/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Termostat/ sensor
Fra : abbaba
Vist : 327 gange
500 point
Dato : 05-02-20 23:41

Kan et ? HFI relæ/ andet have indflydelse på andre EL installationer = sensorer til hvidevarer.

Har siden sommeren haft problemer med et par hvidevarer sensorer der af og til virker/ virker ikke.

Sidst var det en fra H Nyborg der gav et BRAG - for dagen efter at lyse op som et Julelys ? den fungerer efter samme, plus et par andre installationer begynder at virke normalt.
https://www.harald-nyborg.dk/produkter/el-og-belysning/elartikler/fjernbetjente-stikkontakter

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 05-02-20 23:55

Hvor stor en belastning (W) har du på de fjernbetjente stikkontakter?

Har selv de samme, og der har aldrig været problemer.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 06-02-20 01:18

Det er meget sjællendt at en hvidevare bruger under 1000/230 ca. 4A

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 500 point
Dato : 06-02-20 10:53

Et HFI eller nu rettere et HPFI er en fejlstrøms afbryder.
Fase sender spænding / strøm ud i dit hus og kommer tilbage gennem 0
Hvis der ikke kommer ligeså meget tilbage som der sendes ud ....er det en fejl og relæet slår fra.
Jeg tror ikke fejlstrømsrelæet kan genere dine fjerbetjeninger - men det kan de apparater du tænder med dine fjernstyringer.

Nogle af dine husholdnings apparater kan have en kortvarig større belastning ved start.
Så det skal du have med i dine overvejelser inden du bare lige tilslutter ting og sager.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 06-02-20 13:12

Jeg mener der står om de fjernbetjeninger, og de ikke må belastes over et vist antal watt, og der er jeg ret sikker på, at vaskemasker mv. er langt over.

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 07-02-20 08:46

Fjernbetjeningerne bliver kun brugt til lamper, hvor største belastning er 100 watt.
Mener de max må bruges til 1000 watt.

Kan denne måske lave ballade
https://www.harald-nyborg.dk/produkt/sartano-energimaaler-emd-3

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-02-20 09:48

Jeg har selv fjernbetjæninger til lyssystem udendørs.
Jeg har også haft en sartano måler på mine computere - og oplevede ingen fejl.

Hvad gør din(e) fjernstyrede kontakter som de ikke skal.

Futter de af.....................overbelastede
Reagerer dine kontakter utilsigtet .....................måske andre fjernbetjeninger.

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 07-02-20 22:03

Eyvind.
Tak for svar.

De (HFI/andet) får mine termostater/følere sencorer i andre EL maskiner til at gå AMOK = (tumbler/PC >>You name it)

Det bliver sikkert en dyr regning fra en EL reparatør.

Lynet har ganske vist slået ned mange gange? inden for 1-200 meter de sidste par år, men dette er ikke noget jeg har oplevet før.

Den med fjernbetjeningen, den gav et BRAG og noget blåt lys = og så virkede både det ene og andet.

Tror jeg har spøgelser..? et eller andet er der altså galt.

Og det kan vel ikke være en fejl i en El måler.
Som engang havde været pillet ved = sagde ham der skiftede måleren ud.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 09-02-20 03:13

Det er lidt svært at hjælpe når man ikke melder mere tilbage?

1. Har du disse sensorer siddende på din tørretumbler?
2. Er det kun de steder hvor du har sensor siddende der er problemer ?

Godkendelse af svar
Fra : abbaba

Dato : 14-02-20 20:04

Tak for svaret Eyvind.
Har bestilt håndværker.