/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
rens guld fra elektronisk skrot
Fra : tino1000
Vist : 279 gange
20 point
Dato : 18-01-20 16:39

hej jeg vil gerne prøve på at rense guld fra elektronisk skrot

jeg har fået at vide at jeg skal bruge en blanding af 3 dele konc. saltsyre og 1 del konc. salpetersyre

men hvilke % skal de 2 væsker være ?
og vil guldet bare falde ned til bunden eller skal der tilsættes mere før det vil bundfælde

eller har i en anden og effektiv metode
som ikke er for dyr at bruge

jeg vil gøre dette udenfor for at undgå dampe

Kommentar
Fra : ThomasCSR

Dato : 18-01-20 16:54

Blandingen hedder "kongevand"
Pas på! Dampe.. ja, men vær opmærksom på, at det ætser voldsomt og bliver meget varmt. Jeg skulle engang i en kemitime undersøge, hvad en mønt var lavet af og brugte kongevand. Jeg brændte fingrene så eftertrykkeligt at jeg spildte stadset over min tommelfinger!
Jeg har haft stor respekt for det siden.

Kommentar
Fra : ThomasCSR

Dato : 18-01-20 17:01

Jeg husker ikke procenterne, men koncentreret betyder, at det er den højeste koncentration, der i praksis kan fremstilles. Jeg tror, at det for saltsyres vedkommende er 38 %.
Der ståt "koncentreret" på flaskerne. NB. : husk, at du ikke må hælde vand i syre! Det kan eksplodere. Altid bland ved at hælde syren i vandet!

Kommentar
Fra : poten

Dato : 18-01-20 18:28

En enkelt Google søgning: https://ing.dk/indhold/142311

Kommentar
Fra : poten

Dato : 18-01-20 18:30

Mon ikke det er noget du skal holde snitterne fra?

https://groups.google.com/forum/#!topic/dk.videnskab/S17nhy8GHO4

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 18-01-20 18:34
Kommentar
Fra : ThomasCSR

Dato : 18-01-20 18:55

Jeg går med: hold snitterne væk ??

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 18-01-20 22:46
Kommentar
Fra : tino1000

Dato : 19-01-20 02:20

planen er at bruge sikkerhedsudstyr
godt råd med at blande syre i vand og ikke omvendt
den eneste grund til jeg vil bruge kongevand er at jeg ikke har fundet nogle andre metoder
og den er billig

hvis i har andre metoder vil jeg gerne høre dem

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 19-01-20 06:09

Dit projekt er både dyrt og farligt

Der findes masser af videoer der viser processen med 'udvinding af guld fra elektronik'.
Men det er dyrt i både tid og kemikalier, i forhold til den mængde guld du evt. vil kunne 'få ud' af elektronikskrottet.
I alm. dagligdags elektronik er der ikke meget guld, og der kræves enorme mængder skrot for at udvinde en smule guld.

De der har en gevinst ved det, er store kommercielle skrotfirmaer der skrotter i 1000 ton skala, og udvinder guldet i industrielle processer i stor skala.

Køkkenbordskemikerne får sjældent andet end udgifter og forgiftninger ud af deres møje og besvær

https://www.google.com/search?q=how+to+extract+gold+from+electronics&client=firefox-b-d&source=lnms&tbm=vid&sa=X&ved=2ahUKEwjdoKSb8Y7nAhWJxcQBHXZYA90Q_AUoAnoECGgQBA&biw=1920&bih=916

Kommentar
Fra : ThomasCSR

Dato : 19-01-20 11:01

Når så guldet er opløst, er der hundrede andre stoffer også opløste. Guldet er nok det der er mindst af.

Kommentar
Fra : netop

Dato : 19-01-20 12:48

Citat
hvis i har andre metoder vil jeg gerne høre dem

Find dig en fornuftig hobby at gå op i - alt det andet er jo Alkymi og ikke noget du får noget økonomi ud af...

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 19-01-20 15:22
Kommentar
Fra : tino1000

Dato : 19-01-20 21:19

det er kun for at prøve det intet andet
en hobby handler ikke om at tjene penge det koster penge at have en hobby
der er massere af videoer det ved jeg
men amerikanerne kan også købe andre ting som vi ikke kan derfor spurte jeg om nogle her på siden har erfaring med kongevands metoden eller om de kender andre metoder

jeg kan kun bruge information om metoderne

Kommentar
Fra : transor

Dato : 20-01-20 00:21

Guld er et rigtigt ædelmetal. Det vil sige et metal som ikke korroderer og næsten ikke kan opløses.
En skrap syre som saltsyre i forening med en iltende syr som salpetersyren kan dog angribe guld. Det kan kviksølv også. Men kviksølv anset for så miljøfarligt at almindelige mennesker ikke kan købe det i dag.
Syrekombinationen kaldes kongevand. Den opløser langt lettere alle andre metaller og udviler herunder den stærkt sundhedsskadelike NO2.
Herfra og til at stå med en mikroskopisk mængde rent guld er der et stykke vej, som ikke er for amatører.

Det er formentlig lettere under lup og mikroskop at skrabe guldet af. Du kan herved med øvelse sikkert tjene et par kroner i timen, men uden at sætte helbredet overstyr.

Kommentar
Fra : katekismus