/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Nilan jordvarmeanlæg fejl på føler, test
Fra : pejath
Vist : 222 gange
100 point
Dato : 30-09-19 12:56

Nilan jordvarmeanlæg vp18 kompact
Der er en fejl på den ene føler, så jeg skal stille minimumstemperatur på 50° for at få varme i huset.

Det er en tynd ledning med en lille sort klump på enden, klumpen er ca. 1-1,5 cm lang og 0,7-0,8 mm tyk.

Hvordan tester man sådan en føler med multimeteret?
Hvordan ser man hvilken føler det er uden at det står på den, kan man måle sig til størrelsen?
Hvor køber man billigst og nemmest disse følere?

På forhånd tak.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-09-19 13:28

Man får naturligvis denne skiftet når man alligevel får udført sit lovpligtige eftersyn.

Kommentar
Fra : pejath

Dato : 30-09-19 13:52

Ja 3773 men det er ikke så længe siden de har været.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 30-09-19 13:55

Tak kontakt til Nilans service afdeling - de vil med garanti hjælpe dig !

ØV4

Kommentar
Fra : pejath

Dato : 30-09-19 13:58

Ja nilans servicepartnere vil gerne hjælpe. Synes bare mindst 1000 kr er væk hver gang de er her.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 30-09-19 13:58

Der skal naturligvis stå TAG kontakt

ØV4

Kommentar
Fra : pejath

Dato : 30-09-19 13:59

Det så jeg slet ikke.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 30-09-19 14:02

Du kan også prøve at "sjusse" dig frem til en brugbar løsning, men være forberedt på, at hvis du laver fejl, så bruger du let de 1000,- kr. som Nilan skal have for at give dig kvalificeret hjælp.

ØV4

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-09-19 15:03

Nu er det så ret sløjt at servicepartneren ikke har opdaget fejlen. En føler der glider, glider ikke "over night". Så hvis han lige har været der, er det noget for ringe han ikke har opdaget det.

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 30-09-19 23:09

Den sorte klump er en føler, den kan du bare klippe over og måle et eller andet modstand på.
Men hvis den ikke virker___SÅ.
Føleren har en ? frem og tilbage ledning og intet andet, men den har en indbygget ? modstand og noget Fysik jeg ikke kender til.

Dem jeg har klippet over og sat andre følere på istedet for, har været almindelige varme/ kuldefølere til udendørs Temperatur målere, og alle har passet sammen, men muligvis med op til 10* +/- i forskel, men det virker trods alt.
De kan også købes ved en VVS.

Bare husk at isolere det ordentligt, så der ikke kommer vand til føleren = den sorte klump.

Kommentar
Fra : pejath

Dato : 03-10-19 00:55

Takker for svarene til nu.