/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Spærtræ C24 og skadedyrene
Fra : Benja34
Vist : 183 gange
100 point
Dato : 25-02-20 22:38

Hej

I forbindelse med et nyt tag projekt til vores carport/træskur skal vi nu har skiftet alle det gamle (ikke trykimprægneret) 200x10 cm spær som er blevet hårdt angrebet af Borebille eller Husbukkelarver over tidens løb.. især inden for det sidste par år er det gået stærkt, og det har sat tankerne lidt i gang her .. de gamle spær bliver erstattet af noget ovntørret spærtræ C24.. men da det ikke er trykimprægneret tænker jeg hvordan kan man så sikre sig for at det ikke går den samme vej igen ? borebille vil ikke angreb træ med en fugtighed under 11%.. har jeg læste, så det er måske nok med at hold træt malet kunne jeg forstille mig .. men hvad med Husbukkelarver ? de er ikke så kræsen og går dermed efter tørt træ.. og så har de fleste jo også ubehandlet spærtræ op i hus taget hvor fugt/luft kan nemt forekomme tænker jeg ..

Kommentar
Fra : bodillouise