/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Skrotte Bærbar
Fra : gwh
Vist : 535 gange
100 point
Dato : 03-11-19 15:49

Hej
Er der en der vil hjælp mig let og forståligt (ikke pc nørd hvordan sletter jeg min gamle XP bærbar før jeg skrotter den ? Der er intet jeg skal gemme.
Mvh.gwh

Kommentar
Fra : netop

Dato : 03-11-19 17:40

Du følger blot brugsanvisningen:

https://prokumo.dk/saadan-sletter-du-din-harddisk/

Kommentar
Fra : netop

Dato : 03-11-19 17:43
Kommentar
Fra : netop

Dato : 03-11-19 17:44
Accepteret svar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Modtaget 100 point
Dato : 03-11-19 18:03

Hvis du ved hvordan du piller harddisken ud så kan du gøre det. Disken kan du enten bruge som en ekstern disk eller du kan pille skruerne ud, åbne den, og ødelægge skiverne ved at ridse dem og b anke dem i stykker med en hammer. Så er der ihvertfald ingen der kan genskabe dataene. Dette forudsætter selvfølgelig at der ikke er nogen som skal overtage din bærbare.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 03-11-19 22:40

i XP ville jeg åbne en CMD og så "format c:"

Men så kan du ikke starte XP mere.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 03-11-19 23:07

En simpel formatering giver ikke en effektiv sletning af disken. Man kan sagtens genskabe indholdet af disken bagefter, ret let endda.

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 04-11-19 08:14

Et par kast ned på en flise burde klare dit problem.
Husk det samme med dine Ram, de kan også indeholde data.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-11-19 10:17

Alle harddiske kan genskabes.....................basta.

Men de kan som regel pilles ud og fysisk destrueres.
Så hvis du vil det må du lige fortælle hvilken computer du har.
Hvad hedder din computer navn og model. (det står på bagsiden)

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 04-11-19 10:22

Citat
Husk det samme med dine Ram, de kan også indeholde data.

SLUDDER! Alle data i RAM er helt væk efter et meget lille brøkdel af et sekund efter at strømmen er slukket!

Grunden til at data på en harddisk kan genskabes er dels at man ved sletning og formatering kun sletter i diskens indholdsfortegnelse, og dels fordi at disken grundliggende er et analogt medie, en båndoptager med et dårligt slettehoved. Det sidste er årsagen til at laboratorier som Ibas kan genskabe data som har været overskrevet flere gange. Det første er årsagen til at det er muligt at genskabe data fra USB-nøgler og SD-kort.

For 40-50 år siden var der dog en type RAM - ferritkernelagre - som kunne bevare data når strømmen var slukket, men disse bruges slet ikke mere. De ville fylde et stort hus hvis de skulle erstatte et enkelt RAM-klods i en PC.

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 04-11-19 10:34

Læste ellers et sted, at data kunne genskabes fra Ram, men det kunne måske være en læse fejl?
Artiklen handlede netop om ophug/ genbrug af gamle pc og printere, hvor der blev advaret om samme.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 04-11-19 10:51

Citat
Læste ellers et sted, at data kunne genskabes fra Ram, men det kunne måske være en læse fejl?

Enten det eller også en skrivefejl fra forfatterens side. Desuden så er det ikke alle artikler af den slags som skrives af folk som har forstand på tingene.

Jeg kommer i tanke om at der er noget som hedder NVRAM, disse fungere nogenlunde som FLASH-memory, men disse bruges sjældent i en PC, og gemmer ingen følsomme data. Det gør der heller ikke i maskinen lille CMOS-RAM som strømforsynes fra et litium batteri når maskinen er slukket. CMOS-RAM'en gemmer alene maskinens grundlæggende konfiguration som kan indstilles i BIOS-opsætningen.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 05-11-19 23:10

De fleste mennesker har ikke noget på ders computer som er interessant for fremmede. Så ud fra den filosofi kan du tage det helt roligt.
Hvis du er læge med patient data eller af en anden særlig proffesion med følsomme data, har du sikkert adgang til en organisation med kyndige folk. kryptering i det daglige er en måde. Ellers skal harddisken ud og formatetres med en hammer på en huggeblok.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-11-19 19:55

DBAN : https://dban.org

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : gwh

Dato : 13-11-19 23:28

Hej tak for alle svar men det der med link er jeg ikke så god til, fatter meget lidt af det. Nu har jeg skildt den bærbar ad og taget noget ud der hedder DISK DREV og et print kort, aner ikke om det er det jeg skal tage ud ? pc er smidt i elektronik affald, MEN hvad gør jeg nu med det jeg har taget ud af den ?

Godkendelse af svar
Fra : gwh

Dato : 29-11-19 00:58

Tak for svaret Soren_Steen_Nielsen.