/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Andet uddannelse / Spørgsmål
10  granner01 525
skal der komma foran ??
Fra : noiss
Vist : 502 gange
20 point
Dato : 06-11-19 10:33

Jeg kommer lidt i tvivl her.

1) af hensyn til xxx, ligesom betingelsen xxxxx

Her vil jeg gene sætte komme, men det er jo ikke korrekt, idet der ikke er et udsagnsled og grund led såvel før som efter kommaet.

2) xxxx, sagt på en anden måde - situationen skal være tilspidset xxx

Her vil jeg også gerne have komme foran "sagt", men det er vel ikke korrekt i forhold til kommareglerne, men det lyder nu mest korrekt at sætte et komma der.

Selv synes jeg, der skal være komma, men følger man kommareglerne, skal der ikke være komma. Hvad siger I

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 06-11-19 17:51

Der er jo ingen der siger, hvilke grundregler du skal følge. Jeg sætter gerne pausekommaer, hvis det letter forståelsen af det skrevne.
Ingelein

Kommentar
Fra : transor

Dato : 07-11-19 00:00

Det kan være at ingelin følger sine egne særskrevne regler. det må hun også i privatlivet. Men i skolen og i offentligt støttede organisationer skal man i følge loven følge retskrivningsreglerne.
for kommasertning er der to tilladte hovedprincipper, som begge er gammatiske. pausekommaer a la ingelin er ikke tilladt.
Den ene metode er komma (eller punktum, kolon eller semikolon efter hver sætning. Det er den nemme måde.
Men sprognævnet anbefaler den anden måde. at man kun sætter komma mellem ledsætninger. Den metode kræver at man kan skelne mellem hovedsætninger og ledsætninger. Det er straks sværere.
En sætning skanl mindst have et udsangsled, og som regel også et grundled .

Eksempel på den lette metode :
Giv agt, der kommer tog.
Læg mærke til at hovedsætningen ikke har grundled.
Ak ja selv om der kun er grammatiske kommaer er det ikke spor let.
Det var den anbefalede mertode.

Læs mere på sprognævnets hjemmeside.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 07-11-19 00:55

Selvom jeg er gammel og fra før de nye retskrivningsregler, en gang i midten af forrige århundrede, har jeg alligevel været på kommasætningskursus hos Henning Skårup for måske 30 år siden! og her lærte jeg om pausekommaet, som ikke er min egen private regel. Læs selv https://www.folkeskolen.dk/23676/det-nye-komma-
Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 07-11-19 01:00

Jeg glemte at skrive at pausekommaet er revideret og kaldes enhedskommaet efter de nyeste regler. Derfor det store miskmask på dette område.
Ingelein

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-11-19 12:42

Pausekomma?

IORDEN.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : transor

Dato : 07-11-19 18:14

Nej man indførte for en del år siden "ny komma". Det var alt for sværtfor folk at finde ud af.
der for må man nu alternativt sætte komma mellem alle sætninger.
dertil komma lkommaer ved opremsninger og lignende specialtilfælde.
Pausekommaet fra for 30 år siden er ikke tilladt mere, undtagen for private som kan skrive, som de vil

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 20 point
Dato : 07-11-19 18:18
Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-11-19 19:43

Ps. Måske er jeg 'gammeldags?' men jeg ville da godtage konstruktion 2.) som indskudt sætning:

Citat
xxxx, sagt på en anden måde - situationen skal være tilspidset xxx

..altså:

xxxx, sagt på en anden måde, situationen skal være tilspidset xxx

..evt. :

xxxx, sagt på en anden måde; situationen skal være tilspidset xxx

Ps. Jeg sætter mine komma' og andre tegn, som jeg vil! Tegnsætning er til; for at tilføje subtile nuancer og kolorit i (skrift-)sproget. Meget: Berigende.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : transor

Dato : 08-11-19 01:42

Kære molokyle.
Du må stave og sætte tegnhelt som du vil. Bare du ikke er skolelærer eller gør det for offentlige midler. Men det er nu praktisk at følge retskrivningsreglerne; ellers kommer vi ud i skreven dialekt som kan føre til misforståelser.

Godkendelse af svar
Fra : noiss

Dato : 16-12-19 18:16

Tak for svaret transor.