/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
krybestrøm
Fra : Mike_Wazoski
Vist : 654 gange
100 point
Dato : 09-01-20 10:08

Vi har krybestrøm i køkkenet mellem vask og emhætten, og det er ubehageligt, når man kommer i kontakt med begge dele på sammen tid, men hvad er er krybestrøm?

Og hvordan er det muligt at begrænse eller helt stoppe krybestrømmen i køkkenet?

Kommentar
Fra : Mike_Wazoski

Dato : 09-01-20 10:23

Der er jord på emhætten og et HPFI-relæ ...

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 09-01-20 12:19

Nej, problemet er, at emhætten ved en fejl fra installatørens side IKKE er jordforbundet. Den forbindelse danner du, når du rører ved em hætten og den vask, der igennem vandinstallationen er jordforbundet.
Få det ordnet inden emhættens støjkondensatorer (måske, sandsynligvis ikke) kortslutter og sender strøm igennem dig. HPFI-relæer kan svigte, det ved jeg herfra.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 09-01-20 12:24

For en ordens skyld: Det er ikke krybestrøm, men en ganske ufarlig strøm igennem en såkaldt sikkerhedskondensator i em hættens støjfilter. Den er stor nok til at oplyse en polsøger men alt for lille til at slå dig ihjel - så længe alt virker som det skal.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 10-01-20 01:20

Det kan være krybestrøm . Men ikke mellem vask og emhætte. Krybestrømmen kan være fra en spændingsførende leder og til stel i emhætten. krybestrømme er et resultat af fugt. Kondens i emhætter er ganskenormalt, især hvis man har gryder i gang under den uden at tænde for ventillatoren.

Det kan også være noget andet som gør at du kan mærke noget mellem vask og emhættestel.
Der er flere muligheder.

Emhætten er måske ikke jordforbundet og så kan kapacitiv støm fornemmes hvis en finger glider let over stellet.
Det kan være at emhætten er jorforbundet , og vasken via rørene er jordforbundet;men bare et andet sted.
Det er en almindelig overtro at der findes en "absolut jord". Tværtimod kan der i ekstreme tilfælde komme farlig spændinger mellem steder på jorden med bare en meters afstand .

Derfor er der i nye installationsregler krav om at vasken og mange andre dele skal forbindes til installationens fælles jordforbindelse.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 10-01-20 09:14

Der er med garanti ikke en virksom jord på din emhætte.
Der er flere muligheder
1. Ny installation med jord
2. Prøve at vende stikproppen på emhætten
3. Udligningsforbindelse

Og ja det kan være rigtig ubehageligt og farligt og jeg ville anbefale at få lavet en måling. Så man kan se hvilken spænding det er.

At bare at sige at det er ufarligt unden at have lavet en måling er godt nok verdens dårligste råd.

Det er dog rigtig at der på de fleste hvidevare kan være en lille lækstrøm/krybespænding via kondensatoren

Men det kan være alt fra 0 -230v har været ude på flere sager hvor de har være 60-100V og fordi hpfi/RCD relæet ikke virker

Kommentar
Fra : transor

Dato : 15-01-20 18:13

Citat
Men det kan være alt fra 0 -230v har været ude på flere sager hvor de har være 60-100V og fordi hpfi/RCD relæet ikke virker

Det er dog forunderligt at der kan opstå spændinger fordi et relæ ikke virker.

RCD reagerer i øvrigt ikke på spænding; men på strøm.

Man kan sagtens have 100V mellem to ledere uden at der kan trækkes strøm nok til at aktiverere en RCD.

I øvrigt kan der være en udmærket såkaldt jordforbindelse til emhætten, medens vasken ikke har det. Med moderne plastafløbsrør er det ikke givet hvad en vask kan få af spænding.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 17-01-20 02:16

Nu skal vi jo bare være enige om at det her er en overgang til jord og ikke i mellem 2 ledninger. Da det er normalt at der er 230V/400V i mellem 2 ledninger som går i gennem RCD / hpfi relæet.

Og hvis det er vasken der støder som du skriver er der sku endnu mere brug for elektrikeren kigger forbi for så er der nået galt et helt andet sted.

Og nej det er jo heller ikke farligt at berører et stødhegn/elhegn men det er sku ikke rart.

Der er en god grund til at man nu kraver at man hver gang udføre ændringer på installationen skal teste RCD/hpfi relæet ( det er nok ikke fordi at alle relæer altid virker som de skal)

Lad os blive enige om at det ikke er unormalt at emhætter, vaske, tørre som ikke har jordforbindelse godt kan afgive en spænding/strøm.

Men 1 så kan det for nogle være ubehageligt. Og så bør man gøre nået ved det.
2. Så kan man ikke sidde bag en skærm og sige om “det er normalt og ikke farligt” for er det lige denne brugsgenstand som der er defekt? For der er jo aldrig fejl på nye/eller gamle brugsgenstande

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 100 point
Dato : 17-01-20 10:09

Emsuget er ikke defekt, heldigvis, for så havde du mærket det! Det skal bare jordforbindes, så det kan trække HPFIrelæet, hvis det en gang skulle blive defekt (én af sikkerhedskondensatorerne i støjfiltret kortslutter). Køkkenvasken er i nogen grad jordforbundet; hvor meget afhænger af kommunevandets ledningsevne men rigeligt til at slå en uheldig person ihjel.
Så få fat i en elektriker, du kan stole på på, og få ham/hende til at jordforbinde emhætten. Jeg skrev det med til at stole på, fordi ham knysten, der var her i huset og forbandt nyt køkken IKKE jordforbandt vores emhætte. Uden belastning kunne der måles 108 Volt mellem emhætte og komfurplade, strømmen, der kunne trækkes , var ca. 0,4 milliAmpere, begge dele effektivværdier.
Trods den lave strøm kunne det sagtens mærkes, når man rørte kanten af emhætten med panden.

Godkendelse af svar
Fra : Mike_Wazoski

Dato : 02-02-20 12:40

Tak for svaret pbp_et.