/ Forside/ Karriere / Offentlige / Andet offentlige / Spørgsmål
10  jakjoe 697
Fyrværkeri ? Slagt en hellig ko!
Fra : ingelein
Vist : 583 gange
47 point
Dato : 29-12-19 08:14

Danmark kan komme på verdenskortet med så mange ting, gode som mindre heldige.... altså set gennem mine briller.
Hvorfor kan vi ikke bare HELT FORBYDE NYTÅRSFYRVÆRKERI?
Det er der nogle byer i Tyskland der gør og enkelte butikker i Danmark vil ikke sælge fyrværkeri i år. Med al den snak om klimaforandringer, må det da også batte lidt! .....

I hvert tilfælde koster det også samfundet og sundhedsvæsnet en hel del.
Hvordan starter man en bevægelse, som kan føre til en folketingsbeslutning om at forbyde fyrværkeri. Send hellere pengene til nødlidende i stedet for at futte dem af med stinkende røg og os.
Ingelein

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 29-12-19 11:12

Hvorfor...., Hm... Måske fordi den danske kultur er til kun at træffe de "gode emotionelle" valg og beslutninger.

Når regeringen udmelder 70% Co2 reduktion, er det noget der blot lyder godt, og noget de inderst inde godt ved vi ikke kan nå... Men der lyder godt...

Når, det så er sagt eller skrevet...

At gøre danmark til at forbudsland giver i min optik ikke mening.

Et lille tankeeksperiment hvis man helt fjerner Danmark fra globusen, ville det så gøre nogen virkelig forskel på jordens klima? Jeg tænker der gør lige så meget forskel som at skive noget klogt på KANDU...

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 29-12-19 12:27

Citat
Danmark kan komme på verdenskortet med så mange ting, gode som mindre heldige

Ja, vi vil jo gerne imponere.
Citat
Med al den snak om klimaforandringer, må det da også batte lidt! .....

Det undrer mig meget, vi ikke hører så meget som et kuk, fra klima disciplene.
Men det er måske dem der fyrer allermest krudt af, denne aften. Og gemmer de "gode" meninger til det nye år.

Jeg tænker lidt på en Mr. Sleepvalley. Der tornede mod bil forurening, men selv kørte rundt i en 8 cyl. Land Rover. Nok den mest svinende bil der findes.

Godt nytår.

M.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 29-12-19 15:04

Om Danmark blev 100% CO2 fri mm ville det ikke kunne ses i det store billed. Det er promille . Men vis resten at verden kom ned på samme standart som Danmark nu så havde vi ikke denne snak

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 29-12-19 22:36

Er det ikke totalt spild af penge og ressourcer at fremstille det l...t , p.t. bruger vi jo desuden masser af arbejdskraft på det på Nørrebro. Vi har et dødsfald i familien på grund af en raket, derfor er min holdning ret barsk. Og så bor jeg i nærheden af Seest , hvor en hel bydel sprang i luften for nogle år siden.
Så sæt os dog på verdenskortet med et forbud!
Ingelein

Kommentar
Fra : transor

Dato : 29-12-19 22:57

Kære Ingelin
dumme overdrivelser fremmer ikke sagen.
Der var flere eksplsioner i en engroslager for fyrværkeri, og det havde en voldsom virkning på naboerne og kostede dødsfald i brandvæsenet, som ikke havde begreb om risikoforholdene.

Men det er helt forkert at sige at en bydel sprang i luften.

Med hensyn til klimavirkningen er der næppe nogen effekt af selve fyrværkeriet, men selvfølgelig ved transport og fabrikation.
Der ville være mere grund til at forbyde modetøj og den slags, som er meget værre. Dødsfald på grund af fyrværkeriraketter er yders sjældent. Men dødsfald på grund af bilkørset forekommer desværre ret ofte. Så der ville være mere ræson i at forbyde biler.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 29-12-19 23:01

fyrværkeri gør jo absolut ingen gavn.... tværtimod! så en sammenligning med biler er vist ikke holdbar
Ingelein

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 29-12-19 23:56

transor læs lige denne, det kan du kun blive klogere af: https://da.wikipedia.org/wiki/Fyrv%C3%A6rkeriulykken_i_Seest
Citat
Da det sprang i luften kl. 17:45 ved tre store eksplosioner, fremkaldte det en jordrystelse, der svarer til 2,2 på Richter-skalaen. Eksplosionerne sendte betonstykker, mursten, tagplader og store jerndragere flere hundrede meter væk fra fabriksområdet.

Og denne:
Citat
355 huse fik skader. Af dem var 176 så medtagne, at beboerne ikke umiddelbart kunne vende tilbage. Omtrent 75 huse var så medtagne, at de måtte rives ned og genopbygges.

75 huse kan vel godt kaldes en bydel. Det er ialtfald en stor bydel i byen hvor jeg bor. Og Seest er jo ikke ligefrem en million by.

Så det er altså ikke helt forkert hvad ingelein skriver.

M.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 30-12-19 10:19

tak for de rigtige fakta vedr. Seest ulykken. Transor har vist allerede taget fyrværkeribrillerne på
Ingelein

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 30-12-19 11:00

Citat
kostede dødsfald i brandvæsenet, som ikke havde begreb om risikoforholdene.

Du tror slet ikke, det kunne være fordi, de kastede sig heroisk ind i bekæmpelsen. Følte det som deres pligt, at gå "tæt" på. Brandmænd er udsat for mange livsfarlige opgaver. F.eks. at sende røgdykkere ind i et hus, der måske er omspændt af flammer / sammenstyrtning.

Citat
Beregninger fra en svensk undersøgelse af tungmetaller i fyrværkeri viser, at alene den mængde krudt, der blev fyret af nytårsaften,
vil have afgivet omkring tre tons bly, to tons kobber, 70 kilo krom, en del arsen, cadmium, barium og strontium. Metaller, der i værste fald kan ophobes i kroppen og være yderst sundhedsskadelige.

....og det kan sikkert mangedobles nu. Jævnfør de sidste dages udledninger i København.

At sammenligne forbud mod fyrværkeri og biler, er jo det rene galskab. Tænk lige på konsekvenserne, for samfundet. Ja, ikke sandt, fyrværkeri kan vist godt undværes.

M.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 30-12-19 18:01

Mærkeligt, så tavs transor er blevet, han må have fået noget fyrværkeri i den gale hals.
Gad vide hvilken målestok han regner med.
Ingelein

Kommentar
Fra : transor

Dato : 30-12-19 18:25

tavshededebn skyldes kun at jeg har været væk og ikke set på kandu et stykke tid.

det var jo ikke de 75 huse som sprang i luften. Så det er da forkert at sige at bydelen sprang i luften.

Hverken brandmændene eller deres indsatsleder havde begreb om risikoen. eller s var det ikke gået så galt.

Erfaringerne med en lignende sag med et fyrværkerilager i Holland burde ellers være bekendte.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 30-12-19 18:34

De mange metaller er det da ikke så godt at få spredt. De bruges kun til at farve raketstjernerne med - og opskud fra batterierne. De store krudtmængder er også kun i de store raketter.
dengang man hovedsageligt brugse knaldfyrværkeri , sole og lignende, var der meget mindre krudt og næsten ingen tungmetaller.
Knaldfyrværkeriet er i virkeligheden ikke så farligt.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 30-12-19 19:15

Nu er det ikke mit spørgsmål, så jeg burde måske tie. Men da det var mig der fandt frem til de 75 huse, vil jeg gerne lige kommentere.

Stædighed kan være en god ting transor. Men her prøver du tydeligvis at redde dig i land fra gyngende grund. Du er nu ude i noget flue knepperi, for mig at se. Pinligt. Jeg tror vi andre godt forstod, hvad Ingelein mente.
"Sprængt i luften, eller ødelagt af sprængstof". Det kommer vel ud på eet.

Sprænger man en gammel mølle eller et eller andet gammel tårn/bygning, farer den jo heller ikke 100 meter op i luften.
Citat
Hverken brandmændene eller deres indsatsleder havde begreb om risikoen. eller s var det ikke gået så galt.

Var du med til at evaluere ulykken bagefter ???

M.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 31-12-19 01:40

Ja Den ulykke har jeg været involveret i på flere måder.

Hvis brandvæsenet havde kendt risikoen havde de ikke angrabet branden i containeren på den måde. Den reelle risiko ven brand i en container med fyrværkeri var desværre kun kendt af ret få personer.
Nu skulle man tro at alle vidste det. Men desværre er det ikke gået op for styelsen, som i dag forlanger at butikkernes lager skal være i stålcontainere.
det giver mulighed for voldsomme eksplosioner med udslyngede tunge ståldele.

Hvis fyrværkeriet ikke var raketter med store drivladninger og voldsom knaldeffekt, ville risikoen være mindre. Risikoen for masseksplosion ville heller ikke være der ,hvis lageret var i et telt eller lignende , som ikke kan opbygge et højt tryk, inden det går i stykker.

Det der fik mig til at reagere var at Irmelin skrev at en bydel sprang i luften. Hvis hun havde skrevet at den var sprængt , som du gør det til, betyder det jo noget andet.

Der er væsentlig forskel på springe og sprænge.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 31-12-19 10:01

Jeg tror desværre at de mennesker i Seest , som var berørte af ulykken er ret ligeglade med om det bliver kaldt det ene eller det andet. Det bliver ulykken ikke mindre af. Og så din bagklogskab.. Desværre kender jeg ikke Irmelin, men man kan jo tage fejl af så meget.
Ingelein

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 31-12-19 10:33

Ja ja, "springe eller sprænge" nu bruger jeg mest daglig tale og vendinger, som de fleste nok kender til.

Jeg er ikke den store sprog forsker, så jeg må hellere klappe i. (ikke at forveksle med at klappe i hænderne).

Hvad så med spørgsmålets ordlyd: Ta` til Indien for at slagte en hellig ko ?? Det mener Ingelein nok ikke.

Nu tror jeg vi er ude i noget "galoperen på stedet".

Dine bemærkninger om fyrværkeri i telt kontra container, lyder meget rigtig.
Men det mest rigtige er, at det slet ikke var der. Hvorfor skal vi have små atom bomber parkeret, både her og der.

Er spændt på om København kommer i krigstilstand, i aften/nat. Her bliver brandvæsenet nok sat på prøve igen....med livet som indsats.

M.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 31-12-19 18:10
Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 31-12-19 18:52

Kære Mosebaek
Tak for linket til den gruopvækkende artikel. Så kan alt andet være ligegyldigt ævl. Lad os blive fri for fyrværkeriet - Kan vi ikke det - kan vi pakke sammen i klimakampen. Send hellere pengene til nødlidende end op i luften.
Vi havde købt 6 geder til vores børnebørn i julegave. De fik såmænd det samme som i de forgangne år, men jeg har altid camoufleret en pengegave ved at købe en eller anden ligegyldig ting og den ligegyldige ting blev en ged i år.
Vi var meget spændte på, hvad børnebørnene (alle over 19 år) ville sige til det, men de blev rigtig glade.
http://strikinge.blogspot.com/2019/12/ged-gr-godt.html
Godt nytår - til dig og din viv.
Ingelein

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 01-01-20 00:08

Mange tak. Også godt nytår til dig og gemalen. Rigtig godt fundet på, med geden. Ja, bare man har en kreativ hjerne....

Vor yngste søn rejser her efter nytår op til Chiang Mai. Et fattig område i Nord Thailand, til hans planfadder "datter" og familie.

Første gang var hun lidt betuttet, over at se denne her store nordbo. Hun var bange for at han ville bortføre hende til Danmark. Men de faldt nu vældig i hak, senere.

Hun var en fem-seks år dengang. Vi tænkte på at donere en skilling, til hendes brødre. Men det må vi skam ikke. Der er strenge regler,i "Plan fadder".
Lige et par billeder, af Sunisar med familien. Man kan godt se vi nordboer, er mere velnæret. Og at de bor ret primitiv.
https://ibb.co/khGfv0P
https://ibb.co/MMJ84Cf

Så er vi i 2020. Med alt hvad det indebærer.

M.

Accepteret svar
Fra : Mosebaek

Modtaget 47 point
Dato : 01-01-20 18:08

Virkelig en imponerende blog du har der. Med de kunstneriske evner, står jeg af. Selv lært ??

Jeg kom til at tænke på, mens det bragede løs i alle verdenshjørner, at det må være menneskets mest barnlige instinkter, der træder frem sådan en aften. Jeg gad ikke engang gå ud at kigge, på "det flotte show".

Så sætter jeg langt mere pris på en flot mørk stjerne himmel.

Så lige, at der efter en stor menings måling, er der flertal i befolkningen for at forbyde krudt salg til private.

Læste om en vestjyde, der havde brugt 80.000 kr. på nytårs skyts. Ak ja, man må håbe han bliver færdig udviklet på et tidspungt.

M.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 01-01-20 19:20

Ja, jeg ønskede også i et indlæg på FB at fyrværkeri skulle forbydes ved lov. Det var et indlæg fra politirapporten / Sydjylland. Der var en venlig mand som dertil svarede : smatso!

Tak for ros til min blog. Det er ikke altid jeg får gjort noget ved skriveriet, så havebloggen fylder mest. Jeg har dog et Nytårsforsæt om at melde mig ud af en 3-4 FB grupper. Den tid kan jeg bruge bedre i min have.

Ja, jeg gad heller ikke gå udenfor for at se folk svine med deres penge i vores natur. Det må iøvrigt også være traumatisk for mange, som kommer fra krigszonernes “fyrværkeri”.

Iøvrigt er der underligt tavst om emnet her på KANDU.
INGELEIN

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 01-01-20 19:42

Iøvrigt tak for billederne af din søn hos Plan-fadderbarnet i Thailand. Hvor har vi det godt herhjemme. ..... Ja, jeg er selvlært, men har dog været designer på Gutenberghus i mere end 20 år. Jeg kunne faktisk leve af min kreativitet. Og hvor kommer den fra? af nød i krigsårene.
Ingelein

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 01-01-20 20:34

Citat
Og hvor kommer den fra? af nød i krigsårene.

Må indrømme at jeg tænkte med det samme, at der nok var en sammenhæng der.

Dengang måtte folk hjælpe sig selv. Måtte gå igang, hvid de ville overleve.

M.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 03-01-20 01:06

Først skal jeg bede ingelein undskylde at jeg kom til at skrive navnet helt forkert.

Så var der igen en helt misvisende sammenligning med atombomber.

når man bruger den slags ord og sammenligninger fører det kun til at folk fuldstændig misforstår alting.

Jeg vil bestemt ikke forkleine faren ved at det nye luftfyrværkeri, som kan give voldsommere ulykker end dem man kendte for 50 år siden. En stor og lovlig raket, der eksploderer i stedet for at skyde op, har en virkning på omgivelserne som er værre en nogen af de allerstørste kanonslag, som kunne fås dengang. Den indeholder mere krudt og tilmed en funktion hvor der spredes stjerner langt omkring.
Jeg kender en som engang fik sådan en stjerne ned i sin ene gummistøvle, og blev slemt forbrændt.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 03-01-20 08:38

Transor.... hvor læser du noget om atombomber?
Jeg er i familie med en 2 årig dreng, som fik en raket i brystet affyret af en 16 årig dreng. Den lille dreng døde .Det er over 12 år siden vi en nytårsnat fik den opringning. Hjælper det på forståelsen ?
Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 03-01-20 08:41

Desværre er det en af de ting her i livet som jeg aldrig glemmer og derfor har fortrængt, så her er facts
https://politiken.dk/indland/art4872045/17-årig-dømt-for-at-affyre-dræbende-raket-mod-toårig
Ingelein

Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-01-20 10:55

Det var Mosebaek som skrev

Citat
Men det mest rigtige er, at det slet ikke var der. Hvorfor skal vi have små atom bomber parkeret, både her og der.

Det er ham som "bruger daglig tale" og ikke kender forskel på om et hus er lavet af krudt og selv springet i luften , eller om det bliver sprængt af en hændelse udenfor huset.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 04-01-20 11:10

Ja, jeg bruger "daglig tale". Endda Thybo mål.
Der er jo også noget der hedder "overført betydning", og at læse "mellem linjerne".

Jeg tror mine skrivninger, forstås af de fleste nogenlunde "skrift kloge". Ellers må vedkommende, be`r om en oversættelse. Så skal jeg forsøge på køvenhavnsk.

M.

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 04-01-20 11:30

Tak for svaret Mosebaek.
Utroligt at ikke flere har interesse i emnet. Hvis vi ikke en gang kan blive fri for dette unødvendige fyrværkeri, som både koster liv, førlighed for nogle, for slet ikke at tale om de mange følgeskader på mennesker, dyr, naturen, klimaet og at der er nogle, som tjener på vores dumhed, så tror jeg virkelig at fyrværker er en hellig ko i dette land. Måske vågner vi op, når andre lande forbyder det. Jeg tror efterhånden at vi to er sjældne eksemplarer. God weekend

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 04-01-20 17:23

Selv tak, ingelein.
Citat
Jeg tror efterhånden at vi to er sjældne eksemplarer.

Mon ikke begge ægtefæller er enige. Min er. Så er antallet jo pludseligt fordoblet.

Jeg tror det kommer ad åre. Miljø forkæmperne kan simpelthen ikke blive ved med at sidde dette svineri overhørigt. Man skulle tro, hende svenske Greta Thunberg, ville få øje på det.

Men vi ved jo godt, pengemagten er stor. Så længe der er denne enorme fortjeneste på skittet, bliver det nok ikke lukket ned, lige i eet hug.

M.