/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Varmepumpe - filter
Fra : abbaba
Vist : 305 gange
100 point
Dato : 21-12-19 01:52

Kan det passe at en varmepumpes, indendørs filter (kulfilter) kun er ca 15 x 15cm

Der står ikke meget om kulfilter i manualen, kun at der er plads til et ? ekstra filter

Kommentar
Fra : transor

Dato : 21-12-19 05:48

Det kommer vel meget an på hvad den varmepumpe skal bruges til.
Og også hvor det filter skal sidde og gøre godt for.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 21-12-19 08:04

Normalt bruges der kun kulfilter til udsugning af mad os model nr på varmepumper?

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 100 point
Dato : 21-12-19 15:36

Det kan fint passe. Kul filtre, pollenfiltre og lignende i varmepumpers inddele tager oftest kun mellem en 1/8 del og det halve af den passerede luft. Men pga den relativt store luftcirkulation der jo er ren recirkulation giver det et eller andet. Men som med emhætter er dimensioneringen så ringe så funktionen er der kun i begrænset tid. Kulfilter virker som en absorbent og reagerer ved at gå i forbindelse med de molekyler det nu kan. Dvs når det er mættet, er det færdigt og skal ud. Det siger sig selv at sådan et lille filter kun har en begrænset effekt. I øvrigt dybt latterligt at man sætter det på emhætter. De virker ringe og tillader passage af alt hvad der kan give dig lungekræft. En recirkulationsemhætte, vil være særdeles ulovligt at opsætte i et skolekøkken. Der gælder arbejdsmiljølovningen nemlig.

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 22-12-19 03:14

Ok, åbenbart et slagsargument, at der kan sættes filter på.
Troede nu heller ikke at så lille et filter kan rense ret meget.

Godkendelse af svar
Fra : abbaba

Dato : 22-12-19 03:14

Tak for svaret 3773.