/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Unormal eller......
Fra : Mosebaek
Vist : 299 gange
200 point
Dato : 01-10-19 16:22

Er det mig eller komputeren der er blevet unormal.

Komputer: HP Pavilion Notebook. 17 - g 162 no. Processornavn:AMD A10 Extreme Edition Radeon R8, 4C+8G
Udseende: Blankpoleret stål.

Mand: 77 / 178 / 87. Udseende: Komisk.

Måske har den altid gjort det, ved det ikke. Men fornyligt kom jeg til at mærke tastaturet, oppe øverst til højre, hvor blæseren sidder. Det føltes rimeligt varm, men blev ret hurtigt afkølet igen.

Jeg har bare ikke oplevet det før. Nu er det blevet en tvangstanke, lige at føle efter. Blæseren kører, kan næsten slukke cigar tænderen, når den holdes op imod ribbene. Det kommer og går, helt vilkårlig. Selv en lang film, bliver den ikke varmere af. Er det mig der er paranoid ??

Pc`en kører ellers fint. Er på direkte strøm tilslutning, da jeg ikke endnu har fået skiftet mit flade batteri. Det har vel ingen indvirkning ??

M.

Accepteret svar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Modtaget 210 point
Dato : 01-10-19 16:32

Jeg tror at du kan tage det helt roligt. Blæseren i min egen stationære variere også meget i hastighed. Det er ikke kun hvor meget den laver men også hvad den laver der afgøre hvor varm den bliver og dermed hvor hurtigt blæseren kører.

Kommentar
Fra : ThomasCSR

Dato : 01-10-19 16:44

Helt enig.

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 01-10-19 16:47

Der kan være samlet noget støv / snavs der hvor der lameller til luftcirkulation, så der ikke kommer lidt nok end til afkølingen. frem med støvsugeren. støvsug mens PC er slukket...

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 01-10-19 16:53

Tordenkalven kan have ret. Men i stedet for en støvsuger foretrækker jeg trykluft. Min egen erfaring siger mig at det er langt mere effektivt.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 01-10-19 20:35

Jeg har kigget på de små ventilations huller i bunden, og ribberne i højre side. Intet at se af smuds. Jeg er jo en af nutidens forbrydere, der ryger pibe. Kan det tage livet af en pc ??
Lige nu er den dejlig kold.

Trykluft har jeg før læst om, men er lidt skeptisk: Blæser det ikke bare evt. støv rundt i systemet ?

M.

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 01-10-19 21:31

Du skal ind bag rillerne / hullerne for at få det væk...

se efter støvet hvis du tager siden af din PC...
Trykluft er da ideelt, men vel ikke noget man altid lige har ved hånden,,
og det andet med støvsugeren er let, men kom ind på den anden side...indvendig

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 02-10-19 00:08

At komme helt ind bagved er en større operation. Jeg har her en (tysk) YouTube video som viser adskillelse, fuldstændig rensning af blæser, og samling af maskinen.

https://www.youtube.com/watch?v=ynDHNk1G34Q

Citat
Jeg er jo en af nutidens forbrydere, der ryger pibe. [Ked af det] Kan det tage livet af en pc ??

Næppe. I princippet kan nikotinen og tjæren sætte sig fast i blæseren og køleribberne. Men min ex har været storryger i rigtigt mange år og det har ikke taget livet af nogle af hendes maskiner. (Desværre er det ved at tage livet af hende. Kol.)

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 02-10-19 00:12

Jeg glemte at sige at YouTube videoen bliver afbrudt flere gange af reklamer.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 02-10-19 09:49

Uha uha...det skal jeg nok holde fingrene fra. Jeg har lige ødelagt fjernbetjeningen til min bil (i tændingsnøglen), da jeg ville skifte batteri. Har ellers gjort det flere gange før, men denne gang gik elektronik enheden løs. Men tak for video.

Den er næsten magen til min. Forskel: På min, er bundpladen ud i et stykke. Altså, den dækker hele pc`en.
Jeg læste et sted, at HP har over 200 forskellige typer batterier. Det siger lidt om, hvor mange modeller HP arbejder med af notebooken.

Nu her, da jeg startede den, kiggede jeg lige på EB avisen. Den blev ret hurtig "lunken" oven på, men lige så hurtig faldt temperaturen igen. (Måske de halv nøgne damer).

M.

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 02-10-19 12:59

H klik på proceslinjen og start Jobliste og se hvad der sker i Processor.

Dette kan sige om din pc bliver for varm.
https://www.ccleaner.com/speccy

Crome har en tilføjelse der blokkerer for Youtube reklamer = Adblock for Youtube

Godkendelse af svar
Fra : Mosebaek

Dato : 09-10-19 10:00

Tak for svaret Soren_Steen_Nielsen. Som anbefalet, ta`r jeg den med ro. Pc`en virker fortrinlig, blæseren ligeledes. Og jeg kan kun mærke en "lunken" varme, nede til højre på tastaturet. Nok hvor CPU`en sidder.

M.