/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Hvad hedder grønsagen?
Fra : jensviggo
Vist : 347 gange
100 point
Dato : 15-10-19 09:09

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 15-10-19 09:58

Mango

Kommentar
Fra : netop

Dato : 15-10-19 12:33

Mango er ingen grønsag!

Mango menes at stamme fra Indien og at den har været dyrket der i mere end 6000 år. ...
Mango ligger, sammen med æbler og bananer, blandt de mest spiste frugter i verden.
Mango er en stenfrugt, hvis størrelse kan variere meget. Den modne frugt kan være både grønlig, gullig og rødlig.

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 15-10-19 13:55

https://ibb.co/ZG7kffQ

det må da vist være dadler

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 15-10-19 15:11

Jeg gætter osse på dadler. De skal bare gemmes til de tørrer ind og bliver søde.
...men grøntsager tror jeg ikke de er..

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 15-10-19 15:50

Citat
https://ibb.co/ZG7kffQ

det må da vist være dadler

Det har du da vist ret i!

Kommentar
Fra : transor

Dato : 16-10-19 18:58

Jeg synes også at det ligner dadler . de er grønne lige mår de er plukket ned , men skifter farve efter mogle få dage til gulbrune , så bryne og til sidst mørkebrune. sødmen ændrer sig ikke meget i processen.
Jeg kan bedst lide de grønne, men de er svære at få så friske herhjemme.
Dem vi køber i æsker ved juletid er tørret og overhældt med sirup. Sødmen er fra siruppen.

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 17-10-19 05:21

Smagløse, når de har den farve, de skal være mørke før de overhovedet plukkes.
De lyse er plukket tidligt for at kunne holde et par uger eller mere i Danmark.
Det samme gælder figner.

Man kan godt lade dem modne, men de får aldrig den rigtige smag.

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 100 point
Dato : 18-10-19 10:55
Kommentar
Fra : transor

Dato : 19-10-19 01:40

Jeg tror ikke abbaba har set friske dadler endsige figner. Figner bliver lilla når de er meget modne, og aldrig brune. Det er ligesom med blommer , som først bliver sorte, når de er konserverede som svesker.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 20-10-19 11:50

transor skrev: "Jeg tror ikke abbaba har set friske dadler endsige figner. Figner bliver lilla når de er meget modne, og aldrig brune. Det er ligesom med blommer , som først bliver sorte, når de er konserverede som svesker. "

Det troede jeg også engang.

Indtil i sommer troede jeg, at friske figner blev lille når de er modne, men på en rejse til Tyrkiet smagte jeg gule figner, og hold da op for en forskel, figner bliver aldrig det samme igen for mig.

På den side, aller neders, er der et billede af forskellige sorter figner: https://www.havenyt.dk/forum/kommentarer/5996.html

Godkendelse af svar
Fra : jensviggo

Dato : 21-10-19 06:59

Tak for svaret katekismus.