/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Harddisk splitter
Fra : johnnyBP
Vist : 245 gange
25 point
Dato : 07-10-19 12:59

Jeg har en (mini)pc med mulighed for kun en sata hdd. (Ingen IDE)
Hvis jeg benytter et sata splitter kabel, kan den mon så se 2 diske?
MVH
Johnny

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 07-10-19 13:46
Kommentar
Fra : johnnyBP

Dato : 07-10-19 14:39
Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 07-10-19 15:34

Tror det kommer an på bundkortet, om det understøtter den slags deling.
Husk strømkabler.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 07-10-19 15:44

De kabler er kun til SATA strøm, ikke til data. Hvis der ikke er et SATA-datastik på bundkortet så kender ingen andre muligheder end USB. Hvis du kigger godt efter på den interne disk så må du også kunne se at der både sidder et bredt og et smalt stik i det. og at det brede er sluttet til strømforsyningen og det smalle sidder med et stik i bundkortet. Hvis der sidder et stik magen til tæt ved det kablet til harddisken så kan du roligt slutte din disk to til denne, samtidigt med at du også bruger splitterkablet. Du skal bruge begge dele for at maskinen kan se din harddisk nummer 2.

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 08-10-19 03:12

Et kabel som dette har jeg brugt mange gange, dog kan længden på det være for stort
https://www.ibertronics.com/epages/78001937.mobile/en_GB/?ViewObjectID=39207605

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 08-10-19 13:42

Johnny det du henviser til er et strøm-kabel til SATA diske. Der findes ikke data-kabler til SATA diske som splittes. Tror ikke der findes nogen til diske i det hele taget.

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 08-10-19 23:08
Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 09-10-19 08:28

abbaba jeg kunne godt tænke mig at du linkede til et S-ATA data kabel splitter. Det eneste jeg kan finde er power kabler.
Jeg er med på det findes til IDE, men nu er det S-ATA vi snakker om.

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 09-10-19 12:24
Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 09-10-19 12:36

abbaba, det link som du lige er kommet med virker ikke.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 09-10-19 12:45

abbaba, De kabler og prints som vises på dine to andre links er noget som jeg aldrig før har set eller hørt om, og jeg har heller ikke kunnet finde danske webbutikker som har noget tilsvarende.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 09-10-19 12:47

Spørgsmåler er jo også om printet kan sidde i Johnny's maskine.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 09-10-19 13:16

ababba det du linker til at er et kabel med fire S-ATA stik i den ene ende og et SAS i den anden, det kan spørger ikke bruge. Det er meget få computere der køre med SAS diske eller har SAS stik på bundkortet. SAS bliver hovedsagelig brugt i servere.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 09-10-19 13:45

Så kom jeg endelig igennem på abbaba's link. Og ja, webnoop har ret, det er beregnet til at sætte i et SAS-stik. Oplysningen er skjult i oplysningen: "Sff-8087" som er en SAS-standard.

https://en.wikipedia.org/wiki/Serial_Attached_SCSI

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 09-10-19 14:10
Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 09-10-19 14:22

abbab det vil virke, såfremt spørger har plads til kortet i sin computer, der er så bare mange led som man fejle, plus at der vil være noget hastighedstab når HDD dataen skal igennem det kort inden det rammer controlleren.

Men det beviser ikke at der findes en splitter til S-ATA data kabel, det er jeg som sagt ret sikker på ikke findes.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 09-10-19 17:01

Det kabel som abbaba kom med tidligere

https://www.newegg.com/p/0ZF-000N-00022

- vil virke hvis SATA-controleren i virkeligheden er en SAS-controler. En SATA-disk kan udmærket virke med en SAS-controler som man kan læse et stykke nede i denne tekst:

https://en.wikipedia.org/wiki/Serial_ATA

Men det kræver en grundig gennemgang af manualen for at kunne se om det er en SAS-controler.

Annuller spørgsmålet
Fra : johnnyBP

Dato : 05-12-19 12:29

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål
men tak for en interessant diskussion