/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Hvor bliver Anders Nielsen født i Skælsk
Fra : 2601
Vist : 284 gange
500 point
Dato : 23-01-20 10:20

Hvorfor kan jeg ikke finde Anders Nielsen i Skælskør Kirkebog, Skælskør Sogn i Vester Flakkebjerg Herred, Sorø Amt.

Ved hans faders skifte 13.12.1778 er han 19½, skomagersvend så han må være født ca. 1767-68.

Hans fader er Niels Andersen og hans moder er Selle Marie Hansdatter. Hun heder også Sille.

Jeg har søgt i Skælskør Kirkebog, Skælskør Sogn i Vester Flakkebjerg Herred, Sorø Amt, Enesteministerialbog 1760-1815. fra 1766 til 1769 uden at finde ham.

Hvad gør jeg galt?

På forhånd tak for hjælpen.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 23-01-20 11:51

Hvorfor søger du i Skælskør?

Har du prøvet FT 1787?

Har du prøvet www.danishfamilysearch.dk ?

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 23-01-20 13:47

Til Bille1948.

Fordi de bliver gift der i 1767 og de andre børn 3 stk. er født der.

Undskyld at jeg ikke sage tak fordi du prøver at hjælpe mig.

Med venlig hilsen.

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 06-02-20 11:37

Hej
Et det en hemmelighed hvem de andre børn er ??

MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 06-02-20 13:09

Fordi de bliver gift i hendes sog, kan 1. fødte jo godt være født i et andet sogn, hvor de - måske - begge tjente på det tidspunkt, og så senere er flyttet "hjem" til hendes sogn.

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 06-02-20 17:11

Til modersvilje

Nej det er det ikke, her kommer de.

Nr 2 barn efter Anders Nielsen. Jørgen Nielsen født 02 jul 1772,

1772:
Torsdags Aften \ d. 2 Julij / Kl 11½ Slet er fød Niels Andersen Væver og Hustroe Sille Ma-
rie Hans Datter deres liden Søn Jørgen, hiemmedøbt af Jorde Moder
Lange, og død d. 5te ejusdem.
Skælskør Kirkebog side 33 nr. 5. Opslag 18, Enesteministerialbog 1760-1815.

1772:
d. 2den July døde Graver og Væver Niels Andersens liden Søn Jørgen, hiem-
medøbt 1½ Dag gl. Lagt i ringeste Jord.
Skælskør Kirkebog side 670 nr. 5. Opslag 135, Enesteministerialbog 1760-1815.

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17118291#155593,26001627

Nr.3 Birthe Marie Nielsdatter født den 13 maj 1775,
An Nommeri Je?
1775.

Mandag d 13 May Formiddagen Kl. 5: er fød Niels Andersen Væver
og Graver, samt Hustrue Selle Marie Hans Datter deres liden Datter
Birthe Marie, baaret til Daaben Fredagen d.19de ejusdem af Tieneste
Pigen Anna Marie Kiær og medfulgte Tieneste Pigen Kirsten Niels
Datter. Mandsfaddere: Ole Carlsen Skomager, Christian Hansen
Skoeflikker, og Henrich Weitstein Daglejer
Skælskør Kirkebog side 43 nr. 5. Opslag 23, Enesteministerialbog 1760-1815.

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17118291#155593,26001515

Konfirmation: 1791 i Søndag efter Paaske.
Piger:
Birthe Marie Niels datter - - afg. Niels Vægters Datter.
Skælskør Kirkebog side 310 nr. 8. Opslag 23, Enesteministerialbog 1760-1815.
Derefter forsvinder hun.

Nr.4 Ingeborg Nielsdatter, født 29 mar 1778,

I Det velsignede Jesu Navn!

dn Lætare d 29 Martij om Aftenen Kl. 9½ Slet er fød Niels
Andersen Væver og Vægters og Hans Hustr. Cille Marie Hans
Datter, Deres Datter Ingeborg, hiemmedøbt af Sogne Præsten,
baaren til Kirken Onsdagen d. 6 Maj af Johanne Chri-
sten Vægters Hustr. medfulgte Tieneste Pige hos Chordegnen
Marie Kiær, Mands-Faddere: Lars Lessøe Skoflicker, Herman?
Nielsen Snedker, Christen Vægter. ---
Skælskør Kirkebog side 57 nr. 1. Opslag 30, Enesteministerialbog 1760-1815.

Folketælling-1787.
Sorø, Vester Flakkebjerg, Tjæreby, Wedskylle Bye, 4,
Samtlige personer i husstanden:
Navn: Alder: Status: Stilling i familien: Erhverv: Fødested:
Niels Nicolajsen, 45, Gift, Mand, Snedker og Huusmand
Bodil Anders Datter, 33, Gift, Hustrue
Ingeborg Niels Datter, 9, Ugift, andtaget Barn. ( Boede hos sin Mors Broder)

Konfirmation: 1793
Ingeborg NielsDatter hos Snedkeren ibid. (Vedkilde)
Tjæreby Kirkebog side ? nr. 11 Opslag 126, Enesteministerialbog 1682-1804.

Folketælling-1801.
Sorø, Vester Flakkebjerg, Tjæreby, Wedschiølle, 79,
Samtlige personer i husstanden:
Navn: Alder: Status: Stilling i familien: Erhverv: Fødested:
Ingeborg Nielsdatter, 23, Ugift, Indsidder, Væverske
Marie Jensdatter, 13, Ugift, opfostringsbarn

Derefter forsvinder hun.

Og her kommer alt om Anders Nielsen født ?? nok 1768,

Skælskør Sogn i Vester Flakkebjerg Herred, Sorø Amt.

Folketælling-1787-
Sorø, Vester Flakkebjerg, Skælskør Købstad, Skelskør købstad, Søndre side af Ahlgaden, 33,
Samtlige personer i husstanden:
Navn: Alder: Status: Stilling i familien: Erhverv: Fødested:
Dorthe Pedersdatter, 43, Enke(mand), huusmoder, skoemagerkone
Maren Kirstine Olesdatter, 11, Ugift, datter af første ægteskab
Ole Olesen, 9, Ugift, søn af første ægteskab
Andreas Meyer, 31, Ugift, tienestefolk, svenne
Anders Nielsen, 19, Ugift, tienestefolk, svenne
Ole Andersen, 20, Ugift, tienestefolk, læredrenge
Kasper Nikolaisen, 16, Ugift, tienestefolk, læredrenge
Else Katrine Jørgensdatter, 60, Enke(mand), konens moder, logerende

Folketælling-1801.
Samtlige personer i husstanden
Sorø, Vester Flakkebjerg, Skælskør Købstad, Schielschiør Kiøbstæd, Søndre side paa Ahlgaden 29, 32,
Samtlige personer i husstanden:
Navn: Alder: Status: Stilling i familien: Erhverv: Fødested:
Anders Nielsen, 33, Gift, Huusbonde, Skoeflikker
Anna Marie Kiær, 60, Gift, Hans Kone
Anna Olsdatter, 61, Enke, Logerende, Lever af Byens Fattiges Penge

Og derefter forsvinder han.

Med venlig hilsen.

Folketælling-1787-
Sorø, Vester Flakkebjerg, Skælskør Købstad, Skelskør købstad, Søndre side af Ahlgaden, 33,
Samtlige personer i husstanden:
Navn: Alder: Status: Stilling i familien: Erhverv: Fødested:
Dorthe Pedersdatter, 43, Enke(mand), huusmoder, skoemagerkone
Maren Kirstine Olesdatter, 11, Ugift, datter af første ægteskab
Ole Olesen, 9, Ugift, søn af første ægteskab
Andreas Meyer, 31, Ugift, tienestefolk, svenne
Anders Nielsen    19    Ugift    tienestefolk    svenne
Ole Andersen    20    Ugift    tienestefolk    læredrenge
Kasper Nikolaisen    16    Ugift    tienestefolk    læredrenge
Else Katrine Jørgensdatter    60    Enke(mand)    konens moder, logerende

Samtlige personer i husstanden
Sorø, Vester Flakkebjerg, Skælskør Købstad, Schielschiør Kiøbstæd, Søndre side paa Ahlgaden 29, 32, FT-1801, B6507
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Anders Nielsen    33    Gift    Huusbonde    Skoeflikker
Anna Marie Kiær    60    Gift    Hans Kone
Anna Olsdatter    61    Enke    Logerende    Lever af Byens Fattiges Penge

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 06-02-20 17:56

Til modersvilje

Jeg glemte at skrive at Anders Nielsen bliver trolovet den 18 oktober 1793 og viet den 15 november 1793 med anna marie kiær i Skælskør Kirke, Skælskør Sogn i Vester Flakkebjerg Herred, Sorø Amt.

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17118291#155593,26001607

Jeg har ikke fundet hendes død endnu men det får jeg nok en dag.

Med venlig hilsen 2601

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 07-02-20 09:46

Samtlige personer i husstanden
Sorø, Vester Flakkebjerg, Skælskør Købstad, Skælskør Købstad, Adelgaden 75, F 1, , FT-1834, C7683

Anders Nielsen  78  Enkemand  Almisselemmer
(ca 12 år for gammel men måske)

Jeg mener at jeg fandt ham død i 1836, (68 år) men kan ikke finde ham igen

MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 07-02-20 16:06

Huskede forkert
Død 05. 11. 1840 (73 år gammel)
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17224616#205589,39008813 Nr 8
Desværre giver det ikke hans fødested
MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 07-02-20 16:26

Til modersvilje.

Jeg fandt ham død 5 november 1840 og begravet 8 november 1840 på Skælskør Kirkegård, Skælskør Sogn, Vester Flakkebjerg Herred, Sorø Amt.

Stand, haandtering og Opholdssted:
Fattiglem.
Alder:
73.
Anmærkninger:
I fattig Jorden.
Skælskør Kirkebog side 667 nr. 8/1840. Opslag 3, Kontraministerialbog Døde Mænd 1836-Døde Mænd 1854.

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=21883079#423555,78055244

Her passer alderen med 1768-67.

Men hvor han er født ved jeg endnu ikke.

Med venlig hilsen 2601

Stor undskyld at jeg ikke har takket dig for din hjælp med at finde oplysninger om Anders Nielsen og hans familie

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 07-02-20 17:30

Til modersvilje

Jeg fandt et afskrift af ft 1834 og her er aderen angivet til 72 år.

Med venlig hilsen.

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 07-02-20 18:49

Hej
Jeg mente det jo nok

Samtlige personer i husstanden
Sorø, Vester Flakkebjerg, Skælskør Købstad, Adelgaden - nordreside, Fattighuset, No 75 F1, FT-1840, C8706

Anders Nelsen 72 Enkemand Fattiglemmer

Christiane Lund 75 Enke Fattiglemmer

Men stadigvæk intet fødested

MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 07-02-20 19:27

Hvis du trykker på denne nedstående link
https://www.danishfamilysearch.dk/cid1408029

Så kommer denne frem
https://www.danishfamilysearch.dk/danskerbasen/person278849
Som henviser til en (for mig ) ulæselig kirkebog i Thisted Karby

Jeg tror ikke selv på den, men du skulle også se den
MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 08-02-20 10:00

Til modersvilje.

Jeg vil nu se på Anders Nielsen i Karby, Thisted.

Den FT 1840 har jeg ikke så tak for den.

Jeg fandt Anders Nielsens konfirmation 1782 men uden fødsel.

1782 confimerede Søndag efter Paaske
Drenge:
5 Anders Nielsen -------Niels Vægters
Skælskør Kirkebog side 307 nr. 5. Opslag 97, Enesteministerialbog 1760-1815.

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17118291#155593,26001589

Med venlig hilsen.

Svenn Chr. Trønning

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 08-02-20 11:24
Kommentar
Fra : 2601

Dato : 09-02-20 11:09

Til modersvilje

Jeg har nu set på det og det er desvære ikke min Anders.

Bille1948 har måske ret i at han er født i et andet sogn.

Må ske finder jeg det ved et tilfelde når jeg finder nogle slægtninge til hans søskende.

Med venlig hilsen