/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Navigations instrument Hvilket?
Fra : ingelein
Vist : 349 gange
100 point
Dato : 11-03-20 11:39

Vores 10 år gamle TOMTOM XL 2 kan ikke længere opdateres. Vi bruger den sjældent, men når vi har brug for den er det jo bedst at den ikke sender os på vildveje. Jeg er træt af instrumenter med kort over verden, Europa eller hele Skandinavien. Findes der et produkt med kun Danmark eller nærmeste områder omkring DK?
Hvad vil I anbefale til vores minimale behov?
Ingelein
.

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 11-03-20 13:29

Hej Ingelein

Gå ud fra du har en smartphone. Så, hvorfor ikke bruge Google maps i din telefon.
Det er gratis, nemt at bruge og bliver løbenede opdateret. Er på dansk med en sød dame der guider dig på vej.
Det eneste det kræver er en mobilholder og kabel du kan tilslutte cigarettænderen.

McBobo

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-03-20 14:29

https://wego.here.com/?map=55.7327,12.3656,10,normal

Som kan hentes gratis hos "google play" og "App store"

Den fortæller også om du kører for hurtigt. Bip Bip

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 11-03-20 14:44

Hej og tak for svaret. Jeg har valgt ikke at have dataadgang til min smartphone, som jeg dog bruger til mobilpay, når jeg er på wifi herhjemme . Ellers har jeg ikke brug for at være på nettet med min telefon. Det begrænser jo også brugen af den ??

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 11-03-20 14:45

Ok, smileys bliver til ??
Sorry - Ingelein

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 100 point
Dato : 11-03-20 14:51

Here wego kører med eller uden dataadgang.
Kort osv hentes via wifi

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 11-03-20 15:23

Kære venner - kom nu med er bud på det jeg spørger efter. Har også kun rn billig Samsung Galaxy j3 smartphone og er glad, hvis jeg kan betjene de mest alm ting, telefonen, sms og mobilpay.
Ingelein

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 12-03-20 04:56

Jeg har brugt denne i flere år og godt tilfreds = kun DK.
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.navigation.offlinemaps.gps&hl=da
Der skal dog være forbindelse til nettet når du henter den ned, enten data eller wifi.

Google Maps kan du også hente områder ned på telefonen og gemme til senere brug

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 12-03-20 08:44

Jeg spørger efter et navigationsinstrument. Selvfølgelig kan jeg finde en ny TOMTOM , men det er jeres erfaring med eventuelle andre produkter som GARMIN JEG GERNE VIL VIDE NOGET OM. Glem alt om Smarthone apps.
Ingelein
Men tak for svarene

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 12-03-20 10:58
Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 12-03-20 12:08

Jeg har i mange år kørt med en Garmin i vores sejlbåd.her kunne man få et kort, der passede til de danske og omgivende farvande. Prisen er jeg nærmest ligeglad med. Bare det er nemt og pålideligt og ikke med kort over hele Europa. ... Tak for svaret
Ingelein

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 12-03-20 12:43

Kører du udelukkende i Danmark behøver du kun adgang til Danmarkskort, så det bedste du kan gøre er vel at gå i en fysisk butik og indhente viden.

Det er svært at overskue på nettet.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 12-03-20 13:08

Søkort og vejkort er 2 forskellige størrelser.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 12-03-20 13:10

Vejkort er markant billigere end søkort, derfor sælges vejkort for Europa samlet, hvorimod søkort er dyrere, og derfor sælges for mindre områder ad gangen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-03-20 19:45

Min nyere TomTom opdateres via nettet og har hele Europa inde i maskinen - virker fint.
Jeg programmerer den hjemmefra til forskellige destinationer når jeg tager på tur i "Jydeland"

Min iphone har installeret programmet "Here vego" og den kan ligge i forruden eller i lomme mellemsæderne - virker fint
Jeg har kun hentet det danske kort men alt er gratis

Min Samsung med android har installeret programmet "Here vego" og den kan ligge i forruden eller i lomme mellemsæderne - virker fint
Jeg har kun hentet det danske kort men alt er gratis

Alle tre virker også på Mors og Thy, selvom den prøver om vi vil køre på vandet. Indtil nu har der heldigvis også været færger.

Ps. Hvorfor kan man ikke købe billige smøger, når der sejles på klisterkanalen.

Færgen til Fur har jo gratis retur så den bakker vi ind på, og de tror vi er på vej tilbage.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 14-03-20 21:29

Min "Here WeGo" finder fint færgen til Fur.

Der er også Maps.me, der også er gratis, og kort kan downloades pr. region i DK.

Kommentar
Fra : netop

Dato : 01-06-20 10:29
Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 01-06-20 10:36

Tak for svaret Eyvind.