

Tak for dit input Bille1948.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 05-04-20 16:13

Med tanke på det jeg nu har oplevet med min nuværende bærbare (hvor plasticet omkring en skrue tilsyneladende er knækket og rammen går fra hinanden) er der så nogen, der er mere solide end andre?

F.eks. har jeg set nogle HP gamer pc'er, der ser meget solide ud, men desværre er denne med AMD: https://www.power.dk/pc-og-tilbehoer/computere/baerbar-pc/hp-pavilion-gaming-15-ec0016no-baerbar-computer/p-1020976/

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 05-04-20 16:16

Jeg tror du har været uheldig med din Lenovo. Jeg har haft flere af slagsen, og aldrig oplevet det, du har.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 05-04-20 16:27

Min søn har også en 3 år gammel Lenovo E71 med dårlige hængsler, som er blevet repareret 2 gange. Men sidst jeg så en nyere Lenovo bærbar så havde de ændret designet - måske det virker nu !

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 05-04-20 16:37

Måske denne her :
https://www.pricerunner.dk/pl/27-5075154/Baerbar/Lenovo-IdeaPad-S145-15-81UT0023MX-Sammenlign-Priser

Er du sikker på at det skal være 15.6 tommer ?

De fleste vælger 14 tommer nuomstunder.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 05-04-20 21:26

Citat
Jeg tror du har været uheldig med din Lenovo. Jeg har haft flere af slagsen, og aldrig oplevet det, du har.

Det glæder mig, så er der en chance for, at det ikke sker igen.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 05-04-20 21:27

Citat
Er du sikker på at det skal være 15.6 tommer ?

Ja, det skal være 15,6".

Og intel core processor.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 06-04-20 09:15
Kommentar
Fra : Nul7

Dato : 06-04-20 12:10

Jeg er glad
ASER.

Godkendelse af svar
Fra : Troldepige

Dato : 06-04-20 12:25

Tak for svaret webnoob.

Du gav mig en god forklaring på HVORFOR det skal være intel core, og ikke noget andet.