/ Forside/ Teknologi / Hardware / Skærme / Spørgsmål
10  peet49 1562
En skærm - 2 bærbare
Fra : Pytten1510
Vist : 347 gange
50 point
Dato : 30-03-20 08:14

Hej
I disse tider, hvor mange er hjemsendte og arbejder hjemmefra.
Vi arbejder hjemmefra på skift.
Vi har en skærm og hver en dokingstation til vores arbejdsbærbare pc’er.
En Lenovo doc med vdi og DisplayPort - bruger pt vdi til DisplayPort i doc
En HP doc med vga og hdmi - bruger pt vga til vga i doc
I første forsøg satte jeg både vga og vdi i skærmen, da jeg tænkte at skærmen reagerede på den doc der blev tændt .... sådan er det ikke i praksis.... Vi skal skifte stik i skærmen hver gang vi skal arbejde, da den ellers står med sort skærm.
Findes der en løsning, så vi ikke skal skifte skærmstikket i skærmen hver gang vi arbejder skiftevis ?

Håber nogen kan give mig en løsning ??

Kommentar
Fra : transor

Dato : 30-03-20 09:46

Nu skriver du ikke hvilken skærm det er .
Jeg har en samsung, hvor man med indstillingsknappen let kan skifte indgang. Det bruger jeg mellem to faste. En nuere med hdmi og en ældre med svga.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 30-03-20 09:54

Der kan også fås nogle moderne delere til hdmi hvor du kan sætte flere kilder til og udgangen automatisk vælger , den som er tændt. Er de begge tændt kan du med en knap eller fjernbetjening skifte mellem dem .
https://www.avxperten.dk/hdmi-switch/

Bemærk at hdmi og dvi er det samme blot med forskelligt udformed stik. Du kan få kabel med DVI i den ene ende og HDMI i den anden. Det kan også bruges til at forbinde en til et fjernsyn.
DVI har dog vistnok aldrig lydsignalet med.

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 30-03-20 10:06

Jeg har en Samsung SyncMaster SA450.

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 30-03-20 10:09

I skærmen er der kun vga og dvi

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 30-03-20 11:02

Citat
Bemærk at hdmi og dvi er det samme blot med forskelligt udformed stik. Du kan få kabel med DVI i den ene ende og HDMI i den anden. Det kan også bruges til at forbinde en til et fjernsyn.

Det er kun delvist rigtigt. Dvi er BÅDE HDMI og VGA. Begge signaler, både analogt og digitalt, findes i stikket. Til min egen stationære computer fulgte der både et DVI til VGA og et DVI til HDMI stik med. Og jeg har også andet sted læst at begge dele findes i DVI-stikket.

Citat
DVI har dog vistnok aldrig lydsignalet med.

Det er der altså i DVI-stikket på min egen stationære. Men jeg mener at det kræver et ekstra kabel fra lydkortet og ned til bundkortet.

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 30-03-20 12:06

Jeg skal ikke bruge lyd.... blot kunne skifte arbejdsstation uden at skifte kabler i skærmen

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 30-03-20 17:20

Hvis du vil bruge VGA:

https://www.avxperten.dk/vga-switch/vga-switch-2-in-1-out-nedis.asp

Jeg har p.t. ikke kunnet finde noget tilsvarende til DVI.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 30-03-20 17:23

Foresten, du kan sikkert også få brug for sådan en:

https://www.avxperten.dk/vga-til-dvi-adapter/dvi-til-vga-adapter.asp

Accepteret svar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Modtaget 50 point
Dato : 30-03-20 17:28

Eller hvis du foretrækker transor's HDMI-switch så får du brug for denne:

https://www.avxperten.dk/dvi-til-hdmi-adapter/hdmi-til-dvi-adapter.asp

Godkendelse af svar
Fra : Pytten1510

Dato : 30-03-20 17:29

Tak for svaret Soren_Steen_Nielsen. Det vil jeg prøve

Kommentar
Fra : transor

Dato : 30-03-20 18:07

Hej Soren
Foranlediget af din bemærkning, har jeg læst mig til mere om DVI.
Du har ret at der findes DVI forbildelser som også rummer VGA signal . Det er såkaldte DVI I.
Men det er langtfra alle computere som har det med i DVI stikket.
Jeg har bare aldrig benyttet det og har heller aldrig undersøgt om der skulle være et analogt vga signal.
Og hvorfor skulle man det, når det digitale er så meget bedre.
Det kan kun være interessant i forbindelse med gammelt udstyr, som ikke kan vise det digitale.
Rådet til Pytten 1510 er fortsat:
Din skærm har et DVI-D indgang. Det er en ren digital indgang, som er det samme som HDMI , bare uden lyd og med et anderledes udformet stik. Overgangskabler findes til små penge.

Prøv at finde knappen på skærmen ,som skifter mellem digital og analog indgang.
På min Samsung sidder den på undersiden midt for. Man kan nemt overse den.

Hvis den ikke er der, så få en hdmi omskifter som forbindes til de to DVI udgange på doc stationerne og til DVI indgangen på skærmen. Den kan være mere eller mindre automatisk afhængig af hvor meget du vil ofre.

Nyere computere og skærme vil altid være med HDMI. Så den forslåede løsning vil være mere fremtidssikret og med bedre kvalitet i billedet end med noget vga baseret.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 30-03-20 20:02

Transor: du har ret i de ting du skriver. Men du kan formentlig være helt rolig for Pytten1510 accepterede den kommentar hvor jeg angiver et link til DVI til HDMI stik. Kvalitetsmæsigt har jeg i de fleste tilfælde haft svært ved at se forskel. Faktisk bruger jeg selv de analoge VGA-signaler fra min stationæres DVI-stik til min skærm som kører med 1024 x 768 64 Hz.

Men når denne skærm ikke kan mere så bliver den naturligvis erstattet med en med HDMI.