/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Oliefyr ud - hvad ind?
Fra : lgs
Vist : 369 gange
500 point
Dato : 20-10-19 22:25

Jeg har et ca. 140 år gl., rimeligt velholdt bindingsværkshus. Skulle det bedømmes af en ejendomsmægler hvad angår isolering, ville det nok stå til et E eller F, altså lavt. Opvarmning: oliefyr og brændeovn. Oliefyret er vel 30 år gl. og har jeg dømt til udskiftning - næste år.
Har derfor snuset lidt rundt på nettet og er efter udelukkelsesmetoden havnet på naturgas som den varmekilde, jeg finder mest fornuftig.
Jordvarme frister p.g.a. grundens/havens kraftige skrånen opad fra huset ikke. Vrøvl?
Varmepumpe frarådes - efter hvad jeg mener at kunne se på nettet - til et dårligt isoleret hus og en grundig isolering fra nederst til øverst orker jeg ikke.
Fjernvarme er ikke nået til vort område - endnu.
Derfor synes naturgas at være det, jeg skal satse på især da ledningen løber lige uden for huset.
Hører gerne jeres mening.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 21-10-19 04:37

Hvis der er naturgas tilgængelig, så mener jeg at man skal anvende gas frem for oliefyr.

Ved at skifte et 30år gammel oliefyr ud med et moderne gasfyr, vil give dig en god besparelse, samtidig er du fri for at få fyldt olie på tanken.
Besparelsen er endnu større hvis du køber et fyr som kan natsænke temperaturen om natten og iløbet af dagen, hvor huset måske står tomt.

Ville ikke betænke mig ret længe for at vælge en gasløsning.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 21-10-19 08:43

Varmepumpe jordvarme.

Accepteret svar
Fra : Mosebaek

Modtaget 500 point
Dato : 21-10-19 11:40

Jeg vil også til enhver tid, anbefale gas. Og ikke mindst Vaillant, med deres mange års erfaringer, med gasfyr. Vi fik vores første anlæg for 26 år siden.
Skiftede til den nye kondenserende fyr, sidste år. Og kan virkelig se besparelse. Den er tilsluttet en udendørs temperatur måler, og natsænkning.
Men alt dette kan du selv indstille, da der er indbygget en "komputer", med utroligt mange indstillinger. Jeg har ikke lært det hele endnu.
Nej, jeg er ikke reklame mand for Vaillant, kun en tilfreds kunde. Her er lidt lekture.
https://www.vaillant.dk/kunder/rad/hvordan-virker-det/kondenserende-gasfyr/
https://exklusiv-vvs.dk/shop/vaillant-ecotec-plus-13312p.html?gclid=Cj0KCQjwk_TbBRDsARIsAALJSOa6fWRUjB3K5BMyD9xftyBNk6jzuavkXIgFxggFmMyKWgbrzwrOeNMaAh1yEALw_wcB * Kun et skab.
https://www.vaillant.dk/local-media/dokumente/brochures/ecotec-plus-vc-brochure-64107.pdf * Vores gas fyr
https://www.vaillant.dk/local-media/dokumente/local-docs/vaillant-kvikguide-ecotec-plus-multimatic-700-10-2016-web-1063546.pdf * Guide Display.
https://www.gastech.dk/gasfyr/tilskud-og-fradrag-gasfyr/

M.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-10-19 14:10

Varmepumpe i et dårligt isoleret hus - nej tak.
En god og effektiv varmepumpe arbejder bedst med fremløbstemperatur på ca 35 gr. og det er godt hvis der er isoleret og der benyttes gulvvarme over alt.
Jeg har selv haft det.............men kun med gulvvarme i våd-rummene.
Det blev suppleret med brændeovn og elvandvarmer til brugvand.

Nu kører huset med gas og det er lækkert.

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 23-10-19 00:48

jeg ville vælge? som du selv skriver = hvad ind?
kan bare ikke finde et Fabrikat der hedder det.

Luft varmepumpe har jeg - i et sikkert mindre isoleret hus end dit og kan KUN anbefale det, da den blander al luften og får selv det køligste hjørne i huset til at virke varmt.
Min pumpe (4000.-) + det daglige EL ( Kogeplader/vask og apperater der bare står og bruger strøm) koster mig mellem 14 - 2000.- for 2 måneder ( fyrer kun med brænde og pumpe)
Samt du kan søge billig EL, på visse betingelser.

Spørgsmålet er vel bare hvad NYT, eller bare varme i huset skal koste pr år = samt hvor mange år du vil bo samme sted.
Du kunne smide en masse penge i dag og komme på en afdeling for et eller andet og så er pengen smidt ud.
Selv om det er nyt, ser andre købere sikkert mere på ISOLERING end du gør.

Det er bare min mening, men du får rigtig meget varme med en Luft? pumpe.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 26-10-19 12:51

I 1996 blev olie udskiftet med et Bosch gasfyr. Havde lige købt huset. Det fungerede ikke ret godt i forhold til at skabe den rette temp inde pga. "udemåleren". Efterfølgende måtte vi få instilleret mekanisk ventilation. Inden vi fik det, havde vi det koldt efter udluftning og først om aftenen kunne vi have 21 g igen.

For fire år siden skifte vi så ud til et Vaillant. Det har vi ikke fortrudt. Det fungerer optimalt, og vi har en temp på 23 g. (Vi er pensionister og hjemme hele døgnet). Ud over vi har fået en betydelig bedre komfortvarme fra 21 til nu 23 g, er det også blevet 100 m3 mindre i forbrug, så alt i alt er vi meget tilfredse med Vaillant!

Godkendelse af svar
Fra : lgs

Dato : 28-10-19 14:12

Tak for svaret Mosebaek og især henvisningerne!