/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Andre operativsystemer / Spørgsmål
10  miritdk 585
X-tra Pc
Fra : jensviggo
Vist : 543 gange
100 point
Dato : 10-02-20 09:37

Nogen der har hørt om X-tra Pc, som er et usb stik, der indeholder Linux styresystem, og kan ved installation forvandle en sløv gammel pc/laptop til en guddommelig ny. Koster 130 kr.

Kommentar
Fra : poten

Dato : 10-02-20 13:33

Ja de smarte narrer de mindre kloge...

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 10-02-20 13:45

Hvis du har en usb pind på 8-16GB kan du selv lave en.

Hent f.eks. linux mint her
https://linuxmint.com/download.php

og derefter Universal USB Installer her
https://www.pendrivelinux.com/universal-usb-installer-easy-as-1-2-3/

Kommentar
Fra : for_lækker

Dato : 10-02-20 13:52

jensviggo du kan læse denne artikel https://www.it-blogger.dk/xtra-pc-hvad-er-det-og-er-det-fup/
Hvis Eyvind kommer ind i spørgsmålet så vil han kunne guide dig til at lave et sådan stik med Linux på.
Jeg tror jeg åbner et spørgsmål til ham om det.....

Kommentar
Fra : for_lækker

Dato : 10-02-20 13:57

Jeg kan se at Klaudi har lagt links til at lave en USB pind - så åbner jeg ikke noget nyt spørgsmål til Eyvind.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-02-20 17:22

Hvis du bruger browseren Google crom når du går ind på de link, kan du højreklikke på teksten og vælge oversæt til dansk.

Den første du henter skal bare gemmes lidt ( selve det gratis styresystem )

Det næste er programmet til at lave en USB pind til et selvkørende program

Jeg foretrækker dog en pind på 16 GB så der er mere plads til flere programmer

Men fortæl lige hvad din computer hedder Navn og model (Det står på bagsiden)

Hvis du vil have det kan jeg lave en "køreplan" til din installation.

Linux Mint er helt gratis og der følger programmer med systemet til at skrive, regne, ordne billeder og læse alm microsoft office filer .............bl.a.

ps. Klaudi - vi kan måske hjælpe jensviggo i fællesskab.

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 11-02-20 10:28

Her er data på min Acer E728:

Model NO ZRGA 19v

eMachines E728-452G16Mnkk Mfg date:2010/09/03
LXNC M02009035172092500

yderligere på front/nederst højre hjørne:

intel pentium T4500
160 GB HDD
15,6 16,9 HD LCD
DVD-Super Multi DL drive
Intel GMA 4500M
802.11b/g/n
2 GB DDR3 Memory
4-cell Li-ion battery

Håber det er nok. Jeg er utrolig glad, hvis du/I vil lave en køreplan, der kan medvirke til jeg får det installeret.

Venlig hilsen
jensviggo

Kommentar
Fra : for_lækker

Dato : 11-02-20 12:36

Citat
ps. Klaudi - vi kan måske hjælpe jensviggo i fællesskab.
Ja så hjælper i også os der er interesseret i en sådan pind

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 11-02-20 13:10

Jeg har en 32GB USB3.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 11-02-20 14:25

Hent Linux Mint i 64 bit versionen, går ud fra din pc kører med 64bit system.
http://mirrors.dotsrc.org/linuxmint-cd/stable/19.3/linuxmint-19.3-cinnamon-64bit.iso
Gem den på Skrivebordet eller i mappen Overførelser.

Hent så Universal-USB-Installer her
https://www.pendrivelinux.com/downloads/Universal-USB-Installer/Universal-USB-Installer-1.9.9.0.exe
Gem den samme sted som Linux Mint.
Når det er klaret sætter du din USB pind i pc'en.

Start så Universal-USB-Installer, og klik på "I agree"
Så åbner Universal-USB-Installer og i Step 1 vælger du Linux Mint.

I Step 2 finder du den Linux Mint ISO du hentede for lidt siden ved at klikke på Browse.

I Step 3 skal du så vælge din USB pind, og DU skal være sikker på det er den rigtige.

I Step 4 skal du vælge hvor meget plads du vil bruge til ændringer du laver når du kører Live udgaven.
Du skriver du har en 32GB så sæt den til 8-10 GB

Når du så er klar og har tjekket om det er rigtigt det hele klikker du på Create.
Så går der lige noget tid inden den er klar.

Når den så er færdig så kan du lade USB pinden sidde i computer, så genstarter du pc'en og når startskærmen dukker op skal du trykke på en taste, for at komme til BOOT menu'en og der kommer du nok til at prøve dig frem, for jeg ved ikke hvilken det er, et gæt kunne være ESC, F2 eller F12, DEL plejer at være vejen ind til BIOS.

Kommentar
Fra : for_lækker

Dato : 12-02-20 12:15

Jeg er lidt tilbageholdende med at trykke på Links. Kan I sige mig hvilket af de links der er på siden til usb installer jeg skal vælge. Har prøvet et par, men får intet downloaded.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 12-02-20 12:19

https://www.pendrivelinux.com/universal-usb-installer-easy-as-1-2-3/
Rul ned til du ser Download UUI, Universal-USB-Installer-1.9.9.0.exe og klik på den

Det direkte link virker åbentbart ikke!

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 12-02-20 12:26

Ser så'n ud det der skal klikkes på https://ibb.co/Ny98gtd

Har fundet en super vejledning til install af linux!
https://linuxmint-installation-guide.readthedocs.io/da/latest/index.html

Kommentar
Fra : for_lækker

Dato : 12-02-20 16:32

Tak skal du have Klaudi, det var også derfra jeg forsøgte at downloade usb-installer fra, det lykkedes først nu da jeg skiftede browser fra Chrome til Edge, mærkeligt.
Nu vil jeg forsøge mig og jeg sender senere en hilsen til dig og Eyvind i et spørgsmål til jer

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-02-20 19:20

Her er en vejledning skåret lidt ud i pap.
Det er næsten samme program, men skal ikke blandes.

Linux Live pin lavet i windows 10 og hentet gennem google browser
Grunden til googlebrowseren er at du kan højreklikke på teksten og vælge oversæt

Hente og gemme linux
> https://linuxmint.com/download.php
Ned til download links og jeg vælger MATE udgaven
> 64bit (ud for MATE)
Rul ned til det danske flag og vælg
> Dotsrc.org
Det kan tage et par minutter for der hentes ca. 2 GB
Den hentede fil ligger nu i "overførsler / hentede filer"

Nu sættes pinden i usb stikket og for sikre at formatet er rigtigt
åbnes diskhåndtering
> Højreklik på startvinduet og vælg "diskhåndtering"
Underst i vinduet "Diskhåndtering vil der stå
Disk0 som er din egen windows 10 og den skal ikke røres

Disk 1 eller 2 vil være din memorystick flytbar på lidt mindre
end 8 eller 16 eller 32 GB
den stick bør være med FAT 32 i orden og tom
ellers højreklik på firkanten til højre for disk navnet og formater
Nu kan du lige i diskenhedsnavn skrive Linux Mint
Og filsystemet vælges til FAT 32 med pilen
Og Størrelse på ..... til "standard" med pilen
Klik evt på [V] så det forsvinder = [ ]
> OK og igen OK
Vent til den er færdig og der står Linux Mint antal GB og I orden..................

Her bruger jeg så en anden usb intaller
> https://www.pendrivelinux.com/yumi-multiboot-usb-creator/
Find den hentede "yumi" i "overførsler
> dobbeltklik på YUMI
> klik på " i agree"
step 1 (vælg hvor Linux Mint skal installeres)
klik på pilen og vælg den disk som passer med din memorystick 8 / 16 / 32 GB
Hvis du gav den et navn da du formaterede vises "Linux Mint" i ruden
> vælg "Linux Mint"
Step 2 Vælg det Linux Mint program du hentede
> klik på pilen og vælg Linux Mint
Step 3
> klik på "Browse"
Du er nu kommet over i stifinder
> klik på "overførsler"
> klik på " linuxmint-19.3mate-64bit " så den er markeret
> klik på "Åben"
Feltet er nu med grøn skrift og klar til at blive installeret - men først
skal du lige vælge den plads du vil bruge til ekstra programmer og faste indstillinger
> Træk den blå skyder til højre - max er ca 4 GB

Step 4 klik på "create" og ja til at fortsætte
Der går lige lidt tid inden den er færdig (på min halvgamle comp 15 min)
Klik på "Nekst"
Klik så på "Nej"
Og " Finish"
Luk maskinen og tag pendrive ud.

For at kunne starte din nye fine USB Mint.

Start komputeren og klik straks på Tasten "F2" oppe for oven
Nu burde du være lukket ind i styringen af bios
HVIS DU ER I TVIVL SÅ afslut med F10 tasten og luk uden at gemme

Inde i bios med pil hen til højre hop hen til noget med BOOT
gå med piltasten ned til USB boot og hvis den den står til diable
klik på diable og vælg able og enter
klik F10 og ok til at gemme.

Start computeren og lad den rulle ind
set din USB stick ind og lad den være
GENSTART computeren og klik straks straks på tasten F12"
Nu bør du kunne se din usb stick
vælg den med pilen og tryk enter

Så håber jeg, at din computer starter op med memory stickken.

Du skal på intet tidspunkt vælge at installere og slet ikke sige ja til at installere.

Spørg hvis du er i tvivl.

Kritik / rettelser modtages med glæde. Tak.

Kommentar
Fra : for_lækker

Dato : 12-02-20 23:14

Tak til jensviggo for spørgsmålet her, håber også du kan bruge de anvisninger og links der er lagt af Eyvind og Klaudi, Jeg kunne.

Den første usb jeg lavede virkede ikke. Jeg fandt dog hurtigt grunden. USB stiften var formateret forkert men efter en ny formatering til FAT32 og en ny installation så fungerer USB-stiften.

Dog skal jeg ind i Bios og vælge Usb til 1. boot, men det betyder ikke så meget.

Det eneste jeg er i tvivl om er F12? der bliver ikke noget synligt når jeg trykker F12.

Jeg åbner lige spørgsmål til Klaudi, Eyvind og jensviggo.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 12-02-20 23:29

Den med F12 er på min gamle Toshiba, jeg har dog gjort som dig, sat den til boot på usb hvis der er nogen sat i, ellers er det bare windows der starter.

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 100 point
Dato : 13-02-20 10:52

Jeg havde lige en liste liggende.
Som regel kan man bare holde tasten nede lige når computerens eget startlogo vises.

Acer - F2 eller DELete
Asus - F2,F9 eller DELete
Compaq - F10
Dell - F2
Emachines - Tab eller DELete
HP - ESCape, F1 eller DELete
Lenovo - F1 eller F2
NEC - F2
Packard Bell - F1 eller F10
Samsung - F2 eller F10
Sharp - F2
Suny - F1,F2 eller F3
Toshiba - ESCape, F1,F2 eller F12

Kommentar
Fra : for_lækker

Dato : 14-02-20 00:38

Eyvind kom lige med en bemærkning her https://www.kandu.dk/spg180497.aspx

jensviggo kig lige ind her https://www.kandu.dk/spg180498.aspx og kom med en bemærkning.

Jeg indstallerede Linux-Mint på en 32GB USB2 pind, men vil prøve i løbet af weekenden at installere på en USB3, hvor jeg tror at jeg får en langt bedre opstarts hastighed.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-02-20 09:32

En USB 3 pind er ikke ret meget hurtigere hvis den ikke sidder i en computer
med USB 3 med den (blå tunge). Og ja - det har de nyere bærbare computere, en eller flere af.

Kommentar
Fra : for_lækker

Dato : 14-02-20 16:23

Jeg har USB3, det er kun de ældre computere der ikke har... så det skal prøves

Godkendelse af svar
Fra : jensviggo

Dato : 18-02-20 08:09

Tak for svaret Eyvind. Super