/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Kalk-spalter nødvendigt?
Fra : creamcheese
Vist : 456 gange
100 point
Dato : 11-02-20 15:41

Et væg-hængt toilet, indmad og tanken i væggen....toiletet drypper....pga kalk, som samler sig på de plastikdele ind bag væggen. En VVSer siger at vand fra netop mit vandværk er noget af det mest kalkholdigt i hele området, og det vil være en tilbagevendende problem. En kalk-spalter, sagde han, er nok nødvendigt.,...såden en til 7.000,-kr. En anden løsning?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 11-02-20 16:56

Væghængte toiletter har fanden opfundet. Alle toiletcisterner skal før eller senere serviseres og afkalkes . Det bliver besværligt og MEGET dyrere når den er skjult.
Hvid diu kan komme til at hælde noget eddikesyre i det engang imellem kan det løse problemet.
Brug ikke andre mærkelige afkalkerprodukter. Nogen af dem er med saltsyre, som ødlægger både metal og porcelæn.

Kommentar
Fra : creamcheese

Dato : 11-02-20 17:36

Kan plastik tåle eddikesyre?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 11-02-20 21:56

Ja

Accepteret svar
Fra : Thomas_Mygind

Modtaget 100 point
Dato : 11-02-20 22:25

Du kan bruge en ionbytter - som bytter calcium-ioner ud med natrium ioner.

Problemet er bare at den skal regenereres en gang om året.

Jeg har en liter ionbyttermateriale i en sok i min cisterne som en gang om året lægges i saltvand i et døgn.

Der har aldrig siden været problemer med kalkaflejringer.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 12-02-20 02:01

Thomas Myginds metode er god. det kan være lidt svært at få den ionbytter i almindelig handel.
Men hvis du slagter en gammel opvaskemaskine kan du finde ionbyttermaterialet i en plasstbeholder med slanger til inde i den. Saltbehandling en gang om året er måske for lidt. Men det afhænger jo af hvor meget i bruger toilettet. Enlig eller storfamilie.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-02-20 14:10

Edikkesyre bør være 32% hvis det skal hjælpe noget. Og det skal hældes i lige efter et skyld, så det ikke bare løber ovenud af overløbet.

Ps. Den sok med ionbyttermasse er samme metode som de rigtige afkalknings anlæg.

Magnetspalteren (Norsk opfindelse) bruger jeg selv i indgangen til mit lille hus og det virker nogenlunde - mit vand er oprindeligt også kun 13 hårdhedsgrader (værst når vandet er 32 grader)

Til gengæld har vi meget okker i vandet.

Kommentar
Fra : creamcheese

Dato : 12-02-20 15:54

Altså toilettet findes i en leje-lejlighed som jeg har på min ejendom. Jeg synes ikke jeg kan byde lejeren (det er kun hende som bruger toilettet) at hun skal hælde eddikesyre i hver gang hun bruger toilettet, og det med ionbyttermaterialet lyder bøvlet. Jeg har undersøgt lidt på nettet, og kunne godt tænke mig en af de tingester som man kan bare klampe på vandrøret op til lejligheden - hvis det virker. Mit toilet, i huset lige vedsiden af og med samme vand, er der ingen problem med. Vandrøret til hendes toilet er selvfølgelig ind bag vaggen og hvis man skal kunne komme til det skal man pille en gipsvæg af og sætte det på igen bagefter.....bøvlet.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-02-20 19:57

Det skal da ikke være hver gang - bare en gang i mellem.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-02-20 09:28

Tosssen, som har anskaffet et toilet med cisterne bag en væg skulle vel ikke være dig selv.

eddikesyren skal våre den på ca 32 % men du skal højest komme en kop i ad gangen på et tidspunkt, hvor det mindst kan få lov at stå og virke i en times tid inden der skylles ud.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-02-20 09:29

Få lavet en lem i den væg, så man nemt kan komme til cisternen.

Kommentar
Fra : creamcheese

Dato : 14-02-20 13:37

Der er et aftagelig lem i væggen så at man kan komme ind til cisternen. Det var min tømrer som fandt på at det skulle være en væghængte toilet...jeg havde ingen forstang på det dengang jeg fik lejligheden bygget, bare for at svare på nogle af de kommentarer der er kommet. Nu er jeg mest til en Grander produkt - det lyder ligesom den apparat nævnte af Eyvind. Mere research forud. Tak for jeres indput.

Godkendelse af svar
Fra : creamcheese

Dato : 19-02-20 17:44

Tak for svaret Thomas_Mygind. Dit svar var det mest troværdig men jeg ved ikke om jeg kan få fat i ionbytter materiale, men tak for dit indsats.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 20-02-20 07:55

Du kan få nogle liter ionbyttermateriale af mig gratis ! Jeg bor i Bagsværd.

Mener det hedder lewatit.