/ Forside/ Karriere / Offentlige / Selvangivelse / Spørgsmål
10  Busken 360
Kontoplan erhverv uden privat
Fra : ljtma
Vist : 466 gange
195 point
Dato : 17-11-19 12:50

Har lige set at en solgte sin 4 lejligheds ejendom, og fik en stor skatteregning for tilbageholdt skat.
Hvorfor?
Hvem har forstand på at opstille en kontoplan for 1 udlejningsejendom med 4 lejligheder men som jeg gerne vil undgå at blande min private indtægt ind i.
Jeg har 1 bankkonti for alt vedr. huset og 1 for mig privat.
På huset bogfører jeg også egen lejeværdi samt de beløb jeg hæver, som jeg modposterer i passiver hvor jeg har oprettet en konto for mine mellemregninger.
Problemet kan være hvis jeg har håndværkerfradrag på mit private sommerhus eller tager et job osv.
På selvangivelsen for virksomheder krydser jeg ikke af ved kapitalindkomst (mener jeg det hedder) for jeg tror, det måske er der man senere får regningen på tilbageholdt skat ved salg/overdragelse til sit barn

Kommentar
Fra : netop

Dato : 17-11-19 16:20

Du kunne jo kontakte en revisor...

Så er dette spørgsmål vist også klar til at blive annulleret...

Spørgsmål
- Ubesvarede   1
- Besvarede   5
- Annullerede   12
- Slettede    0
Ialt   18

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 17-11-19 16:32

Det er næppe "tilbageholdt skat", men snarere genvundne afskrivninger.

Enig, kontakt revisor, når nu din viden er så begrænset omkring det, du laver.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 17-11-19 17:49

Så er dette spørgsmål vist også klar til at blive annulleret...

Spørgsmål
- Ubesvarede 1
- Besvarede 5
- Annullerede 12
- Slettede 0
Ialt 18

Kommentar
Fra : ans

Dato : 17-11-19 17:57

Det har en revisor

Citat
Hvem har forstand på at opstille en kontoplan for 1 udlejningsejendom med 4 lejligheder men som jeg gerne vil undgå at blande min private indtægt ind i.

Det er sgu da for dumt, at administrere en udlejningsejendom, uden kyndig vejledning.
Betal det det koster, at være på rette vej.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 17-11-19 22:57

Find dig en revisor. De penge er rigtig godt givet ud til de rette fif og korrekte råd.
https://www.ageras.dk/

Kommentar
Fra : netop

Dato : 17-11-19 23:57

en taabe kan spørge (om) mere, end ti vise kan svare paa

Accepteret svar
Fra : vic200

Modtaget 195 point
Dato : 18-11-19 09:37

Du skal ikke have den store kontoplan. Jeg har haft udlejning af lejligheder, værelser samt 1 hus i over 15 år uden at have en dyr revisor. Du skal bare holde styr på dine indtægter (husleje) og så dine udgifter, forsikring, ejendomsskat, reparationer m.m. Når året er omme trækker du udgifterne fra lejeindtægten og så får du et overskud som du skriver på selvangivelsen i rubrikken overskud/underskud af firma.

Godkendelse af svar
Fra : ljtma

Dato : 19-11-19 20:35

Tak for svaret vic200.