/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Forbud mod større forsamlinger COVID-19
Fra : boyelauritzen
Vist : 519 gange
110 point
Dato : 26-03-20 08:13

Som jeg har hørt det var politiet d. 22. marts 2020, forbi Svendborg Tennis Klubs eneste udendørs kunststofbane brugbar om vinteren, og stansede fire spillere der maksimalt er plads til på bane.

Når jeg læser og høre statsministerens retningslinjerne d. 15. marts 2020 på https://cdnkkpprodstorage.blob.core.windows.net/videos/20200315-STM-Ny_trepartsaftale-STM_indledning-LILLE_BID-01.mp4.
Finder jeg Svendborgs Politiet fortolkning af retningslinjerne, mere restriktivt end formuleret af statsministeren.

Da ingen har lyst til at risikere ydmygelsen, at Politiet fortolker statsministerens retningslinjer mere restriktivt end, de 6 – 8 fremmødte Volleyball spillerne ved net på stranden, er vores plan om aktivitet forpurret.

Jeg forventer at retningslinjerne er, hvad jeg hører statsministeren sige, hverken mere eller mindre.

Hvordan kan og bør jeg forholde mig til, at Svendborg Politi fortolker retningslinjerne mere restriktivt end jeg hører statsministerens ord?

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 26-03-20 08:20

NB: Svar på mit spørgsmål finder jeg ikke på
https://politi.dk/coronavirus-i-danmark
som burde indeholde al information.

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 26-03-20 08:27

Unskyld.
Dette burde være rigtige link fra d.- 11. marts 2020 https://cdnkkpprodstorage.blob.core.windows.net/videos/Video/PM_11032020.mp4

Kommentar
Fra : netop

Dato : 26-03-20 08:28

Det må da være ganske enkelt https://politi.dk/kontakt-politiet

Kommentar
Fra : Odada

Dato : 26-03-20 09:47

Hej, det er ikke reglen om 10 personer, men reglen om, at ved tennis og volleyball ikke kan holdes en afstand på 2 meter. Sidder man ti ved et bord, skal der også holdes afstand. Pas godt på jer.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 26-03-20 10:23

Svendborg tennisklub er vel som alle øvrige idrætsklubber underlagt de bestemmelser der gælder for idrætsanlæg og for nærværende er alle disse anlæg lukket.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 26-03-20 10:26

Hvad med blot at bruge fornuften og begrænse al smitte ?

Det er jo ikke tallet 6, 8 eller 10, der er en absolut sandhed. "Jeg forventer retningslinjer", ja vel. Dem har du fået... BLIV HJEMME... !!!

Det handler vel blot at sætte et tal, for de mennesker der ikke selv formår at bidrage ved at begrænse kontakt til alle..

Det handler ikke om at presse citronen og køre lige til grænsen, men om at vi alle begrænser kontakten, ikke for vores egen skynd med for det fælles mål i at passe på hinanden.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-03-20 13:44

I min optik træder man grundlovens princip om forsamlingfrihed under fode!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-03-20 13:50

Nødret? Det er ikke fæstet i grundloven:

Citat
I Danmarks Grundlov angives [2]:

"§ 23: I særdeles påtrængende tilfælde kan kongen, når folketinget ikke kan samles, udstede foreløbige love, der dog ikke må stride mod grundloven og altid straks efter folketingets sammentræden skal forelægges dette til godkendelse eller forkastelse. "

I Danmark er der ingen egentlig lovgivning om undtagelsestilstand. Der findes dog i lovgivningen enkelte paragraffer, som tager sigte på en undtagelsessituation, herunder Forsvarslovens § 17 stk 1, hvorefter forsvarsministeren 'under krig eller andre ekstraordinære forhold' bl.a. "uden retskendelse (kan) træffe foranstaltninger som omhandles i grundlovens § 72 overfor telefonsamtaler, postforsendelser og anden kommunikation".[3]

Det er blandt jurister en almindelig antagelse, at regeringen i situationer, som truer statens eksistens, har ret til at erklære undtagelsestilstand uden Folketingets medvirken. Man taler om statens nødret, i parallel til den nødret som straffelovens §14 giver almindelige borgere.

Danmark var under besættelsen 1940-1945 i undtagelsestilstand i flere omgange.

Den 29. august 1943 erklærede den tyske øverstkommanderende Danmark i militær undtagelsestilstand som følge af de udbredte strejker og civile uroligheder, som blev kaldt Augustoprøret. Undtagelsestilstanden varede indtil den 5. oktober.
Den 26. juni 1944 blev der som følge af Folkestrejken erklæret civil undtagelsestilstand i København, med spærretid og mere. Det førte til yderligere uroligheder, og en militær undtagelsestilstand blev erklæret den 1. juli. Undtagelsestilstanden varede nogle dage.
Den 19. september 1944 blev der erklæret politimæssig undtagelsestilstand, mens det danske politi blev opløst og frataget sin myndighed.
Der har ikke efter besættelsen været erklæret undtagelsestilstand i Danmark. I de tilfælde, hvor begrebet er blevet brugt i medierne, f.eks. i forbindelse med "slaget om Byggeren" i 1980 og 18. maj-urolighederne i 1993 har politiets forholdsregler holdt sig inden for de beføjelser, som politiet har i forbindelse med opretholdelsen af orden og sikkerhed, herunder ret til at forbyde eller opløse forsamlinger under åben himmel, ret til at sprede opløb og ret til at forbyde adgang til bestemte områder og til at fjerne personer, som ikke overholder et sådant forbud. Politiet må desuden anvende magt, herunder bruge skydevåben, stave, tåregas, peberspray samt hunde hvis det er nødvendigt for at gennemtvinge overholdelsen af diverse påbud og forbud. De nærmere bestemmelser er nu samlet i Lov om politiets virksomhed[4]

Nødret: https://da.wikipedia.org/wiki/Nødret

Vore frihedsrettigheder bliver med andre ord trådt under fode.

Fornuftigt? JA! ..men ikke 'lovligt'!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 27-03-20 07:53

Tak for svar.
Men finder ikke svar på, hvad jeg ønskede.
Jeg spørger ikke om, hvilken retningslinjer - andre end statsministeren, … og der måtte være mest fornuftige.

Men til hvad jeg kan gøre ved min utryghed over, at jeg skal gætte mig til, hvilke aktiviteter politiet vil stoppe, og fordi Politiet handler mere restriktivt, end jeg hører Statsministeren foreskrive det:
Politiet bør KUN forholde sig til om retningslinjerne er fulgt, hverken mere eller mindre.

Svar til Netop:
Ja.
Men måske er det justits- eller stats-ministeren der burde spørges, og når jeg selv har søgt et svar.

Odada:
Banen er 8 m x 16 m, og 6 spillere jævnt fordelt over bane, giver plads nok til, at vi ikke behøver at komme tæt på hinanden

Katekismus:
Et net på stranden til beachvolley, er ikke et idrætsanlæg

Benjamin.Hansen:
Borgere kan fri vælge, at følge retningslinjerne mere restrektivt end sagt af statsministeren.

Molokyle:
Svarer ”Fornuftigt? JA! ..men ikke 'lovligt'!

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 110 point
Dato : 27-03-20 10:53

Som jeg har set det, skrives at politiet var forbi Svendborg Tennis Klub, derfor .........
og det ryster mig, at der ikke står at noget som helst er aflyst!
https://www.svendborg-tennisklub.dk/kontingenter

Eftersom jeg ikke aner, hvad der er foregået, og du kun har hørt, er der vel kun at forhøre dig hos politiet.

I min verden er det fuldstændig forrykt ikke at acceptere, at politiet gør en positiv indsats for at mindske risikoen for Corona spredning!

https://politi.dk/fyns-politi/nyhedsliste/fyn-politi-vil-vaere-endnu-mere-synlige-i-den-kommende-tid/2020/03/18

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 27-03-20 21:43

Katekismus vi er enige om, at det er positivt at Politiet yder en indsats for, at mindske risiko for accelererende hurtig Corona virus spredning.

Men det er et problem, når Politiets fortolker indsats mere restriktivt end, hvad statsministeren melder ud.

Godkendelse af svar
Fra : boyelauritzen

Dato : 28-03-20 23:21

Tak for svaret katekismus.
Hvis jeg henvender mig til Politiet er det fordi:
- De ikke kommunikere deres aktion på-,deres fortolkning af statsministerens ord
- Jeg er uenig i deres ord.
- Jeg er uenig i, at et net på standen, kan betragtes som et idrætsanlæg.
- ...

NB: I øvrigt er det ude af proposition, at jeg skal straffes -, afskæres fra, at spille beach volleyball, formodenlig fordi provins i Kina -, grisk Italiensk skisportssteder, ... undlod, at informere åben og ærligt om epedemi, med det samme, den var erkendt!

- Dem som reglerne er skrevet for, opføre sig ikke ordentlig, - og omgår reglerne.
- Regler straffer de ordentlige mennesker, der skal følge lovene

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 29-03-20 13:46

Politiets vigtigste opgave er at beskytte borgerne mod overgreb, ulovligheder og uhensigtsmæssig adfærd.

*IMHO* </MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 30-03-20 09:06

Ja, Molekyle
Politiets vigtige opgaver er at sikre lov og orden.
Sikre ordnede forhold for borgernes hande og virke.

Og ikke mindst beskytte borgerne mod overgreb fra etaten.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 31-03-20 08:49

boyelauritzen -> Ja, men det er også politiet opgave at sikre, at borgere ikke gør skade på sig selv eller andre. Derfor er det vel iorden at de blander sig i begivenheder som i sig selv ikke er ulovlige, hvis disse begivenheder er uhensigtsmæssige i den givne situation.

*IMHO* </MOLOKYLE>