/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
hjælp
Fra : kivi
Vist : 422 gange
100 point
Dato : 18-03-20 14:56

hjælp jeg kan ikke komme ind i min pc via flaget nede i venstre hjørne og jeg kan heller ikke bruge skriv her nogen forklaring på hvad der er sket jeg har lige afinstalleret avg og derefter om problemet

Kommentar
Fra : netop

Dato : 18-03-20 16:07

Det er noget kryptisk formuleret - hvad er det helt bestemt du ikke kan?

Kommentar
Fra : kivi

Dato : 18-03-20 17:10

sætte den tilbage til før jeg afinstallerede avg

Kommentar
Fra : poten

Dato : 18-03-20 17:22

Det er nogle ordknappe oplysninger du kommer med...
Jeg er desværre ikke synsk, så desværre kan jeg ikke hjælpe.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 18-03-20 18:09

Du bedes præcisere, hvad der sker når du tænder for maskinen.
Normalt vil Windows 10 efter et par opstarts forsøg reparere sig selv, eller starte op med en reparations konsol.

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 19-03-20 00:44

Prøv F tasterne når du starter pc, der burde være mulighed for gendannelse.
Mener det er F8/9

Kommentar
Fra : kivi

Dato : 19-03-20 09:22

jeg har fundet ud af drevet er låst med noget som hedder "bitlocker drevkryptering " er det virus eller ??

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-03-20 10:10

Kig lige her
https://support.microsoft.com/da-dk/help/4530477/windows-10-finding-your-bitlocker-recovery-key

Ps. Med alt hvad du laver, er det måske en god ide, at benytte Aomei eller lignende til genoprettelse når det går helt skævt.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 19-03-20 11:22

Håber sku da ikke jeg har sådan noget bras (Bitlocker) aktiveret på min PC.
Iøvrigt er jeg enig med Eyvind. En Aomie fuld drevkopi (image) er guld værd, når alt andet går skævt.
Jeg tager en månedlig fuld disk kopi af alle mine 4 maskiner, jeg servicerer, så er der altid en livline, når noget går galt.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-03-20 11:42

Ja "Brassovitski" os med livrem og seler bruger store harddiske ti backup.
Jeg glemte lige at Aomei er ganske gratis.

Kivi - når du kan komme ind til windows, men ikke vælge ved vinduet.
Kan du klikke på den lille taleboble nede til højre or er der lys i ruden med Tablettilstand - så klik på den og den vender tilbage til normal computer.

Med en win 10 dvd kan der repareres og evt. laves genoprettelse.
Det skal være samme type som der er installeret.
Eks.
Home 64 > home 64 DVD/USB
Pro 64 > pro 64 DVD/USB

Kommentar
Fra : kivi

Dato : 20-03-20 07:44

efter det jeg kan se når jeg søger på nettet er det noget som microsoft har lagt i windows 10 så det er i mange pcér det der sker er at den bliver låst så du kun kan bruge google og din mail du kan ikke nogetandet

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 20-03-20 08:05

Tjahh! https://support.microsoft.com/da-dk/help/4028713/windows-10-turn-on-device-encryption
Man skal bare holde naller væk, og lade være med at slå det til. Kryptering er kun for mennesker med paranoia, eller for virksomheder, der vil beskytte deres enheder for et. tyveri.

Kommentar
Fra : kivi

Dato : 20-03-20 09:22

ja men jeg har ikke slået den til jeg har kun afinstalleret avg så hvorfor den så er slået ved jeg ikke

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 20-03-20 09:57

Måske er der en sikkerhedskontrol i AVG, som har slået krypteringen til.
Det korte af det lange må være at du på en eller anden måde skal have fat på koden til at låse krypteringen op.
https://support.microsoft.com/da-dk/help/4530477/windows-10-finding-your-bitlocker-recovery-key

Kommentar
Fra : kivi

Dato : 20-03-20 10:59

brassovitski der har jeg været men som jeg har forstået gælder det ikke for home så nu har den fået kniven så må jeg se hvad der er tilbage når den er færdig men er der en som har navnet på et harddisk clone program(gratis) hører jeg gerne om det

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-03-20 11:12

Aomei kan clone din harddisk.

https://www.aomeitech.com/aomei-backupper.html

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 20-03-20 22:19

Med en win 10 dvd kan der repareres og evt. laves genoprettelse.
Det skal være samme type som der er installeret.
Eks.
Home 64 > home 64 DVD/USB
Pro 64 > pro 64 DVD/USB

Den æld gamle Aomie jeg har, kan jeg vælge mellem Xp/ osv og de starter op hvergang ,ved gendannelse - på samme disk.
Behøver ikke have en specifik Windows der kun kan lægges ind på en disk.

Kan også skifte fra/til Windows/ Android/ (skulle til at sige Føtex) andre systemer uden problemer.
Det må vel komme an på om man vælger et system eller andet Backup.

Selv Boot sectoren bliver bevaret ved flere systemer på samme disk - hvis man vælger det.

Men stadig et skide godt GRATIS program

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 20-03-20 22:25

NB hvis din disk er beskyttet med Bitlocker, så burde kunne sætte den i en anden maskine og formatere den = da Bitlocker er afhængig af en Chip der sidder på Bundkortet?/ eller understøtter brugen af samme Via usb/ andet, koden kan du næppe have overset, da du i sin tid er blevet BEDT om at gemme den sikkert.

Min PC er rimelig ny/ gammel og jeg kan ikke bruge Bitlocker.

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 20-03-20 22:28

Og glemte at skrive, at tager du en Backup (Aomie) så kan du sikkert gå uden om det kode der ligger på en Chip, men er ikke sikker.
Problemet er dit Bundkort og en kode du aldrig har skrevet op/ gemt.

Kommentar
Fra : kivi

Dato : 21-03-20 13:45

til dem som ikke ved at bitlocker er noget under windows 10 kan se den ved at gå i kontrolpanel og alle elementer så kan de se den

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 21-03-20 14:06

Jeg har Windows 10, og kan ikke se den på det sted, du henviser til.

Skal man ind i et underpunkt?

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 100 point
Dato : 21-03-20 14:13

Lidt om bitlocker

Ting at vide, før du dykker ned i denne guide
BitLocker-drevkryptering er kun tilgængelig på Windows 10 Pro og Windows 10 Enterprise.
For at opnå de bedste resultater skal din computer være udstyret med en Trusted Platform Module (TPM) -chip. Dette er en speciel mikrochip, der gør det muligt for din enhed at understøtte avancerede sikkerhedsfunktioner.
Du kan bruge BitLocker uden en TPM-chip ved hjælp af softwarebaseret kryptering, men det kræver nogle ekstra trin for yderligere godkendelse.
Din computers BIOS skal understøtte TPM- eller USB-enheder under opstart. Hvis dette ikke er tilfældet, skal du tjekke din pc-producentens supportwebsted for at få den seneste firmwareopdatering til din BIOS, før du prøver at opsætte BitLocker.
Din pc's harddisk skal indeholde to partitioner: en systempartition, der indeholder de nødvendige filer til at starte Windows, og partitionen med operativsystemet. Hvis din computer ikke opfylder kravene, opretter BitLocker dem til dig. Derudover skal harddiskpartitionerne formateres med NTFS-filsystemet.
Processen til at kryptere en hel harddisk er ikke vanskelig, men den er tidskrævende. Afhængigt af datamængden og størrelsen på drevet, kan det tage meget lang tid.
Sørg for at holde din computer tilsluttet en uafbrudt strømforsyning gennem hele processen.
Vigtigt: Mens BitLocker er en stabil funktion på Windows 10, da enhver væsentlig ændring, du foretager på din computer, har dens risici. Det anbefales altid, at du foretager en fuld sikkerhedskopi af dit system, før du fortsætter med denne vejledning.

Sådan kontrolleres, om din enhed har en TPM-chip
Brug Windows-tasten + X- tastaturgenvej til at åbne menuen Power User og vælge Enhedshåndtering .
Udvid sikkerhedsenheder . Hvis du har en TPM-chip, skal et af elementerne læse Trusted Platform Module med versionnummeret.

Bemærk: Din computer skal have en TPM-chip version 1.2 eller nyere for at understøtte BitLocker.

Alternativt kan du også tjekke din pc-producentens supportwebsted for at finde ud af, om din enhed indeholder sikkerhedschippen, og for instruktioner til at aktivere chippen i BIOS (hvis relevant).

Enheder såsom Surface Pro 3 , Surface Pro 4 eller Surface Book leveres med TMP-chip til understøttelse af BitLocker-kryptering.

Jeg tror ikke du uden vider kan komme ind uden nøgle

Prøv at installere AVG igen.

Kommentar
Fra : kivi

Dato : 21-03-20 14:24

ja men nu har jeg startet helt forfra så er det sket med den nu kører den som den skal

Kommentar
Fra : kivi

Dato : 21-03-20 14:25

bille nej det skal man ikke kontrolpanel alle elementer

Godkendelse af svar
Fra : kivi

Dato : 21-03-20 14:26

Tak for svaret Eyvind.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 21-03-20 15:17

Der står ikke noget hos mig.