/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Problem med havetraktor
Fra : myg
Vist : 779 gange
100 point
Dato : 19-03-20 23:35

Det drejer sig om en gammel "Rally", med en B&S 11HP model/type/code 252707 0718 01 90112731 hvor jeg sidste år skiftede startrelæ og startmotor, havde karburatoren afmonteret og renset - ny (hjemmelavet ??) pakning mod motoren, nyt benzinfilter. luftfilter renset, magnethjulet pudset af for rust, tændspole tjekket og afstanden justeret.

Det hjalp en del på dens unoder, men det er lidt svært at stille karburatoren til den rigtige blanding - for lidt eller for meget "føde" ?? samt omdrejningstallet, så den har magten over at trække knivene.

Det største problem lige nu er, at når den har kørt et stykke tid, så begynder den at gå ujævnt, og til sidst går den i stå. Når den så har stået lidt kan den startes igen.

Hvor vil I mene jeg skal koncentrere indsatsen ???

Kommentar
Fra : transor

Dato : 20-03-20 00:33

Det kunne være en lille utæthed i den hjemmelavede pakning mellem motor og karburator. Uutætheden opstår når motoren bliver varm.
Men det er naturligvis kun et gæt.

Lad være med at have benzin på tanken vinteren over , og kør karburatoren tør om efteråret.
Moderne benzin kan give "klumper", som stopper fine dyser, hvis denstår længe.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 20-03-20 09:41

Kan være, at ventilen i tankdækslet er groet til. Forbruget vil skabe undertryk i tanken, så benzinen ikke løber til karburatoren.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 20-03-20 17:43

Hvis man blot tænker i benzinmotor, har disse behov for en fed blanding (mere benzin og mindre luft) og sen tænding når de er kolde.. Når forbrændingstemperatur temperatur øges, har de behov for mindre benzin og relativt mere luft.

Noget tyder på at den er justeret til at starte men måske mangler lidt justering, når den ikke har behov for choker (luftbegrænser).

Så umiddelbart tænker jeg at den drukner og derfor har svært ved at starte.

Jeg ville tjekke om tænding står korrekt, at den får gnist på det rigtige tidspunkt.

Herefter tjekke om kaburator er indstillet korrekt og at der ikke er skidt i denne.

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 20-03-20 22:09

En BS (4 takt) motor har vel ventiler? de kan være sodet godt og grundigt til, og især på gamle motorer som så ikke kan lukke tæt efter lidt køretid.
Især med for meget benzin/ ilt blanding.

Prøv noget der renser systemet for skidt.
https://www.rundtombilen.dk/shop/motip-karburator-rens-1796p.html
Findes sikkert billigere i andre butikker.

Ellers er START hjælp god test metode, så er det enten forstoppelse i benzin kanalerne - hvis den starter igen den den går ud efter 5 sekunder.

Fik at vide af en gammel mekker, med forstand på netop have maskiner, at gammel benzin ALTID fik maskiner ind med ? gammelt benzin, som i følge ham aflejrer de ADITIVER der netop skulle beskytte motoren = disse kan desværre ikke holde til stille stående køretøjer og danner SLIM, som næsten ikke er til at fjerne.

SÅ ALTID kør maskiner tør for benzin, som allerede skrevet.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 20-03-20 23:11

Lidt status ??

Startproblemer er der normalt ikke mange af. Ja selvf. første gang her efter vinterens stilstand kan den hurtigt tappe batteriet inden den sætter i gang, for den er ekstrem følsom for choker eller gradueringer heraf.
Men efter et par forsøg og en opladning kom den i gang, og den kørte faktisk hele tiden, medens jeg slog plænen.
Jeg har tjekket, at låget til benzintanken har lutgennemgang, men som sagt kørte den fint i dag (luften er jo også fin til køling lige nu ??).
"Gashåndtaget" har dog kun en stilling, hvor den fungerer, og der er lige efter chokeren er slået fra. Jeg kan faktisk ikke sætte den ned i omdrejninger, men den trækker fint med knivene slået til og motoren går rimelig pænt - men den ander positioner på gashåndtaget er faktisk "ikke eksisterende".
Jeg har en del steder læst om en "membran" i forbindelse med karburatoren. Er det pakningen mod cylinderen eller hvad ? Jeg kan ikke se noget ellers og er på bar bund her ???

Benjamin -> Hvordan tjekker man om tændingstidspunktet
Jeg tror også selv, at karburatorens indstilling er problemet, men luftfilteret skal være afmonteret, for at komme til, og det indvirker vel også på indstilling/motorgang.
Jeg vil prøve at købe sådan et tilsætningsmiddel til benzinen, som bruges til biler, og se, om det kan hjælpe ??