/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Hvorfor er PC'en så langsom?
Fra : cristian2
Vist : 328 gange
40 point
Dato : 10-02-20 18:27

Jeg har arvet min fars bærbare pc. Den var meget langsom og derfor kontaktede jeg MS og fik at vide hvordan jeg formaterer den. Jeg gemte indholdet på eksterne HD og geninstallerede Win10, hvorefter jeg lagde det meste af de gemte private filer fra den eksterne HD tilbage på pc'en.
I starten var den lidt hurtigere, men nu er den blevet utrolig langsom igen (man kan starte den og nå og gå i bad inden den er klar). Når jeg tjekker pc'ens egenskaber undrer det mig. Som jeg ser det, burde den være meget hurtigere.

Er der nogle der har en idé til hvorfor den er nærmest ubrugelig langsom?

Jeg har skrevet pc'ens data herunder.
Nederst har jeg min egen bærbare pc's data blot til en sammenligning. Min egen pc er lynende hurtig i forhold til min fars.

Mange tak for hjælpen!

MIN FARS PC:

Enhedsnavn:      DESKTOP-NVR742C
Processor:       Intel ® Celeron® CPU N2840 @
       2.16 Ghz 2.16 Ghz
Installeret RAM:    4,00 GB (3,88 GB kan bruges)
Enheds ID:      CA98EFD4- ( … … )
Produkt ID:      00326-10000-00000-AA025
Systemtype:      64-bit operativsystem, x64 baseret processor

Win specifikationer
Udgave:       Windows 10 Home
Version:       1903
Installeret den:    03-02-2020
Operativsystemets build:   18362.592

HD, Acer:       465 GB grundlæggende
Kapacitet:       448 GB
Ledig plads:       372 GB

------------------------------------

MIN EGEN PC:

Processor:     3.10 Ghz

Installeret RAM:    8,00 GB

HD:       238 GB, 149 GB ledig

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 10-02-20 18:40

EEn mulighed som jeg selv har oplevet er hvis harddisken er slidt. Du skriver ikke om du formaterede disken, for det kan mange gange rette lidt op på det. Jeg har selv gjort min egen maskine hurtigere ved at skifte disken.

Årsagen til at en slidt harddisk kan gøre maskinen sløv er at den så skal arbejde på at rette op på læsefejl og evt læse samme sector flere gange før den har fået læst dataene rigtigt.

Men som sagt, så er det blot een ud af mange muligheder. Men når Windows 10 er blevet geninstalleret så tvivler jeg på at det kan være malware.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 10-02-20 19:23

Citat
Processor: Intel ® Celeron® CPU N2840 @
2.16 Ghz 2.16 Ghz
Installeret RAM: 4,00 GB (3,88 GB kan bruges)

En Celeron processor er ikke en hurtig/kraftig processor nu til dags.

Den har en passmark score på 1002, hvorimod en Intel i3 har en score på 5629.
Passmark er et bechmark værktøj der belaster CPU.n på forskellig vis, og denne test resulterer så i en Overall Passmark score, dette kan så bruges til at sammenligne CPU'r og grafik processorer/kort.

Hvis det er opstarten der er langsom kan det sagtens skyldes som Soren_Steen_Nielsen er inde på at HD'n er begyndt at nedbrydes fysisk. Hver gang computeren starter kigger den så efter defekte områder, og forsøger at flytte data, og det kan godt tage tid, i sidste ende starter PC'n slet ikke fordi vigtige filer måske er beskadiget.

Hvis du gerne vil have den skal blive hurtigere er der 2 ting der giver noget fart, skift til en SSD disk, opgrader RAM til 6 eller 8, alt efter hvad maskinen max. kan udnytte.

Du skriver ikke noget om grafik processor type og fysisk grafik RAM.

Grafikkortet reserverer højst sandsynlig også noget af RAMmen, så der er muligvis kun omkring 1,5 til 2 GB RAM der reelt kan bruges af diverse programmer.

Kommentar
Fra : CiviC

Dato : 13-02-20 22:14

Hejsa

Skift til SSD harddisk. Windows 10 har næsten gjort det umuligt at starte hurtigt op på en SATA harddisk.

Vh Civic

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 14-02-20 20:19

Kør en CHKDSK i Kommando promt eller højre klik på drevet/ UNDERSØG nu, er disken dårlig kommer det frem = BAD SECTORS

Ellers kan det bare være den er på vej til skrot - alderdom.

Prøv

https://www.partitionwizard.com/

og lav en Sufarce test, eller flyt systemet til et andet sted på disken.

NB har selv oplevet for dage siden at selve Cromes/ chrome software reporter tool/ gav mig besvær.
Jeg valgte at slette mappen det lå i og nu kører pc som altid.
https://www.google.com/search?q=chrome+software+reporter+tool&oq=chrome+software+reporter+tool&aqs=chrome..69i57j69i60.7565359j0j0&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 14-02-20 20:21
Accepteret svar
Fra : abbaba

Modtaget 40 point
Dato : 14-02-20 20:28

Du har vel en Firewall der kan lukke for uønsket trafik og evig søgen efter opdateringer.

Selv bruger jeg denne, kan det hele og er meget nem at bruge.
Men kræver jo lige at man gider sætte sig ind det.
Brug Træning indstillinger, så bliver du spurgt hvergang der sker noget.
Og det kan altid ændres til Sikkert eller andet
https://www.majorgeeks.com/files/details/privatefirewall.html

Godkendelse af svar
Fra : cristian2

Dato : 16-02-20 23:03

Tak for svaret abbaba.