/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Led pærer.
Fra : Mosebaek
Vist : 339 gange
200 point
Dato : 22-12-19 20:00

Vi er udsat for en mærkelig fænomen, mener jeg.

Vi har to led-pærer i gangen. Begge går gradvis ned i lysstyrke. Nu lyser de nok kun med halvdelen, af det de gjorde før.

Spørgsmålet er, kan led-pærer blive "slidte" ?? De er kun ca. to år gamle.

Jeg kunne forstå, hvis de "sprang" på et tidspunkt. Men nedsat lysstyrke synen jeg er mærkeligt.

Vores el installation, fungerer iøvrigt udmærket, incl. øvrige lamper.

M.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 22-12-19 21:51

Enten er der en fejl i installationen, så der er et uopklaret spændingsfald i ledningssystemet, eller også er de ved at dø. Det sidste lyder for mig uforklarligt, da stort set alle LED-fabrikanter lover levetider/"brændetid" på 50 000 timer svarende til 6 år uafbrudt.
En enkelt mulighed: Kan lamperne slippe af med varmen??? Opvarmning sænker lysudbyttet på det groveste!

Kommentar
Fra : transor

Dato : 23-12-19 00:58

Man lover måske mange tusinde timers liv, men det er ikke alle,som holder det.
Der er normalt en elektronisk forkoblingsenhed i soklen. den kan skades, hvis fatningen ikke giver ordentlig køling.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 23-12-19 11:18

Citat
En enkelt mulighed: Kan lamperne slippe af med varmen???

Lamperne er monteret direkte på lofts panelerne, med en rund stål plade.
I aftes tog jeg skærmen/kuplen af. Mærkede grundig på omgivelserne. Der var næsten INGEN mærkbar varme.

M.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 23-12-19 15:05

Skift den ene lampe og tjek forskellen. Alternativt få fat i en nabo. der har et multimeter, så han/hun kan se, om der er korrekt spænding på lampestedet. Så mangler du lige at fortælle, om det er 230 Volt lamper eller med transformator.

Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 200 point
Dato : 25-12-19 10:32

Skru lampen ud og flyt den til et andet sted, så finder du ud af om det lampen eller din installation der har et problem.

Selve LED delen går sjældent i stykker men, den elektronik der puttes i lamper er ofte at forskellig kvalitet. Købte selv nogle lamper til badeværelse, hvor der var vedlagt LED lamper, der alle døde inden de havde brændt 500 timer...

Tror ikke det er slid, men et dårligt produkt.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 25-12-19 18:13

Jeg har nu gennemført en epokegørende, videnskabelig undersøgelse om brugen af LED pærer.

Afhandlingen viser klart og tydeligt, at en LED pære kan slides. Undersøgelsen bestod i at afmontere en LED pære, med aftagende lys gengivelse, og montere en ny samme sted.

Den "nye", som endda har været i brug andet sted, lyste med det samme helt anderledes kraftig.

M.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 25-12-19 23:28

Præcis som jeg skrev til dig Dato : 23-12-19 15:05

Godkendelse af svar
Fra : Mosebaek

Dato : 26-12-19 16:57

Tak for svaret Benjamin.Hansen.
Citat
Tror ikke det er slid, men et dårligt produkt.

Det er Philips led 7 W. De er fra 28-1-2018. 697 dage gammel. Brænder måske 5 timer dagligt= 3.485 timer. Der er jo et stykke vej op til 15.000 timer.

Philips er måske heller ikke det bedste.

M.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 26-12-19 17:08

Det ved jeg ikke, men de er ikke pengene værd.