/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Andet telekom. / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 810
Spam rapportere til DHL
Fra : ingelein
Vist : 394 gange
50 point
Dato : 02-11-19 08:41

Hej
Jeg får mange spam eller phishing mails fra DHL. Senest har jeg købt blomsterløg i Holland og så kom jeg i tvivl om hvilket firma de sender med, da jeg straks efter fik en formodet spam mail fra DHL. Jeg spurgte og de sender med DPD. (Deutscher Paket Dienst). Så blev jeg nysgerrig og ville vide, hvad DHL står for. Fandt ikke ud af det, men på deres hjemmeside opfordrer de til at man ikke videresender, men sender spam mailen til dem. Jeg blev ikke klog på, hvordan jeg gør det.
Kan nogen fortælle mig det. DHL skriver at afsenderen af spammailen ikke fremgår, når man bare https://www.logistics.dhl/dk-en/home/footer/fraud-awareness.html
Ingelein

Kommentar
Fra : netop

Dato : 02-11-19 08:47

Klart nok...

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 02-11-19 09:07

Tja, i min alder er livet for kort til svar. Så jeg blacklister netop NETOP.
INGELEIN

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-11-19 09:51

Oversættelse fra dit eget link:

Citat
Lokal alarm
Forfalskede e-mails med DHL-navn og / eller logo ses i mange forskellige versioner.
For nylig har falske tekstmeddelelser ramt brugere af DHL-tjenester, og de indebærer stort set de samme risici som den falske e-mail-adresse.

Uanset om det er e-mail eller tekstbeskeder, sendes de ikke af DHL, de sendes af af en tredjepart ved hjælp af DHL-navn eller logo på en uautoriseret måde.

Disse meddelelser omtales ofte som "SPAM", "phishing" eller "spoofing", og i løbet af det sidste år er antallet af disse svigagtige meddelelser steget dramatisk.

De kan fremstå meget troværdige med DHL-navn, logo og andre DHL-varemærker, farver osv., Og hver uge introduceres nye svindel.

Fælles for e-mails såvel som tekstbeskeder er, at de:

- Har vedhæftede filer, der kan indeholde vira eller malware, der kan skade din computer eller smart telefon,
- Indeholder ugyldige hyperlinks.

Hver dag modtager DHL mange forespørgsler om falske e-mails og tekstbeskeder, og det er ikke muligt for os at beskrive hver eneste af dem.

Vær opmærksom på, at DHL:
- kun sendte e-mail fra mailadresser, der slutter med "@ dhl.com".
- beder aldrig om dine kortoplysninger, kontonumre, adgangskoder og lignende via mail / tekstbeskeder.

Disse meddelelser er ikke blevet sendt af DHL, og vi anbefaler, at du sletter dem uden at åbne nogen vedhæftede filer eller klikke på et link.
Hvis du ved et uheld har åbnet en vedhæftet fil, anbefaler vi, at du kører en fuld viruscheck på din maskine.

DHL kan ikke påtage sig ansvar for tab, der opstår som følge af sådanne svigagtige aktiviteter.

Ønsker du at informere DHL om falsk mail, vedhæft venligst den falske mail, til en ny e-mail og send den til: spam@dhl.com .
Det er vigtigt, at du ikke bare videresender den falske mail, da vigtige oplysninger om afsenderen går tabt.

Forvent ikke at få nogen feedback på mails sendt til spam@dhl.com .

Mails sendt til spam@dhl.com vil alle blive undersøgt, og information om nye vira eller malware vil blive sendt til producenter af antivirusprogrammer, så de kan udvikle en kur mod det.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 02-11-19 09:57

De beder om at sende mailen med en metode som jeg heller ikke har brugt nogensinde. Men jeg ved at man kan gemme en e-mail på maskinen i et bestemt filformat. Hvordan afhænger af mailprogrammet. Det de beder om er at man så vedhæfter denne fil i en mail som man så sender til dem.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 02-11-19 09:59

Tak for oversættelsen. Jeg har pløjet mig igennem teksten på engelsk, men denne oversættelse er fin. Jeg ved dog stadigvæk ikke, hvordan jeg rent praktisk vedhæfter den modtagne fil (ipad) . Hvordan vedhæfter jeg den modtagne mail?
Ingelein
.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-11-19 10:03

Der er jo en adresse spam@dhl.com som vel kan bruges.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 02-11-19 10:09

Tak, men læs, hvad Soren_Steen_Nielsen skriver om HVORDAN man skal sende mailen. Det er der humlen ligger begravet.... for mig.
Ingelein

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-11-19 10:21

Jeg ville ikke åbne sådan en mail, men videresende den til DHL.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 02-11-19 12:27

Du skal vælge Videresend i dit mail program og sende den til spam@dhl.com

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 02-11-19 12:44

DHL beder jo netop om at man ikke videresender, men vedhæfter mailen! Iøvrigt sletter jeg alt det jeg ikke kender og jeg ved jo, hvornår jeg har bestilt eller købt en vare, så da netop DHL MAILEN RAMMER MIG, SPØRGER JEG HOS FIRMAET, HVEM DE BRUGER SOM TRANSPORTØR OG DET VAR IKKE DHL.
Ingelein

Accepteret svar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Modtaget 50 point
Dato : 02-11-19 13:48

Jeg har netop søgt rundt i mit eget mailprogram (Incredimail) og fandt et punkt under "Filer" som hed "Save as". Her kan man gemme mailen som en .eml fil. Du kan formentlig gøre noget tilsvarende i mailprogrammet på din Ipad. Denne fil kan du så vedhæfte (Attachment) en mail som du sender til spam@dhl.com. Så har du gjort præcis som de beder om.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 02-11-19 14:11

Tak for svaret Soren_Steen_Nielsen. Jeg har også tænkt at jeg kunne hente DHL mailen fra webmail til min Pc og gemme den som fil . Men vil jeg overhovedet gemme sådan en spam fil, selvom jeg ikke åbner den?
Ingelein

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 02-11-19 14:22

Du behøver jo kun at have den liggende i den til det tager dig at sende mailen til DHL. Bagefter kan du jo blot slette den.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 02-11-19 15:18

Jeg frygtede for at få noget snavs ved at gemme filen.
Ingelein

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 02-11-19 16:00

Det er fuldt forståeligt. Men for at et virusbefængt fil kan smitte så skal den kunne eksekveres. I Windows verdenen betyder det at den skal have filendelsen .com, .exe. .bat, .vbs. Filer med endelser som .txt. doc, .elm og stort set alle andre kan ikke eksekveres, og er derfor sikre. Jeg er ikke helt klar over hvad der skal til i IOS verdenen, men i Linux verdenen er det helt anderledes. Og selvom at man gemmer en smittefarlig fil på maskinen så smitter den først når den aktiveres, det vil i Windows typisk sige at man dobbeltklikker på den. Så hvis man tænker sig om og passer på så kan man roligt gemme filen på maskinen, sende den, og slette den igen straks efter.

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 06-11-19 08:51

Tak for svaret Soren_Steen_Nielsen......