/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
frekvensomformer 220v til 3 faser
Fra : jeansgade
Vist : 318 gange
500 point
Dato : 17-01-20 08:57

Jeg har en "speed commander mini 0.25-0.75 kw. Mit spørgsmål er om man, hvis omformer er tændt, kan man så frakoble den tilkoblet motor uden at omformer tager skade. Og det er fordi jeg godt kunne tænke mig at vende to faser med en kontakt, uden at skulle slukke frekvensomformeren.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 17-01-20 09:15

Normalt kan man godt afbryde mellem frekvensomformer og motor.
Det er nok lettere at styre omløbsretningen, ved hjælp af kontrolledninger til frekvensomformeren.
Det kan de fleste frekvensomformere godt klare.

MVH

Kommentar
Fra : jeansgade

Dato : 17-01-20 20:14

Den kan ikke vendes med kontrol ledninger. Det er en ældre sag ??. Og tør ikke ikke satse på at den kan tåle ikke have belastning på når den er tændt...

Kommentar
Fra : transor

Dato : 19-01-20 12:25

Jeg ved ikke med sikkerhed om lige din model kan tåle at køre uden belastning.

Men det er langt hårdere for din konverter at blive tilkoblet en motor som stadig kører med den forkerte omløbsretning i forhold til koblingen.

I øvrigt vil det hele også afhænge af motordata, som du ikke skriver noget om.

Kommentar
Fra : jeansgade

Dato : 20-01-20 08:34

Hvilke indvirkning har motordata på om jeg frakobler de tre faser imellem frekvensomformer og motor ?

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 500 point
Dato : 20-01-20 08:42

Motordata har betydning for strømstyrken. også fasevinklen, som hænger sammen med motordata og belastning, betyder hvad strømstyrken er i forhold til spændingen ved afbrydelsen.
Da det formentlig drejer sig om en asynkronmotor har notdybde og evt startype betydning.

Godkendelse af svar
Fra : jeansgade

Dato : 02-02-20 11:47

Tak for svaret transor.