/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Overførsel af videobånd
Fra : anne39
Vist : 214 gange
100 point
Dato : 27-02-20 14:11

Jeg har ca. 20 stk Hi 8 og digital 8 videobånd optaget i perioden 1990 til 2010. Og en funktionsdygtig videooptager fra 1990. Da jeg er en gammel mand på 84 år og gerne vil videregive disse for mig uerstattelige familiebilleder til mine efterkommere, efterlyser jeg en metode til at få optagelserne overført til min computer og såfremt det herefter kan lade sig gøre at redigere i optagelserne. Jeg har blot ingen anelse om, hvordan jeg skal gribe sagen an. Jeg forhørte mig i går hos en fotohandler, som skulle have kr. 263,- pr. bånd + betaling for dvd skiver. Men så står jeg med en række uredigerede dvd skiver, idet fotohandleren i sagens natur ikke har mulighed for at redigere noget som helst uden min tilstedeværelse. Er der kyndige folk, der kan anvise mig en farbar vej.
Venlig hilsen JH

Kommentar
Fra : ThomasCSR

Dato : 27-02-20 15:06

Du skal søge på nettet efter en "video grabber" (ja, det skal være i 2 ord, for at Google forstår det).
Der følger som regel software og brugsanvisning med.

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 27-02-20 15:24

Du skal have et kabel der forbinder båndoptager med din PC.
Og så kan du bruge Windows Movie Maker til at rippe dine bånd.
https://www.google.com/search?q=viode+til+pc+kabel&oq=viode+til+pc+kabel&aqs=chrome..69i57j0.8847j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Er du i tvivl, så skriv til dem, de er ganske hjælpsomme

Kommentar
Fra : ThomasCSR

Dato : 27-02-20 15:26

Men du kan ikke rippe uden en grabber. Signalet skal konverteres fra analog til dig. Det gør grabberen.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 27-02-20 16:05

Sådan en her:
https://www.av-cables.dk/composite-converter/usb-2-0-video-lyd-grabber-vhs-til-dvd.html?gclid=CjwKCAiA7t3yBRADEiwA4GFlI9S4o7d2vXxuy6Vrh3UpHNfKzw7Kjk7v-5X-FNVgN7QagCVo12NJjxoC5EYQAvD_BwE

Så her du hardwaren på plads.

Gratis videoredigerings programmer:
https://www.altomdata.dk/guide-lav-fede-videoer-med-forrygende-gratis-program/?utm_source=IT-UPDATE&utm_campaign=939888a245-EMAIL_CAMPAIGN_2018_08_23_11_01_COPY_01&utm_medium=email&utm_term=0_35acb11f6e-939888a245-296517993

Du skal være opmærksom på at du skal have masser af plads på din PC, for at kunne gøre dette. Alt efter ´kvalitet, fylder en video meget nemt 8 GB eller mere. Plus at du din PC skal være rimelig kraftig med masser af RAM, og et ret kraftig grafikkort.

Kommentar
Fra : katekismus